«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ‏».

«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى * وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى * بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا * وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى * إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى * صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی»[۲].

عید فطر یکی از دو عیدِ بین المللی اسلام است که در قنوت نماز عید فطر تکرار می‌شود: «الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً»، و عباراتِ بعدیِ آن خیلی دل‌انگیز است و برای انسان ایجادِ شرف می‌کند، «وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَ کرامتا وَمَزِیْداً» بارالهی! امروز را برای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم ذُخر و شرف و مزید قرار دادی؛ یعنی روز عید فطر روزِ پیروزی بر نفسِ أمّاره است، روزِ از سر گرفتنِ زندگیِ معنوی، اسلامی، سیاسی و اجتماعیِ مسلمان‌هاست که به سبکِ توحیدی زندگی کنند و این موضوع مایه‌ی مباهاتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌شود و وقتی دستِ امّت از مسائلِ توحیدی و معنوی و اخلاقی پُر شد و دل‌ها به یکدیگر وصل شد و صفوف فشرده شد و اخوّت مؤکّد شد، و با زکات فطره نسبت به فقرا و گرفتاران یک ترمیم و مرحمی برای جراحاتِ فقرِ فقرا شد موجبِ توسعه‌ی دین می‌شود و مزید برای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خواهد بود.

در آیاتِ کریمه‌ای که تلاوت شد و معمولاً در نماز عید این سوره را در یکی از دو رکعتِ نماز می‌خوانند، سوره مبارکه اعلی می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى * وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»، پیروزی، فرزانگی و ره‌یافتگی در این است که مسئله‌ی زکاتِ فطره… که یکی از مصادیقِ رواییِ «مَن تَزَکّی» زکاتِ فطره است، معمولاً در قرآن کریم همه جا معمولاً «نماز» بر «زکات» مقدّم است بغیر از اینجا، اول مسئله‌ی «زکات» گفته شده است و بعد از آن «وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» را فرموده است، لذا بر همه‌ی مؤمنین واجب است قبل از اینکه به نماز عید بروند زکات فطره‌ی خود را کنار بگذارند و به اهلِ آن برسانند، و این جزوِ ویژگی‌های عید فطر است که اول باید دل‌ها را شاد کرد و زمینه‌ی حضورِ همه‌ی فقرا را در مجامعِ عزّت‌آفرینِ نمازِ عید فراهم کرد و آنگاه نماز را با یک آرامشی در پیشگاهِ خدای متعال اداء کرد.

روز عید فطر روزِ عزّت و وحدت و تجلّیِ ملّی و تجلّیِ ارتباطاتِ معنوی و جشن گرفتنِ برای پیروزیِ یک‌ماهه و دریافتِ کارنامه و جایزه است.

در روایات داریم که وقتی روز عید می‌شود ملائکه بر سرِ هر کوچه ایستاده‌اند و در تمامِ کوچه‌های مؤمنین فریاد می‌کشند «اغدوا الی جوائزکم»[۳]، برای جوایزِ خودتان بروید، صبح کنید در حالی که به سوی دریافتِ جایزه‌های خودتان حرکت می‌کنید.

یکی از جهاتِ «عید بودنِ» روز عید فطر از این جهت است که «عزّت» است، «اجتماعاتِ مسلمین» پیروزی است، بی‌کینه شدنِ دل‌ها، در کنارِ هم قرار گرفتنِ تمامِ مؤمنین، دسته‌جمعی به سوی خدای متعال روی آوردن، که «یَدُ اللَّهِ مَعَ الجَماعَهِ» است، یکی پیروزیِ بر فقر است، پُر کردنِ خلأهاست، شاد کردنِ فقرا است؛ یکی هم از این جهت است که وقتی انسان یک ماه روزه گرفت بنا بود این روزه ما را سنگرنشین و جبهه‌ای کند و نامِ ما در سنگرِ تقوا و دژِ محکمِ پارسایی نوشته شود.

فرمود: «کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ»[۴]، در هر روزی که معصیتِ خدای متعال نشود آن روز روزِ عید است، روز عید مؤمنین بعد از یک ماه تمرینِ ترکِ معصیت کنارِ یکدیگر می‌آیند و گویا در محضرِ خدای متعال شکر اداء می‌کنند که بر شیطانِ درون و بیرون پیروز شده‌اند و دیگر به حالتی رسیده‌اند که یک عاملِ بازدارنده در داخلِ آن‌ها ایجاد شده است و می‌توانند سال را بدونِ تسلیم در برابرِ شیطان و هواهای نفسانی رو به پیش باشند و از خسارت و غبنِ عمر رها شده باشند.

این پیروزیِ محض که قیام داشتیم و روزها صیام داشتیم و با کلامِ خدای متعال انس داشتیم و با نوافلِ متعددِ یومیّه و غیریومیّه مرتبط بودیم، مناجات‌های دلپذیر و لذّتبخش را ذخیره‌ی جانمان کردیم و در افطارها کنارِ یکدیگر نشستیم، لذا این یک ماه حضور در میهمانیِ خدای متعال و دریافتِ فیوضاتِ معنویِ حضرت حق سبحانه و تعالی که خدای متعال هر شب و هر روز روحِ ما را تغذیه کرد و تمامِ بیماری‌های روحی با استغفارها و صلوات‌ها و تلاوت‌ها و سحرخیزی‌ها برطرف شد، یک عدّه انسانِ سالم، یک عدّه انسانِ بی‌ویروس، یک عدّه انسانِ بیمه‌شده، یک عدّه انسانِ پاک‌شده و پاکیزه شده در روز عید فطر در کنارِ یکدیگر جمع می‌شوند، و از آداب و مراقباتِ عید فطر و عید قربان و عید جمعه خواندنِ دعای ندبه است، یعنی وقتی ما پاک شدیم جای دارد حکومتِ پاکان را در جهان کلید بزنیم و بگوییم یا امام زمان ارواحنا فداه! ما آمادگیِ روحی پیدا کردیم و دلِ ما صاف است و دیگر دنیاپرست نیستیم و حاضر هستیم جانِ خود را در رکابِ شما بدهیم و خودمان را در تحققِ حکومتِ جهانی و زدودنِ ریشه‌های شکر در عالَم در خدمتِ شما اعلانِ حضور کنیم.

این آمادگیِ فردی و بهم پیوستنِ جمعی و تجلّیِ اقتدار و عزّتِ اسلامی اعلانِ وجودِ زمینه‌ی ظهور حضرت حجّت ارواحنا فداه است و آن روز آرزوی مسلمان‌ها تجدید می‌شود که آیا می‌بینیم آن روزی که دورِ شما را گرفته‌ایم و شما را چنان نگینِ انگشتر در میانِ خود… مانندِ پروانه‌هایی که دورِ شمع می‌گردند به دورِ شما بگردیم و شما جامعه را امامت می‌کنید و ما به امامتِ شما عبادت و همه‌ی شئونِ زندگیِ خود را سامان می‌دهیم. به امیدِ آن روز.

به حضورِ مبارکِ امام زمان ارواحنا فداه و به محضرِ شریفِ نایب امام زمان رهبرِ بزرگوارمان و همه‌ی موفقینی که بر نفسِ خود و بر شیطانِ خود پیروز شده‌اند و نفسِ راحتی می‌کشند که گناهانِ آن‌ها بخشیده شده است و دلِ آن‌ها پاکیزه و نورانی شده است تبریک عرض می‌کنم و ان شاء الله مردم روزه‌دار می‌توانند بقیّه‌ی عمرِ خود را قرآنی زندگی کنند و سبکِ زندگیِ آن‌ها امام زمان پسند باشد و برای تشکیل حکومت جهانی و انقلابِ خود حمایتِ بیشتری داشته باشند تا مقاومت توسعه پیدا کند و ان شاء الله پایانِ دورانِ کرونا آمدنِ امام زمان ارواحنا فداه باشد.

اِلَهَنا یَا حَمِیدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ یَا عَالِی بِحَقِّ عَلِیٍّ یَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَهَ یَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ یَا قَدیمَ الإحسان بِحَقّ الحُسَین

خدایا! تو را به محمد و آل محمد علیهم السلام امام زمان ارواحنا فداه را برسان.

خدایا! عیدی و جایزه‌ی ما را ظهورِ آقای ما حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف قرار بده.

خدایا! حسرتِ دیدارِ حضرت را بر دلِ ما مگذار.

خدایا! جوانانِ کشورِ ما را توفیقِ خودسازی و آموختنِ مهارت‌های لازم برای اعلاء کلمه‌ی حق و عزیز کردنِ پرچمِ اسلام و اقتدارِ جبهه‌ی مقاومت توفیقِ روزافزون عنایت بفرما.

خدایا! جوان‌های ما را از بی‌کار و بی‌خانمانی و بی‌خانوادگی نجات عنایت بفرما.

خدایا! به ما در علم و عمل اخلاص عنایت بفرما و روزه‌های ناقابل و اعمالِ دست و پا شکسته‌ی ما را به بزرگیِ خودت قبول بفرما.

خدایا! عمومِ مریض‌ها و خصوصاً مریض‌های مورد نظر را شفاء مرحمت بفرما.

خدایا! توفیقِ شکرِ عافیت و امنیت و عبودیتِ خودت و بودنِ در کشورِ انقلاب و نفس کشیدنِ زیرِ پرچمِ ولایت را به ما روزی بفرما.

خدایا! امام راحل و عظیم‌الشّأنِ ما و شهیدانِ سرافرازِ ما را، خاصّه سردارِ دل‌ها شهید سلیمانی را با حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و ائمه علیهم السلام محشور بفرما و ارواحِ آن‌ها را از ما راضی و دعاگوی ما قرار بده.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه اعلی، آیات ۱۴ تا ۱۹

[۳] وسائل الشیعه، جلد ۵، صفحه ۱۴۰

[۴] روضه الواعظین، جلد ۲، صفحه ۳۵۴ (قَالَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ فِی بَعْضِ اَلْأَعْیَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اَللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لاَ یُعْصَى اَللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ.)