عصمت پيامبران و امامان (علیهمالسلام)، از ابتداى تولد و حتى در رحم مادر است. خداوند متعال از آنجا كه مىدانست عدهاى از بندگانش، به اختيار خويش ـ هرچند با استعدادى در سطح ساير افراد ـ بيش از ديگران و در بالاترين حد ممكن، از استعداد خود بهرهبردارى مىكنند؛ تفضلاً اين پاداش و موهبت ويژه را به آنان عطا فرمود و آنان را از علم و ارادهاى برخوردار ساخت كه به واسطه آن، به «مصونيت كامل و مطلق» برسند. اعطاى اين موهبت، معلول شايستگىهاى آنان است؛ نه محصول استعداد جبرى ايشان. با توجه به تحليل «اصل عصمت»، مىتوان دليل و چرايى عصمت در دوران كودكى معصومان را به دو وجه تقرير كرد:

يك. عصمت پاداشى

عصمت در طفوليت، به عنوان پاداشى براى عصمت اختيارى در بزرگسالى است؛ يعنى، وقتى خداوند متعال، مىداند فردى در آينده زندگى خود، چه مسيرى را انتخاب مىكند؛ به ميزان حسن انتخاب او و تلاش مداوم آيندهاش، وى را از نخستين روز زندگى، مورد لطف و عنايت قرار مىدهد و از لغزشها مصون مىدارد.[1]

 

دو. زمان تكليف معصومان

ملاك عصمت «علم و اراده» است و نيز عصمت، متفرع بر شأنيت تكليف و مسئوليتپذيرى است و اين هر دو در طفوليت وجود ندارد. اما اين مسئله عموميت ندارد؛ چرا كه علم و اراده، هم در زمان طفوليت هست و هم در زمان بزرگسالى؛ هر چند از لحاظ شدّت و ضعف متفاوت باشند. همچنين زمان تكليف و مسئوليتپذيرى، نسبت به انسانهاى مختلف، متفاوت است؛ چنان كه حضرت عيسى (علیهالسلام) در زمان نوزادى مىفرمايد: «قالَ إِنِّي عَبْدُ اللّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا…»؛ «[كودك (عيسى)] گفت: منم بنده خدا، به من كتاب داده و مرا پيامبر قرار داده است».[2]

يا درباره حضرت يحيى (علیهالسلام) مىفرمايد: «يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا»؛ «اى يحيى! كتاب [خدا] را به جد و جهد بگير؛ و از كودكى به او نبوت داديم».[3]

همچنين براساس نصوص دينى و شواهد مسلّم تاريخى، عدهاى از ائمه (علیهمالسلام) در سنين كودكى و نوجوانى، به مقام والاى امامت نايل آمدند: امام جواد (علیهالسلام) در هفت يا نه سالگى، امام هادى (علیهالسلام) در هشت يا نه سالگى و امام زمان(عج) در چهار يا پنجسالگى.[4]

بنابراين هر چند عصمت، متفرع بر تكليف است؛ اما زمان خاصى  نمىتوان براى آن تعيين كرد؛ بلكه زمان تكليف در انسانها، متفاوت است و براساس شواهد برخى از آدميان در سنين طفوليت، مكلّف و عهدهدار مقامات و مسئوليتهايى مىشوند و چون ائمه (علیهمالسلام) و برخى، از ابتدا چنين بودند، از عصمت در طفوليت نيز برخوردار بودند.[5]

 


پی نوشت ها

[1]– نگا: محمدمحمدى رىشهرى، فلسفه وحى و نبوت، دفتر تبليغات اسلامى، قم: 1366 ش،ص220.

[2] – مريم 19، آيه 30.

[3]– مريم 19، آيه 12.

[4]– شيخ مفيد، ارشاد، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، چاپ سوم، 1399ق، صص 317ـ319 و 327ـ366.

[5]– محمد تقى مصباح يزدى، راهنماشناسى، اميركبير، تهران: 1375 ش، ص 673.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *