مقدّمه

صَلّی الله عَلَیکَ یا صاحِبَ الزَّمان یَابنَ الحَسَن، آجَرَکَ الله فِی شَهادَهِ جَدَّتکَ فاطِمَه وَ مُحسِنهَ المَقتُول، سَیّدنا أغِثنی، أدرِکنَی، اُنظُر إلَینا، بِحَقّ آبائِکَ وَ اُمِّهَاتِک، نَحنُ المُضطَرّون، نَحنُ المُفتَقِرون، نَحنُ المُنتَظِرون.

جهت عرض تسلیت به مناسبتِ مصیبتِ جانکاهِ شهادتِ مظلومانه‌ی امّ الأئمه امّ أبیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و شهادتِ حضرت محسن علیه السلام به محضر شریف امام زمان ارواحنا فداه و جهت تعجیل در ظهورِ ایشان و سلامتیِ وجودِ عزیزِ ایشان و رضایتِ خاطرِ خطیرِ ایشان صلوات ختم بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

تقدیم به ارواحِ پاکِ شهدا، خصوصاً حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت محسن علیه السلام، امامانی شهیدمان، شهدای راهِ توحید، شهدای راه ولایت در طول تاریخ، شهدای این سرزمین مقدّس، سرافرازانِ مدافع حرم، این شهید عزیزکرده‌ی خدا و افتخارِ امّتِ اسلامی سردار فداکار و همیشه سنگرنشینِ ما حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی و هم‌سنگرانِ دیگرِ ایشان صلوات ختم بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

برای نورانیّتِ دل‌ها، آمرزشِ گناهان، پاکیِ جان‌ها از رذائلِ اخلاقی، توفیقِ توبه، بندگی در مابقیِ عمر و عاقبت بخیریِ خودمان و عائله‌ی‌مان صلوات ختم بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّدٍ و آلِهِ الأطْهَرینَ سِیَّمَا مَولَانَا بَقیَّهَ اللهِ فِی العَالَمینَ أَرْوَاحُنَا فِدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ رِضَاهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

این شهادتِ جانگداز، این شهادتِ شکننده‌ی دختِ گرامیِ پیامبر اکرم، تنها مدافعِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، و تنها افشاءگرِ چهره‌ی منافقین حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض می‌کنم.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مادرِ آفرینش هستند

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم در مجاریِ خلقت جزوِ فیضِ نخستِ خدای متعال است و خدای متعال عالَم را با حکمتِ بالغه‌ی خود دارای مراتب خلق کرده است، اول مخلوق نورِ نبی است، «أَوَّلُ شَیْءٍ خَلَقَ اَللَّهُ تَعَالَى مَا هُوَ فَقَالَ نُورُ نَبِیِّکَ یَا جَابِرُ»[۲]، بعد از خلقِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خلقتِ نورِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود و در مرحله‌ی سوم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، عالَم، آدم، عرش، فرش، ملائکه، قدسیان، بهشت، هر چیزی که هست از چشمه‌ی وجودِ این سه بزرگوار جوشیده‌اند.

بنابراین حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به یک تعبیری مادرِ عالَمِ آفرینش است، هست و نیست در دامانِ ایشان وجود گرفته‌اند و به کمال رسیده‌اند، و ظرفیتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بالاتر از ظرفیتِ این عالَم است، ایشان در این عالَم نمی‌گنجند، اگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حقیقتِ خود را در این عالَم نشان می‌دادند عالَم طاقت نمی‌آورد، «لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ»[۳]، اگر این قرآن کریم بر کوه نازل می‌شد هیچ کوهی تحمّلِ قرآن کریم را نداشت و کوه‌ها متلاشی می‌شدند. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها امّ‌الکتاب هستند، مادرِ قرآن کریم هم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند و ایشان قرآنِ ناطق و مادرِ یازده قرآن هستند.

از این جهت عالَم برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کوچک بود و ایشان را تحمّل نکرد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم تنگیِ این عالَم را برای خودشان دیدند، لذا از خدای متعال درخواست می‌کردند «اللهم عجل وفاتی سریعا»، خدایا! در مرگِ من تسریع کن!

این مظروف بزرگتر از ظرف بود و فشار می‌آمد. بعلاوه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از نظرِ معرفتِ به ذاتِ ربوبی در حدّی هستند که ذوبِ در خداوند علی حکیم هستند. این عالَم عالَمِ کثرت است و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها لقاء خدای متعال را دوست می‌داشتند، چون ایشان «ولیّه الله» هستند.

در سوره مبارکه جمعه می‌خوانیم که «قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»[۴]، اگر کسی تمنّیِ موت داشته باشد نشانه‌ی ولایتِ الهی بر وجودِ اوست، این دلدادگی به خدای متعال است و خاطرجمعی از پرونده‌ی خود، این‌هایی که از مرگ می‌ترسند مشکلِ پرونده‌ای دارند.

دنیا محلِ سختی کشیدن است

گفته بود: نه در غربت دلم شاد و نه روی بر وطن دارم؛ بعضی‌ها اینجا که… «دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَهٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَهٌ»[۵]… اینجا این آیه‌ی کریمه‌ای که می‌فرماید «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ»[۶] ما انسان را در سختی خلق کرده‌ایم؛ در تمامِ لذائذِ این عالَم سختی هست، در این عالَم هیچ نوشی بدونِ نیش نیست، مطلقا، خودِ خدایی که آفریده است خبر داده است، این عالَم دارِ مشکلات است، دارِ بلاست، دارِ داغ است، دارِ هجران است، دارِ انواعِ شکست‌ها در زندگی است، دارِ فراز و نشیب است، دارِ بیماری است، و حسادت‌ها، از پشت خنجر زدن‌ها، و انواعِ نیش‌هایی که انسان از بیگانه دریافت می‌کند، در اینجا عیش منقص است؛ اما آیا اگر به آنجا رفتیم وضعِ ما درست است؟ اگر ما آنجا را آباد کردیم خدای متعال هم اینجا را برای ما آسان می‌کند، خدای متعال این مطلب را قول داده است، فرموده است: «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا»[۷]، هر کسی تقوا داشته باشد خدای متعال در امرِ او و در زندگیِ او گشایش قرار می‌دهد، او را ثروتمند نمی‌کند، ممکن است ثروت داشته باشد و ممکن است ثروت نداشته باشد، ولی خدای متعال راه را برای او هموار می‌کند، او گرفتارِ بن‌بست نمی‌شود، او گرفتارِ نیشِ داخلی نمی‌شود، او گرفتارِ گره‌های کور نمی‌شود، «یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا»، این در همه‌ی زندگی است، هر کسی اهلِ تقوا باشد، هر کسی از خدای خود پروا کند، هر کسی از خدای خود حیاء کند، و بخاطرِ حیاء از خدای متعال مرتکبِ گناهی که خدای متعال را به غضب درمی‌آورد نشود خدای متعال قول داده است که کارِ او را آسان کند. اما آسان کردنِ دینداری یک طورِ دیگر است، خدای متعال در آن جهت دارد که «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى* وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی * فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى»[۸]، سه شرط دارد که دینداریِ انسان آسان بشود، باز کردنِ درِ بهشت برای او زور زدن نخواهد بلکه با جاذبه‌ی عشق مجذوبِ بهشت بشود و با پای عشق گردنه‌ها را طی کند، انسانِ عاشق خستگی نمی‌فهمد، باز این هم از روایاتِ تربیتیِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و هم واقع‌بینی و هم گرا دادن به همه‌ی ماست، فرمود: «ما ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِیَتْ عَلَیْهِ النِّیَّهُ»[۹]، انسان به چیزی که دل داده است، هر اندازه برای دلبرِ خود زحمت بکشد بدن احساسِ سنگینی نمی‌کند، بدن انرژیِ لازمِ خود را کاهش نمی‌دهد، انسان با ذوق و شوق حرکت می‌کند.

شیعه باید منطقِ قوی داشته باشد

وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در امورِ فرهنگی و علمی مرجع و ملجأ بودند، و هوای سنگرنشین‌های مقابله‌ی با دشمنان را داشتند. یک زنِ مؤمنه، با یک زنِ منافقه مباحثه می‌کردند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رمزِ پیروزی در مناظره‌ی با مخالف را به این بانوی شیعه‌ی خود آموزش دادند و این بانو رفتند و در مناظره پیروز شدند؛ وجود نازنینِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: شادیِ ملائکه در پیروزیِ تو بیشتر از شادیِ خودت بود، قلبِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شاد شد.

شیعه باید همیشه منطقِ قوی داشته باشد، در برابرِ مخالف کم نیاورد، و اگر در گفتگوی با یک ضدّ انقلاب، با یک فتنه‌گر، با یک بی‌دین، با یک اجنبی، با یک خبیث، انسان مجهز بود و طرف را ضربه فنّی کرد قلبِ امام زمان ارواحنا فداه خشنود می‌شود.

این «هشام بن حکم» در مناظره‌ای که با عالِمِ سنّی در بصره داشت و او را در یک بن‌بستی قرار داد که پاسخی پیدا نکرد و خودِ او متوجه شد که این حرف‌ها برای یک جوان نیست و وقتی فهمید که از امام صادق