«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّدٍ و آلِهِ الأطْهَرینَ سِیَّمَا مَولَانَا بَقیَّهَ اللهِ فِی العَالَمینَ أَرْوَاحُنَا فِدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ رِضَاهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

مقدّمه

بر حسبِ اختلاف نظرِ مورخین و محدثین در روز وفات کریمه اهل بیت علیهم السلام، دخترِ ولی الله، خواهرِ ولی الله، عمّه‌ی ولی‌ الله حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بنا به نقلی روز دهم ربیع الثانی روزِ شهادت یا رحلتِ شهادت‌گونه‌ی آن بزرگوار است و بنا به نقلی روز دوازدهم ربیع‌ الثانی، از این جهت حرمِ حضرت معصومه سلام الله علیها این سه شب را برای حضرت مجلس گرفتند که شبِ اول ما توفیق داشتیم و مجلسِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افتخارِ ما بود که آنجا صحبت و عرضِ ادب کنیم.

لذا دوست دارم در این مجلس که بنا به قولی شبِ شامِ غریبانِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است از آن بزرگوار نور نگیریم.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در میانِ امامزادگانی که در این کشور یا کشورِ عراق یا جاهای دیگر مدفون هستند عظمت و جایگاه و آوازه‌ و آثار و برکاتی دارند که انسان مطمئن است که بعد از شهدای کربلا و حضرت اباالفضل العباس علیه السلام در میانِ امامزده‌ها جلالت و برکتِ ایشان بیشتر است.

یکی روایاتی است که در موضوع حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها وجود دارد، ما نسبت به ایشان از چهار امام معصوم حدیث داریم، که یکی از این احادیث از امام جعفر صادق علیه السلام است که ایشان این حدیث را قبل از شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرموده‌اند و خبر دادند که یکی از فرزندانِ ایشان در سرزمین قم مدفون می‌شوند، نامِ ایشان را هم بیان فرموده‌اند که «فاطمه» است.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در احادیث

ویژگی که برای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در این حدیث از کشّاف حقایق امام جعفر صادق علیه السلام می‌بینیم چیزِ عجیبی است، فرمودند: «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ»[۲]، این شفاعت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شاملِ همه‌ی شیعیان می‌شود، این وسعتِ وجودِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، وسعتِ شفاعت حضرت فاطمه معصومه با شفاعتِ جدّ ایشان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و مادرِ ایشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پهلو می‌زند، تمامِ شیعه از ابتدا تا انتها با شفاعتِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به بهشت وارد می‌شوند.

در روایتی هم از حضرت رضا سلام الله علیه هست که فرمودند اگر کسی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را زیارت کند «عارِفاً بِحَقِّها وَجَبَت لَهُ الجَنَّه».

وجود نازنین دخترِ حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیها اکسیر هستند، وجوداتِ ناری را به وجوداتِ نوری تبدیل می‌کنند و اگر کسی به نورِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها وصل بشود قطعاً بهشتی است و دیگر زمینه‌ی انحراف برای او باقی نمی‌ماند و بکلّی متحوّل و منقلب می‌شود و در خطّ بهشت قرار می‌گیرد و ضرورتاً البته واردِ بهشت می‌شود.

از امام جواد علیه السلام و امام موسی بن جعفر علیه السلام که هر رو بزرگوار در کنارِ یکدیگر در کاظمین پناهِ همه‌ی عالمیان هستند تعبیرِ «لَهُ الجَنَّه» است، «وَجَبَت لَهُ الجَنَّه» با «لَهُ الجَنَّه» متفاوت است، «لَهُ الجَنَّه» یعنی این‌ها مالکِ بهشت می‌شوند، اگر کسی به دریای نور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها وصل بشود و تحت عنایتِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قرار بگیرد جزوِ کسانی است که در بهشت مالکیّت دارد، «لَهُ الجَنَّه» مالکِ بهشت خواهد بود.

اما ویژگیِ دیگرِ ایشان این است که غیر از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، بجز حضرت اباالفضل العباس علیه السلام هیچ امامزاده‌ای زیارتِ مأثور از ائمه علیهم السلام ندارد، تنها امامزاده‌ای که امام معصوم برای او زیارتنامه تدوین کرده است و سفره‌ی این زیارتنامه را در اختیارِ شیعه قرار داده است حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که وجود مبارک حضرت اباالحسن علی بن موسی الرّضا علیه السلام بیان فرموده‌اند، این زیارتنامه‌ای که در مفاتیح است از امام رضا علیه الصلاه و السلام است.

نکاتی از زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

اما در زیارتنامه‌ی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اسراری وجود دارد که من چند موردِ آن را به خدمت شما عرض می‌کنم.

یکی این است که ما در این زیارتنامه به حضرات انبیاء قبل از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم سلام می‌کنیم ولی سلامِ حضوری نیست، می‌گوییم: «السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ»، اما وقتی به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و ائمه علیهم السلام می‌رسیم حالتِ حضوری پیدا می‌کنیم و می‌گوییم: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ»، این نشان می‌دهد که به برکتِ توجّه به ذواتِ مقدّسِ حضرات انبیاء سلف و انبیاء اولوالعزم علیهم السلام که به آن بزرگواران سلام می‌کنیم خدای متعال این حجاب‌های درونِ ما را برطرف می‌کند و ما خودمان را در محضرِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌بینیم.

یکی این توفیقی است که ما حالتی پیدا می‌کنیم که خودمان را… همانطور که ما در ابتدا در نماز خودمان با خدای متعال صحبت نمی‌کنیم و غایبانه خدای متعال را وصل می‌کنیم و می‌گوییم: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیمِ * الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»[۳]، تا اینجا وصفِ خدای متعال است، اما وقتی «مَـالِکِ یَوْمِ الدِّینِ»[۴] را گفتیم می‌گوییم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»[۵]، این عظمت و جلالِ خدای متعال را که در صفاتِ اولیاء و اسماء و حسنی الهی در جان خودمان می‌بینیم این حجاب‌های گناه می‌ریزد و دلِ ما پاک می‌شود و آینه‌ی جانِ ما شفاف می‌شود و نورِ خدای متعال را مستقیم در جانِ خودمان می‌یابیم و می‌گوییم «من تو را عبادت می‌کنم»، تا بحال می‌گفتیم «به نامِ الله رحمان رحیم، اللهِ مالکِ یوم الدّین» اما حال می‌گوییم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ».

در زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها همچنین معرفتی به تدریج برای ما پیش می‌آید که خودمان را در حضورِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام می‌بینیم.

کنارِ این نکته یک نکته‌ی لطیفِ دیگری هست و آن این است که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: خدای متعال را حرمی است و آن مسجد الحرام (مکه) است، پیغمبرِ خدای متعال را حرمی است و آن مدینه‌ی منوره است، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را حرمی است که همان نجف است، و ما اهل بیت را حرمی است و آن بلده‌ی قم است.

این قم را بعنوانِ حرمِ اهل بیت علیهم السلام معرفی فرموده‌اند، در یک تعبیرِ دیگر هم دارند که قم را خانه‌ی همه‌ی اهل بیت علیهم السلام معرّفی کرده‌اند، این حرمِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام هست، حرمِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هست، حرمِ امام حسن مجتبی علیه السلام هست، حرمِ حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام هست، حرمِ چهارده معصوم علیهم السلام اینجاست، حرمِ اهل بیت علیهم السلام است.

این زیارتنامه هم نشان می‌دهد که ما با زیارتِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به همه وصل شده‌ایم، اینکه در حرمِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مستقیم به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم سلام می‌کنیم یا به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام سلام می‌کنیم یا به امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام سلام می‌کنیم ما در جای دیگر سلامِ حضوری نداریم، حتّی در زیارتنامه حضرت علی بن موسی الرّضا علیه السلام به همه‌ی آن بزرگواران صلوات می‌فرستیم اما سلامِ حضوری نداریم، ما حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در حرمِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می‌یابیم، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در آنجا می‌یابیم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را آنجا می‌یابیم، امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام را در آنجا می‌یابیم، آنجا حرمِ همه‌ی اهل بیت علیهم السلام است.

لذا مرحوم آقای بهجت اعلی الله مقامه الشّریف در حرمِ مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها زیارت جامعه کبیره می‌خواندند که زیارت جامعه کبیره زیارت همه‌ی اهل بیت علیهم السلام است، انسان از آنجا کدی پیدا می‌کند که به یکایک اهل بیت علیهم السلام وصل می‌شود، این هم یک نکته.

نکته‌ی دیگر این است که ما در زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها «السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللَّهِ» می‌گوییم، این رشته‌ی ارتباطِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها سه ضلعی است، هم «بنت ولی الله» است که ایشان در دامانِ ولایت الهی تربیت شده‌اند، پدرِ ایشان ولی الله است، ایشان زاده‌ی ولایتِ الهی است، دوم اینکه «اخت ولی الله» هستند، موردِ حمایتِ ولایت الهی قرار گرفته‌اند، سوم اینکه «عمه‌ی ولی الله» هستند، یعنی سفره‌ی ولایت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در شعاعِ ولایت حضرت جواد علیه السلام و ائمه‌ی بعدی هم ساری و جاری است، این «عمه‌ی ولی الله» هم عمه‌ی حضرت جواد الائمه علیه السلام است، هم به واسطه عمه‌ی امام هادی علیه السلام هستند و هم عمه‌ی امام حسن عسکری علیه السلام هستند، و هم عمه‌ی امام زمان ارواحنا فداه هستند. این «عمه‌ی ولایت» استمرارِ ولایت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در شعاعِ ولایتِ چهار امام بعد از برادرِ ایشان است. این هم از آن نکاتی است که این وسعتِ رحمت و دادرسی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را خیلی وسیع نشان می‌دهد.

شما خیلی در دارید که به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها وصل بشوید، چهارده در از درهای رحمت چهارده معصوم علیهم السلام… حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها همه جا جوابگو هستند، شما با هر امامی که کار داشته باشید حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شما را با آن امام وصل می‌کند، این هم یک نکته.

نکته‌ی دیگر این است که حضرت رضا سلام الله علیه به «سعد اشعری» فرمودند که ما یک امانتی پیشِ شما داریم، عرض کردند آیا منظورِ شما خواهرتان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است؟ فرمودند: بله!

بعد امام رضا علیه السلام فرمودند: «مَن زارَها کَمَن زارَنی»، هر کسی این بانو را زیارت کند امام رضا علیه السلام را زیارت کرده است.

این موضوع خیلی مهم است، می‌دانید که زیارت امام رضا علیه السلام در میانِ همه‌ی اهل بیت علیهم السلام جایگاهِ ویژه‌ای دارد و بر حسبِ روایات زائرِ امام رضا علیه السلام روز قیامت بر درجه‌ای استقرار می‌کند و معاف از حساب روز قیامت است که زائرِ هیچ امامی به آنجا ارتقاء پیدا نمی‌کند که زائرِ حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در آنجا مستقر است و در آنجا برای او کرسی گذاشته می‌شود و در اعلی درجه‌ی علیّین ناظر بر عرصات محشر هست اما خودِ او گرفتاری ندارد.

قدرِ امام رضا علیه السلام و زیارت حضرت رضا علیه السلام را بدانید، بعد امام رضا علیه السلام می‌فرمایند که زیارتِ خواهرم مانندِ زیارتِ من است، این نکته‌ی خیلی مهمی است، واقعاً عقلِ انسان قد نمی‌دهد که بتواند تحلیل کند که چه شعاعی از نورانیت حضرت علی بن موسی الرّضا علیه السلام و ولایتِ اهل بیت علیهم السلام شاملِ حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می‌شود.

بزرگان و زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

و از نظرِ کرامت، شفاء دادن، حاجت دادن ما الی ماشاء الله مطلب سراغ داریم، هم خودمان از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها جواب گرفته‌ایم و هم خیلی‌های دیگر.

انگشتِ آقای اراکی درد می‌کرد و طبیب‌ها دوایی برای ایشان پیدا نکردند، ایشان از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء گرفته بودند.

و عشقِ بزرگانِ اهل معنا به حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حیرت‌آورد است، این‌ها چطور برای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بیقرار بودند.

من صبح دیروز یک مطلبی از آیت الله علامه مصباح اطال الله عمره الشّریف در جمعِ طلبه‌های خودمان عرض کردم اما یک نکته‌ی دیگری هم ایشان می‌گفتند، می‌فرمودند: من خودم سال‌ها قبل شاهد بودم آقای بهجت رضوان الله تعالی علیه از آن صحنِ کوچک آمدند و عتبه آستان را بوسیدند بعد انگشتِ خود را به این گوشه‌های در می‌کردند و این خاک‌ها آنجا را به دستِ خود می‌مالیدند و به چشم و سینه‌ی‌شان می‌کشیدند. یک مرجع، یک فقیه، یک عارف، یک حکیم، یک انسانِ ریاضت کشیده‌ی اهل شهود اینطور عاشقانه خاکِ دربِ حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را بعنوانِ تبرّک به چشم و بدنِ خویش می‌کشند و از این موضوع به خدای متعال تقرّب پیدا می‌کنند، همه‌ی کارهای ایشان برای خدای متعال بود.

بزرگانی مانندِ علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه افطارِ ماه مبارک رمضانِ خویش را با بوسیدنِ ضریح حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها باز می‌کردند.

این‌ها اقتضاء می‌کند که ما غفلت نکنیم، از تهران تا قم راهِ زیادی نیست، وقتی دستِ ما به خراسان نمی‌رسد که هر هفته یا هر ماه برویم می‌توانیم به حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برویم، برویم و از این فیض عظیم و از این فوز عظیم محروم نمانیم.

تشیع مدیون حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.

این بخش اول عرایض من که عرض ادب بود، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به گردنِ عالَمِ اسلام حق دارند، اگر این بی‌بی به اینجا نیامده بودند و به دنبالِ امام رضا علیه السلام هجرت نکرده بودند و حوزه‌ی علمیه در اینجا تشکیل نمی‌شد شما امروز اثری از اسلام نمی‌دیدید، بلکه اثری از مسیحیت نبود، که بنده یک تحلیلی دارم که در جای خود قابل عرضه است، حال روی این موضوع تأمّل کنید که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هم تشیّع را حفظ کردند و هم اسلام را حفظ کردند، و این اشاره‌ی امام رضا علیه السلام بوده است، امام صادق علیه السلام خبر داده‌اند که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم دفن می‌شوند و ایشان با آگاهی آمده بودند، لذا به محضِ اینکه حالِ ایشان در ساوه بهم خورد پیغام دادند که قمی‌ها بیایند و مرا به قم ببرند، ایشان آمده بودند که در اینجا سفره پهن کنند و همه‌ی صاحب‌دلان را بر سرِ سفره‌ی کَرَم و کرامتِ خودشان پذیرایی بفرمایند.

اوضاع شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه

نکته‌ی دوم این است که امروز واقعاً جای این دارد که انسان این عبارات دعای شریف افتتاح را با همه‌ی وجودِ خود بگوید، «اللّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ ، وَغَیْبَهَ وَ لِیِّنا ، وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا ، وَقِلَّهَ عَدَدِنا ، وَشِدَّهَ الْفِتَنِ بِنا ، وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا»[۶]، خدایا! غیبتِ امام زمان ارواحنا فداه را به تو شکایت می‌کنیم، دیگر جانِ ما از این غیبت به لبِ ما رسیده است، دشمنان همه نوع شرارت علیهِ حق و طرفدارانِ حق را اعمال می‌کنند.

خبر دارید که به برکت خون شهدای شما در نیجریه میلیون‌ها نفر شیعه شده‌اند، بدونِ هیچ اجباری، بدونِ هیچ تحمیلی خودشان به حق رسیدند و ولایتِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و امامتِ این بزرگوار و اولادِ طاهرینِ ایشان را با همه‌ی وجودشان پذیرفتند و در راهِ عقیده‌ی خودشان اینقدر شهید دادند، که شش شهید فرزندانِ علامه شیخ ابراهیمِ زکزاکی هستند، نه دست به اسلحه بردند، نه شورش کردند، نه کاری به کارِ دولت و حکومت داشتند، جرمِ آن‌ها «أشهد أنّ علی ولی الله» است، جرمِ آن‌ها حمایت از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، جرمِ آن‌ها اعتقاد به امامتِ امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام است.

مدّت‌هاست این پیرمردی که شش فرزندِ او را به شهادت رسانده‌اند، که سه فرزندِ ایشان را جلوی چشمِ خودِ ایشان کشتند، او را بدونِ هیچ گناهی مانندِ مولای خود حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به زندان بردند و در زندان مریض شد، او را به هندوستان آوردند اما اجازه‌ی معالجه‌ی ایشان را ندادند، این مریضِ زندانی را دوباره به زندان برگرداندند، اخیراً زندانِ او را تغییر دادند و ایشان را به یک زندانی برده‌اند که اعدامی‌ها را می‌برند، و پیداست که این موضوع مقدّمه‌ی این است که می‌خواهند این شیخ را هم به شهادت برسانند.

شما با دل‌های پاکی که دارید و توسّلاتِ جانسوزی که به ذیل عنایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام دارید ان شاء الله برای نابودی استکبار و دشمنان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان شیعه و نجات این مظلومین باید ان شاء الله امشب دعا کنید.

روضه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

حضرت فاطمه معصومه شباهت‌هایی با مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارند، شباهت‌هایی هم با عمه بزرگوارشان حضرت زینب کبری سلام الله علیها دارند، اما شباهت ایشان به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این بود که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در اثرِ آسیب‌هایی که به بدنِ نازنین ایشان رسیده بود… پهلوی ایشان شکسته بود، بازوی ایشان شکسته بود، سینه‌ی مبارکِ ایشان بین در و دیوار مجروح شده بود، هم اینکه ایشان سوخته بودند… من تصوّر می‌کنم که جناغ سینه هم شکسته بود…

در وسطِ کوچه تو را می‌زدند       کاش به جای تو مرا می‌زدند

در اثرِ این آسیب‌ها و در اثرِ فشاری که با مظلومیّتِ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر روحِ این بزرگوار وارد شد بدنِ نازنینِ ایشان آب شده بود، فرمودند: «یا فضّه! لَقَد ذابَ لَحمی» فضّه! دیگر گوشتی در بدنِ من نمانده است…

در مقابلِ چشمانِ مبارکِ بی‌بی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هم برادرانِ ایشان را کشتند… ایشان داغ دیدند… فشار کشیدند… و بنا به نقلی ایشان مسموم شدند، وقتی به قم آمدند، طی این ۱۷ روزی که در قم اقامت داشتند آنقدر لاغر شده بودند که گویا دیگر بدنی از ایشان نمانده بود…

شباهتِ دیگرِ ایشان هم این است که همانطور که حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بدنِ نحیفِ حبیبه‌ی خود حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در دلِ شب آوردند که در داخلِ قبر بگذارند، اما محرمی نبود… ناگهان دیدند دست‌های حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم ظاهر شد، مردمِ قم هم پیکرِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را آوردند، برای ایشان قبر آماده کردند، ولی محرمی نبود که این پیکر را بگیرد و داخلِ قبر بگذارد… ناگهان دیدند دو نقابدار رسیدند و گفتند که این پیکر مربوط به ماست…

اما شباهتی که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با حضرت زینب سلام الله علیها داشتند این است که حضرت زینب سلام الله علیها هم در به درِ برادرشان حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام بودند… بی‌بیِ عالَم هم در مقابلِ چشمِ خویش داغِ چند برادر را دیدند…

اما این کجا و آن کجا؟!…

برادرانِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را شهید کردند اما دیگر خودِ ایشان را به مجلس شراب نبردند… دیگر دستانِ ایشان را با طناب نبستند… دیگر سرِ بریده در مقابلِ کجاوه‌ی ایشان نیاوردند… امان از دل زینب…

لا حول و لا قوّه الا بالله العلی العظیم

الا لعنت الله علی القوم الظّالمین

دعا

أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَیُّومُ ذُوالجَلالِ وَ الإِکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَیْه.

إلَهَنا یَا حَمِیدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ یَا عَالِی‏ بِحَقِّ عَلِیٍّ یَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَهَ یَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ یَا قَدیمَ الإحسانُ بِحَقِّ الْحُسَیْنِ وَ بِالأئِمَّهِ مِن وُلدِ الحُسَین وَ بِکِتابِکَ المُنزَل یا الله… یا أرحَمَ الرّاحِمین، یا أرحَمَ الرّاحِمین، یا أرحَمَ الرّاحِمین، یا أرحَمَ الرّاحِمین، یا أرحَمَ الرّاحِمین، یا أرحَمَ الرّاحِمین، یا أرحَمَ الرّاحِمین، یَا غیاثَ المُستَغیثین، یَا إلَهَ العاصین، یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ…

خدایا! تو را به عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، به ضلع مکسوره‌ی ایشان، به غربت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و به وجاهتِ ایشان و به تقرّب حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اوصیاء ایشان و به خون شهدا قسم می‌دهیم امام زمان ارواحنا فداه را برسان.

خدایا! ما را جزوِ خدمتگزاران در رکاب حضرت حجّت ارواحنا فداه و شهدای رکابِ ایشان محسوب بدار.

خدایا! نایب امام زمان ارواحنا فداه، رهبر نورانی‌مان را به عموی ایشان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و به مادرِ ایشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت محسن علیه السلام با سلامتی و اقتدار مستدام بفرما.

خدایا! ما را مبتلا به داغ این بزرگمرد مگردان.

خدایا! پرچمِ انقلاب را با دستِ با کفایتِ ایشان به صاحبِ اصلیِ آن منتقل بگردان.

خدایا! این شیخ مظلومی را که مقدّماتِ اعدامِ او را فراهم کرده‌اند نجات عنایت بفرما.

خدایا! شیعه‌کُش‌های را عالَم را نابود بگردان.

خدایا! آل سعود را سرنگون بگردان.

خدایا! استکبار عالَمی، صهیونیسم بین الملل و این وهابیت ننگین و نفوذی‌های داخل کشور، مخرّبین اقتصاد، ویرانگران اموال عمومی و اموال مردم، کسانی که ایجادِ ناامنی و آشوب می‌کنند، خدایا! شیشه‌ی عمرِ آن‌ها را بشکن.

خدایا! به اقتصاد و معیشتِ مردم برکت کرامت بفرما.

خدایا! مردم ما را از این گرانی و نگرانی نجات بده.

خدایا! دستِ بی‌کفایت‌ها را کوتاه بگردان.

خدایا! افرادی که به ملّتِ ما خائن هستند رسوا بگردان.

خدایا! تو را به محمد و آل محمد علیهم السلام قسم می‌دهیم نسلِ جوانِ ما را در امر اشتغال و ازدواج و تدیّن و تعهد و احساس مسئولیت به سامان و ساحل نجات برسان.

خدایا! تو را به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام قسم می‌دهیم عموم مریض‌ها، خصوصا مریض عزیز مورد نظر، سیّد مورد نظر، سرطانیِ مورد نظر، افسرده‌ی مورد نظر را شفای عاجل مرحمت بفرما.

خدایا! حاجات این جمع، حوائجِ ملتمسین، حاجاتِ مورد نظر را برآورده بفرما.

خدایا! ما را دشمن‌شاد نکن.

خدایا! دشمن و نفسِ أمّاره را بر ما مسلّط مکن.

خدایا! جوان‌های عزیز این محفل را به جوانانِ کربلا علمداران حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف قرار بده.

خدایا! آنچه خواستیم و نخواستیم و خیرِ دین و دنیای ما در آن است به ما مرحمت بفرما.


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] بحارالانوار، جلد ۶۰، صفحه ۲۲۸ (إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّهُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْکُوفَهُ الصَّغِیرَهُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ)

[۳] سوره مبارکه حمد، آیه ۱

[۴] سوره مبارکه حمد، آیه ۴

[۵] سوره مبارکه حمد، آیه ۵

[۶] دعای افتتاح