براى پیدا کردن چیز گم شده، این دعا خوانده شود، خوب است:

« أللَّهُمَّ، إِنّى أَسْأَلُکَ ـ یا مُذَکِّرَ الْخَیْرِ وَ فاعِلَهُ وَالاْآمِرَ بِهِ، ـ أَنْ تُصَلِّىَ عَلى محمّد وَ آلِ محمّد، وَ تُذَکِّرَنى ما أَنْسانیهِ الشّیطانُ. » خدایا، اى به یادآورنده  ى خیر و انجام دهنده  ى آن و فرمان دهنده  ى به آن، از تو مى  خواهم بر محمّد و آل او درود فرستى و آن چه را که شیطان از یاد من برده است، به یادم آورى.بحار الانوار، ج ۹۲، ص ۳۳۹؛ نیز ر.ک: مصباح کفعمى، ص ۱۹۹؛ مکارم الاخلاق، ص ۳۵۶٫
 در همه ى این مدارک این دعا براى به یاد آوردن چیز فراموش شده، و از امام صادق ـ علیه  السّلام ـ نقل شده است.

هم چنین این دعا براى به یادآورن چیزهایى که فراموش شده مؤثّر است. روایتى نیز در این باره از امام حسن عسکرى ـ علیه  السّلام ـ نقل شده است.

هم چنین صلوات براى نجات از ازدحام مؤثّر است. مرحوم آقاى زنجانى به درس شیخ ابوالقاسم قمى ـ رحمه اللّه   ـ مى رفته است، (و آقاى خمینى ـ رحمه  اللّه   ـ هم در آن شرکت مى کرد.) ایشان به آقاى زنجانى فرموده بود: فلان کتاب را بیاورید. کتاب دیگر را آوردند. ایشان فرمود: گفتم فلان کتاب را بیاورید.

«سَنُقْرِئُکَ فَلاَ تَنسَىآ» به  زودى بر تو فرا خواهیم خواند، تا فراموش نکنى.سوره  ى اعلى، آیه  ى ۶٫ چه استبعادى دارد که این آیه نیز براى دفع فراموشى خوانده شود؛ زیرا که در روایت است: « خُذْ مِنَ اْلقُرْآنِ ما شِئْتَ لِما شِئْتَ. » هر بخش از قرآن را براى هر چه خواستى، برگیر و بهره  مند شو. این عبارت و عبارت آینده در روایت پیدا نشد، لیکن در روایت منقول از امام کاظم ـ علیه  السّلام ـ آمده است: « فِى القرآنِ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ. »؛ (در قرآن، بهبودى از هرگونه درد وجود دارد.) ر.ک: مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۹۸؛ بحار الانوار، ج ۵۹، ص ۲۶۲؛ ج ۸۹، ص ۱۷۶ و ص ۲۰۲؛ فقه الرضا، ص ۳۴۲؛ مکارم الاخلاق، ص ۳۶۳٫

و این روایت، تذکّر و نسیان را نیز شامل مى  گردد. هم چنین به نظرم در روایت است که: « یُسْتَشْفى بِهِ لِکُلِّ دآءٍ. » با قرآن مى  توان براى بهبودى هر بیمارى توسّل جست.

با داشتن قرآن و عترت و علماى معاصر باز این قدر به آمریکا و شوروى گدایى مى  کنیم، تا تفضّلاً چیزى به ما بدهند. حاضریم صبح تا شام سر راه آن  ها بنشینیم تا پنج قران( ریال.) به ما بدهند. صورت ظاهر ریال  ها را مى  بینیم، ولى باطن آن را که استعباد و نوکرى است، درک نمى  کنیم.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد