1 – اظهار محبت به شوهر

شكى نيست؛ محبت و دوستى، گوهر گرانبهايى است؛ كه خداوند در نهاد زن  و مرد قرار داده است. تنها مىبايست دو همسر اين امر فطرى را ابراز نمايند تا  رابطه دوستانه و صميمانه آنان بيش از پيش برقرار گردد. مرد در عرصه اجتماع با  افراد گوناگون و سلايق مختلف مواجه مىشود و بسا اوقات مورد اهانت قرار  مىگيرد. زن مىتواند با خوشرويى و اظهار محبت به شوهر، از غم و اندوهش  بكاهد و با چهرهاى دلانگيز او را مسرور نمايد.

حضرت رضا (علیهالسلام) مىفرمايد: «بدان كه زنان گوناگونند؛ بعضى زنها  دستاوردى گرانبها و تاوان (رنجهاى آدمى) هستند و اين زن كسى است به  شوهرش محبت مىكند و عاشق اوست.»[1]

امام على (علیهالسلام) در باره رفتار حضرت زهرا (علیهاالسلام) چنين مىگويد: «هرگاه به  رخسارش نظاره مىكردم تمام غصّههايم برطرف مىشد و دردهايم را فراموش مىكردم.»[2]

بايد دانست كه همه چيز در زيبايى زن خلاصه نمىشود. زن هر چقدر هم زيبا  باشد ولى اگر رفتارش با شوهر نامناسب و خشن باشد، نمىتواند دل او را  به دست آورد، در حالى كه يك نگاه لبريز از عشق و يك رفتار محبتآميز  از سوى زن مىتواند قلب مرد را تسخير نمايد؛ اگر چه از نظر زيبايى، در رتبههاى  كمتر باشد. مرد هنگامى كه با كولهبارى از سختىها به منزل مىآيد،  دادن يك ليوان آب يا شربت به او از سوى همسرش، مىتواند بسيار آرامشبخش  و لذتبخش باشد.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايد: «هيچ زنى نيست كه آب به همسرش بنوشاند،  در حالى كه اين كار از عبادت يك سال كه روزهايش روزه باشد و شبهايش به  عبادت بايستد بهتر است.»[3]

 

2 – احترام به شوهر

مردى خدمت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) آمد و عرض كرد: همسرى دارم كه هرگاه وارد  خانه مىشوم به استقبالم مىآيد، و چون از خانه بيرون مىروم بدرقهام مىكند و  زمانى كه مرا اندوهگين مىبيند مىگويد: اگر براى رزق و روزى (و مخارج  زندگى) غصه مىخورى، بدان كه خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر براى  آخرت خود غصه مىخورى، خدا اندوهت را زياد كند [و بيشتر به فكر آخرت  باشى]. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «براى خدا كارگزارانى [در روى زمين] است  و اين زن يكى از كارگزاران خداست كه پاداش او برابر با نيمى از پاداش  شهيد است.»[4]

احترام واقعى زن به شوهر به او نيرو و توانايى مىدهد و براى تلاش و كوشش آمادهاش مىگرداند. سلام ابتدايى به او، جلوى پايش ايستادن، با ادب حرف زدن،  گوش دادن به سخنان او و قطع نكردن كلامش و… از جمله اين امور است.

زن سعى كند هنگام ورود مرد، خودش در را باز كند و با لب خندان و چهره باز و گشوده به استقبالش برود و هنگام رفتن از منزل او را بدرقه نمايد. همين عمل  كوچك تأثير شايسته اى در روح و جان شوهر به جاى خواهد گذاشت.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايد: «خوشا به سعادت آن زنى كه شوهرش را بزرگ  شمارد و به او آزار نرساند و هميشه مطيع همسرش باشد.»[5]

روحيه مردان به گونهاى است كه در برابر محبت، نرم و دلبسته مىشود  و هرچه در توان دارد و به دست مىآورد را به پاى محبوب خود مىريزد و كانون  گرم خانواده با محبت هر چه بيشتر شكل مىگيرد. اينجاست كه به اسرار سفارش  بسيار درباره احترام زنان به مردان در روايات اسلامى مىتوان  پى برد.

 

3 – رضايت شوهر

شكى نيست كه اطاعت زن از شوهر، تنها در دو مورد واجب است:

1 – خروج از منزل.

2 – آمادگى جنسى.

ولى از نگاه اخلاقى و تربيتى، كسب رضايت  شوهر در ساير امور، به شرط  آنكه مخالف منطق عقل و موازين اسلامى نباشد، نقش مهم و سازندهاى در  زندگى موفق و پايدار دارد. زن براى به دست آوردن رضايت و خشنودى خدا  لازم نيست نمازهاى بسيار و يا طولانى بخواند و يا روزههاى مستحبى بگيرد؛  بلكه پاداشهاى فراوان را مىتواند با فراهم سازى رضايت شوهر به دست آورد. از اين رو در اسلام از اينكه زنى نمازش را طولانى كند و بدون اجازه روزههاى  مستحبى بگيرد، نهى شده است.

چنانچه بين زن و مرد اختلاف سليقه پيش آمد، گذشت زن و جلب نظر شوهر  رابطه عاطفى و صميمانه را زياد مىگرداند و در ادامه مرد جبران خواهد کرد.

رسول اكرم (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمايد: «اگر (مىخواستم) دستور دهم كسى در برابر  ديگرى سجده كند، هر آينه دستور مىدادم زن شوهرش را سجده كند.»[6]

و نيز از حضرت آمده: «خوشا به حال زنى كه شوهرش از او راضى  باشد.»[7]

 

4 – نظافت و آرايش

نظافت، نظم، آراستن خانه و آرايش و آماده كردن خود براى شوهر يكى از  مسؤوليتهاى اخلاقى زن در برابر اوست. رعايت اين امر نيز، باعث ايجاد روابط  عاشقانه و صميمانه و جلب خاطر و رضايت شوهر مىگردد. چه بسا زن با اين كار  نقش مهّمى در حفظ عفت شوهر خود و سلامت جامعه ايفا مىكند. از طرفى با  آماده كردن خود براى همسرش، با پوشيدن لباسهاى مناسب و نظافت و آرايش  اندام، توجه او را جلب نموده؛ و خواستههاى او را از طريق مشروع تأمين مىكند و باعث محبّت و علاقه بيشتر شوهر شده و موجب مىشود كه شوهرش از  نامحرمان و بيگانگان چشم بپوشد و تنها به او عشق بورزد. لذا رعايت اين اصل به  عنوان يك مسئوليت تأكيد شده است.

نبى اكرم (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمايد: «بر زن لازم است؛ كه خود را با خوشبوترين عطرها خوشبو نمايد و به بهترين وجه آرايش كند و بهترين لباسهاى خود را بپوشد و  بامدادان و شامگاهان خود را براى شوهر آماده كند.»[8]

در روايت ديگر از حضرت آمده: «بر زن روا نيست؛ كه به خواب برود  جز اينكه خود را براى همسرش آماده نموده باشد.»[9]

لازم به تذكر است كه خوشبويى و آراستگى اختصاص به زن ندارد، بلكه  وظيفهاى مشترك است. رعايت اين اصل از دو طرف، نقش مهم در حفظ عفت  زن و شوهر دارد، چنانكه در روايت آمده: رعايت نكردن اين وظيفه از طرف  شوهر باعث ضربه زدن به عفت همسرش مىشود.[10]

و نيز در روايتى از امام باقر (علیهالسلام) آمده: «همانگونه كه مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند زينت و آرايش را در  مردانشان ببيند.»[11]

از سوى ديگر، زن نبايد با آشكار كردن زينتها و آرايش كردن براى  غيرشوهر خود، خويش را در معرض تماشاى ديگران قرار داده و با پوشيدن  لباسهاى نامناسب و محرك كه موجب جلب توجه ديگران است از منزل خارج  شود. اينگونه حركات موجب بىمهرى شوهر رواج فساد در جامعه مىگردد.

خداوند مىفرمايد: «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها»؛[12] «زنان زينتهاى خود  را جز آن مقدار كه آشكار است (قُرص صورت و دستها تا مچ) براى ديگران  آشكار نكنند». و خطاب به زنان پيامبر كه شامل همگان است مىفرمايد: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى»؛[13] «زنان همانند زمان جاهليت قبل از اسلام در  بين مردم آشكار نشوند».

در حديث آمده: «زنى كه براى غير همسرش آرايش كند، عبادت و نماز او  مورد قبول و پذيرش خداى سبحان نيست؛ تا اينكه خود را از آن آلودگى شستشو دهد.»[14]

و نيز از نبى اكرم (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده: «هر زنى كه خود را خوشبو كند و از منزل خارج  شود، تا زمانى كه به خانه برگردد، مشمول لعن و نفرين خواهد بود.»[15]

 

5 – خانه دارى و تهيه غذا

زن با طبخ غذاهاى مناسب و خوشمزه، حسن همسردارى خود را اعلام  نموده و بذر الفت و محبت را در دل مرد مىكارد. در حقيقت يك زن كدبانو با  زيركى و ذوق خود در تهيه بهترين غذاها با هزينه كم مىتواند دل همسر و  فرزندان را جلب كند و خود را جزء مجاهدين در راه خدا قلمداد نمايد.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايند: «بهترين زنان شما زنى است كه داراى بويى خوش  و دست پختى خوب باشد . هنگامى كه خرج مىكند، بجا خرج كند، و هنگامى كه  خرج نمىكند بجا از خرج كردن خوددارى ورزد . چنين زنى كارگزارى از  كارگزاران خداست و كارگزار خدا نه نااميد مىشود و نه پشيمان.»[16]

البته در انتخاب نوع غذا نبايد سختگيرى كرد و حتى از نظر اخلاقى و  تربيتى، بهتر است جانب زن را گرفته و نظر او ترجيح داده شود و به شوهر سفارش مىشود همان غذايى را بخورد كه همسرش بدان ميل دارد. اين امر  مىتواند دلگرمى و اميد زن را به ادامه زندگى و ايجاد رابطه عاطفى افزايش دهد.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايد: «مؤمن كسى است كه مطابق ميل همسرش غذا  مىخورد و منافق كسى است كه خانوادهاش به ميل او غذا مىخورد.»[17]

شكى نيست كه انجام كارهاى خانه جزء وظايف شرعى زن به شمار نمىآيد.  مرد حق ندارد همسرش را به شيردادن، آشپزى و تهيه غذا و مرتب كردن خانه  وادار كند، لذا زن اين حق را دارد كه در برابر آن اجرت دريافت كند. ولى از  نگاه اخلاقى، خداوند دوست دارد كه زن با كمال ميل و اختيار اين بار را به دوش  بگيرد و با جلب رضايت شوهر، محيط امن و آرام همراه با صلح و دوستى فراهم ساخته و از پاداش الهى بهرهمند گردد.

 

6 – سپاسگزارى

بديهى است كه يكى از وظايف شرعى و قانونى مرد در برابر همسرش تأمين مسكن، خوراك و پوشاك است. و اگر ازاين امر تخلف كند زن مىتواند نزد حاكم  شرع شكايت نمايد ولى سزاوار است زن بداند شوهرش حاصل دسترنج خود را  براى او و فرزندانش به خانه مىآورد و دوست دارد از او سپاسگزارى شود چرا  كه او يك بشر عادى است و از قدردانى خوشش مىآيد. هر گاه مرد اسباب و لوازم  زندگى را تهيه نمود، شايسته است زن در برابر آن اظهار شادمانى كند.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايد: «بهترين زنان شما آن زنى است كه چون به او چيزى  داده شود، سپاسگزارى كند و اگر به او چيزى داده نشود راضى باشد.»[18]

و در روايت ديگرى مىفرمايد: «هر زنى به شوهرش بگويد من از تو هرگز خيرى نديدم، ثواب كارش از بين مىرود.»[19]

 

7 – قناعت

«تقدير المعيشه» و يا برنامهريزى اقتصادى يكى از عوامل ثبات و پايدارى  بنيان خانواده است. قناعت و كم خرج بودن از ويژگىهاى مثبت يك زن مىباشد  و در مقابل، تقاضاى زياد و توقع بالا موجب آزار و رنجش همسر و در صورت  عدم توانايى، گاهى انحرافاتى را موجب مىشود.

اگر زنان، مديريت امور خانه را بر محور قناعت و پرهيز از خرجهاى غيرلازم  و تشريفاتى و تجملاتى تنظيم كنند و از شوهران خود، توقعات بىجا و خارج از  توان مالى نداشته باشند، از بروز تنشهاى بسيارى جلوگيرى خواهند كرد.

سست شدن پايههاى نهاد خانواده، گاهى در اثر همين مسايل مادى و  اقتصادى است و آغاز آن هم چه بسا از امور جزئى و بىاهميت است و سر از  بحران در مىآورد. از متون دينى بدست مىآيد كه زن نبايد شوهر را به سختى و  زحمت بياندازد.

نبى اكرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «از همه زنان پربركت تر آن است كه خرجش كمتر  باشد.»[20]

در روايت ديگرى از حضرت آمده: «براى زن جايز نيست كه شوهرش را به  بيش از توانايىاش مجبور كند.»[21]

در زندگى حضرت زهرا (علیهاالسلام) مىخوانيم كه هيچ گاه در خانه از شوهر خود  تقاضايى نكردند و همواره در سختىها و ناملايمات، صبر و بردبارى پيشه كردند و هرگز گله و شكايتى نكردند، حتى گاهى غذايى براى خوردن در خانه على (علیهالسلام) يافت نمىشد اما در اين شرايط هم از همسر خود چيزى مطالبه نمود تا مبادا  باعث شرمندگى همسرش شود.

لباس، زينت، اثاث خانه، مسكن وسيع و امثال آن خواستههايى است كه  معمولاً هر زنى به خود اجازه مىدهد كه از همسر خويش درخواست نمايد.  اما زهرا (علیهاالسلام)هرگز همسرش را براى تهيه اين نوع خواستهها به زحمت نينداخت.  حتى وقتى حضرت زهرا (علیهاالسلام) در بستر بيمارى بود و على (علیهالسلام) با دلى پر از عشق  و محبت، از او خواست كه اگر خواستهاى دارد ابراز كند، زهرا (علیهاالسلام)از بيان  تقاضاى خود امتناع مىكرد.[22]

 

8 – آمادگى جنسى

بديهى است، مهرورزى و رابطه جنسى ميان زن و شوهر يكى از عوامل نشاط و استحكام بنيان خانواده است. همچنين تحليل در آمارها نشان مىدهد كه  بيشترين عامل افزايش طلاق در ميان خانوادهها رعايت نكردن قناعت و مهارت  ابراز محبت است. زن در خلوت خود با همسرش بايد با ظرافتهاى خاص،  آمادگى جنسى خود را نشان دهد. از اين رو در اسلام پيش قدمى زن در مسايل  جنسى را امرى مستحب برشمرده شده است. به طورى كه براى زن، علاوه بر آثار  دنيوى، پاداش اخروى نيز در بردارد و علاوه بر يك رفتار و هنجار نيك، به عنوان  يك عمل دينى و حكم شرعى مورد تأكيد قرار گرفته است.

پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) در بيان ضرورت اعلام آمادگى جنسى زن مىفرمايد: بر زن لازم  است كه از خوشبوترين عطرها استفاده كند و زيباترين لباسها را بپوشد و خود  را به نيكوترين وجه بيارايد و بامدادان و شامگاهان خود را بر شوهر عرضه كند و اعلام آمادگى نمايد.[23] از حقوق مردان بر همسرانشان است كه زن خود را همواره  در حوزه مسائل جنسى آماده نشان دهد مگر در مواردى كه دين از آن بازداشته  است. البته در همان مواردى كه آميزش ممنوع است مىتوانند نسبت به يكديگر  به روشهاى مختلف ابراز محبت كنند و از يكديگر لذت ببرند. به گونهاى كه مرد  احساس كمبود نكند. در بسيارى از روايات بر اين نكته تأكيد شده كه زن بايست  همواره در حالت آماده باش دايم جنسى باشد.

در روايت است، زنى از پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) درباره حقوق شوهر پرسيد: آن حضرت  فرمود: «بر زن است كه خود را از شوهرش باز ندارد و بگذارد تا وى از او  كام بگيرد حتى اگر بر روى كوهان شتر باشد.»[24]

اينگونه آمادگى زن، شوهر را از هرگونه ارضاى غريزه جنسى در بيرون از  خانه و خانواده دور نگه مىدارد و كانون گرم خانواده بيش از پيش تداوم  پيدا مىكند.

تأكيد آيات و روايات بر خودنمايى و آراستگى زنان براى شوهران  از اين روست كه مردان با مشاهده و ديدن، عواطف و احساسات جنسىشان  برانگيخته شود. از اين رو زن موظف است خود را در حالت آماده باش قرار دهد  تا شوهر وى به زنى ديگر گرايش نيابد. اگر اين تمايلات جنسى در خانه  و به شكل صحيح و محبت آميز تأمين نشود به اشكال مختلف در جامعه خود را  نشان مىدهد و فساد و تباهى اجتماعى را به دنبال خواهد داشت.

 

 

پی نوشت ها


[1] – «اِعْلَمْ اَنَّ النِّساءَ شَتى فَمِنْهُنَّ الْغَنيمَةُ وَ الْغَرامَةُ وَ هِىَ الْمُتَحَبِّبَةُ لِزَوْجِها وَالْعاشِقَةُ لَهُ»؛ مستدركالوسائل، ج 14،  ص161.

[2] – بحارالانوار، ج 43، ص 123.

[3] – «ما مِنْ اِمْرَأَةٍ تَسْقى زَوْجَها شَرْبَةً مِنْ ماءٍ اِلاّ كانَ خَيْرا لَها مِنْ عِبادَةِ سَنَة صِيامِ نَهارِها وَ قِيامِ لَيْلِها»؛  وسائلالشيعه، ج14، ص 123.

[4] – «انَّ للّه عُمّالاً وَ هذِهِ مِنْ عُمّالِهِ لَها نِصْفُ اَجرِ الشَهيد»؛ وسائلالشيعه، ج 14، ص 17.

[5] – «سَعيدَةٌ سَعيدَةٌ اِمْرَأَةٌ تُكْرِمُ زَوْجَها وَلا تُؤْذيهِ وَ تُطيعُهُ فِى جَميعِ اَحْوالِهِ»؛ بحارالانوار، ج 103، ص252.

[6] – «لَوْ اَمَرْتُ اَحَدا اَنْ يَسْجُدَ لاَِحَدٍ لاََمَرْتُ الْمَرأةَ اَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِها»؛ كافى، ج 5، ح 508.

[7] – «طُوبى لاِِمْرَأةٍ رَضِىَ عَنْها زَوْجُها»؛ وسائلالشيعة، ج14، ص155.

[8] – «وَ عَلَيْها اَنْ تَتَطيَّبَ بِأَطْيَبِ طيبِها وَ تَلْبِسَ اَحْسَنَ ثِيابِها وَ تَزَيَنَ بِاَحْسَنِ زِينَتِها وَ تَعْرِضَ نَفْسَها عَلَيْهِ غُدُوةً و  عَشيّةً»؛ وسائلالشيعه، ج 14، ص 211.

[9] – «لا يَحِلُّ اَنْ تَنامَ حَتَّى تَعْرِضَ عَلَى زَوْجِها وَ تَخْلَعَ ثِيابَها»؛ وسائلالشيعه، ج 14، ص 21.

[10] – «و لقَد تَركَ النِّساء العِفَّةَ بِتَرْكِ ازواجِهنَّ التَّهيِّه»؛ وسائلالشيعه، ج 14، ص 381.

[11] – «النِساءُ يُحْبِبْنَ اَنْ يَرينَ الرَّجُلَ فِى مِثْلِ ما يُحبُّ الرَّجُل اَنْ يَرى فِيهِ النِّساء مِنَ الزِينَةِ»؛ مكارمالاخلاق، ص80.

[12] – نور 24، آيه 13.

[13] – احزاب 33، آيه 33.

[14] – «اَيُّما إِمْرَأةِ تَطَيَّبَ لِغَيْرِ زَوْجِها لَمْ يُقْبَلِ اللّه مِنها صَلاةً حَتَّى تَغْتَسِلَ مِنْ طيبِها»؛ وسائلالشيعه، ج 14، ص 311.

[15] – «اَىُّ اِمْرَأَةِ تَطَيِّبَ وَ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها لاهِىَ تُلْعَنْ حَتّى تَرْجَعَ اِلى بَيْتِهَا»؛ وسائلالشيعه، ج 14، ص 411.

[16] – «خَيْرُ نِساءِكُمْ الطَّيِبَةُ الرّيحُ اَلطَّيِبةُ الطَّبيخُ الّتى اِذا اَنْفَقَتْ بِمَعرُوفٍ وَ اِنْ اَمْسَكَتْ اَمْسَكَتْ بِمَعروُفٍ فَتِلْكَ عامِلٌ مِنْ  عُمّالِ اللّه وَ عامِلُ اَللّه لا يَخيبُ وَلا يَنْدِمُ»؛ كافى، ج 5، ص 326.

[17] – «اَلامُؤمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوِةِ اَهْلِهِ وَالْمُنافِقُ يَأْكُلُ اَهْلُهُ بِشَهْوَتَهِ»؛ كافى، ج 4، ص 12.

[18] – «خَيْرُ نِساءِكُمْ الَّتِى اِنْ اُعْطيتِ شَكَرَتْ وَ اِنْ مُنِعَتْ رَضِيَتْ»؛ بحارالانوار، ج 103، ص 235.

[19] – «اَيُّما اِمْرَأَةٍ قالَتْ لِزَوْجِها: ما رَأَيْتُ قَطُّ مِنْ وَجْهِكَ خَيْرا فَقَدْ حَبِطَ عَمُلُها»؛ وسائلالشيعه، ج 20، ص 162.

[20] – «اَعْلَمُ النِّساءِ بَرَكَةً اَقَلِّهِنَّ مَؤُونَةً»؛ نهجالفصاحه، ح 358.

[21] – «لا يَحِلُّ لِلْمَرْأدِ اَنْ تَتَكَلَّفَ زَوْجَها فَوْقَ طاقِتِهِ»؛ مستدركالوسائل، ج14، ص242.

[22] – ر.ك: بحارالانوار، ج 43، ص 113، به نقل از: جلوههاى رفتارى حضرت زهراس، ص 63.

[23] –  «وَ عَلَيْها اَنْ تَتَطيَّبَ بِأَطْيَبِ طيبِها وَ تَلْبِسَ اَحْسَنَ ثِيابِها وَ تَزَيَنَ بِاَحْسَنِ زِينَتِها وَ تَعْرِضَ نَفْسَها عَلَيْهِ غُدُوةً و عَشيّةً و…»؛ وسائلالشيعه، ج 14، ص 211.

[24] – «وَلا تَمْنَعُهُ نَفْسُها وَ اِنْ كانَتْ عَلَى ظَهْرِ قَتَبٍ»، الكافى، ج 5، ص 507.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *