آنچه در غدير تحقق پيدا كرده، تنزل حقيقت ولايت و به كمال رسيدن جريان هدايت الهي و سرپرستي خداي متعال است؛ و تا قبل از غدير اين جريان سرپرستي به حد كمال در عالم تنزل پيدا نكرده بود و به كف باكفايت نبي اكرم (ص) جريان هدايت الهي و سرپرستي و ولايت حضرت حق در غدير گشوده شد. با آمدن انبياء و حتي خود نبي اکرم (ص) هنوز نعمت توحيد به كمال نرسيده است، وقتي باب نعمت ولايت به دست نبي اكرم (ص) گشوده مي‏‌شود، نعمت توحيد به تمام مي‏‌رسد. لذا ذيل آيه «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة»، فرمود… نعمت باطني ولايت است… و چيز ديگري نيست. حضرت درهاي باطن توحيد را گشودند «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي». اين است كه هم ملائكه صف به صف آمده اند و هم شياطين، هم ابليس و هم جبرائيل. هم سران كفر و هم ميكائيل و اسرافيل غدير را رصد مي‏‌كنند.

 

«اليوم يأس الذين كفروا» اصلا يأس از آنجا شروع مي ‏شود؛ وقتي ابليس و سران كفر اميدوار باشند، مابقي آنها اميدوارند و اگر مأيوس باشند، مأيوس اند؛ در قرآن خيلي از خطاب ها براي سران است، كمااينكه فرمود هيچ آيه اي نيست كه با «يا ايها الذين آمنوا» شروع مي‏‌شود الا اينكه مخاطب اصلي، اميرالمومنين اند؛ و وقتي گفته مي‏‌شود «كفروا» در قدم اول مقصود ابليس و سران كفرند. وقتي آنها واقعه را ديدند و حقيقت آنچه را در باطن اين صحنه واقع شد و عهدي كه خدا از نبي اكرم (ص) و اميرالمومنين (ع) گرفت و عهدي كه اينها با خدا بستند در فداكاري براي هدايت و درهايي كه از ولايت و هدايت گشوده شد و جريان هدايت الهي و ولايت الهي به يك مرتبه اي از كمال تنزل رسيد، اينها مأيوس شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *