شیعه و تفکر اسرائیلی بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم
شیعیان در مبارزه با تفکر التقاطی اسرائیلی به ائمه اطهار اقتدا کردند و با اینکه شخصیت ها و مروجان این اندیشهی اسرائیلی از حمایت کامل حاکمان وقت بر خوردار بودند.شیعیان در عمل به تکلیف شرعی خود که روایات مروی از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم آن را تاکید می کرد،به مقابله و مبارزه با آنان پرداختند.
برای نمونه:
- عبد الله بن عباس علنا کسانی را که با وجود قرآن ،احکام دین را از اهل کتاب می پرسیدند ،تکذیب کرد[1]
- همین مسئله از عبد الله بن مسعود هم نقل شده است[2]
- ابن عباس و حذیفة بن یمان در برخی از موارد به صراحت کعب الاحبار را تکذیب کرده اند[3]
موضع ابوذر غفاری در قبال کعب الاحبار در مجلس خلیفه سوم ،چون میزان دارایی عبد الرحمن عوف را آوردند و کعب الاحبار عهده دار صدور فتوا در دین خدا شد ، ابوذر با عصایش او را زد و گفت: ای پسر زن یهودی ، آیا تو دین ما را به ما تعلیم میدهی !؟از کی فتوا با تو شده است؟[4]
پاداش این صحابی جلیل القدر تبعید و آوارگی و دست و پنجه نرم کردن با مصایب و مشکلات بود تا اینکه در تبعید گاه خود، ربزه، غریب و مظلوم در گذشت[5]
منبع:فصل دوم از بخش دوم ترجمه ی کتاب الصحیح من سیرة النبی الاعظم صلی الله علیه و آله و سلم جلد اول، از صفحه ی 206 تا صفحه ی 217
[1]) صحیح بخاری 4/193، 2/71، المصنف صنعانی 10/314 11/110 جامع بیان العلم و فضله 2/51، لفصل فی الملل و الاهوا و الفحل1/261،
البدایة و النهایة 2/134، مجمع الزوائد 1/192، الدر المنثور1/83
[2]) المصنف صنعانی 6/112، 11/160، 10/313، جامع بیان العلم و فضله 2/50، البدایة و النهایة 2/134، فتح الباری 13/281، سنن الدارمی 1/122
تقیید العلم 53-56
[3]) اضوا علی السنة المحمدیه 165، الکاف الشاف 139
[4]) مروج الذهب 2/340، مسند احمد 1/63، حلیة الاولیا 1/160، تاریخ الامم والملوک 3/336، 4/284، الطبقات الکبری 4/232
[5]) در اسارت و بحوث فی التاریخ والاسلام1/111-141