شیعه و تفکر اسرائیلی بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم

شیعیان در مبارزه با تفکر التقاطی اسرائیلی به ائمه اطهار اقتدا کردند و با اینکه شخصیت ها و مروجان این اندیشه‌ی‌ اسرائیلی از حمایت کامل حاکمان وقت بر خوردار بودند.شیعیان در عمل به تکلیف شرعی خود که روایات مروی از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم آن را تاکید می کرد،به مقابله و مبارزه با آنان پرداختند.

برای نمونه:

موضع ابوذر غفاری در قبال کعب الاحبار در مجلس خلیفه سوم ،چون میزان دارایی عبد الرحمن عوف را آوردند و کعب الاحبار عهده دار صدور فتوا در دین خدا شد ، ابوذر با عصایش  او را زد و گفت: ای پسر زن یهودی ، آیا تو دین ما را به ما تعلیم میدهی !؟از کی فتوا با تو شده است؟[4]

پاداش این صحابی جلیل القدر تبعید و آوارگی و دست و پنجه نرم کردن با مصایب و مشکلات بود تا اینکه در تبعید گاه خود، ربزه، غریب و مظلوم در گذشت[5]

 منبع:فصل دوم از بخش دوم ترجمه ی کتاب الصحیح من سیرة النبی الاعظم صلی الله علیه و آله و سلم جلد اول، از صفحه ی 206 تا صفحه ی 217 


[1]) صحیح بخاری 4/193، 2/71، المصنف صنعانی 10/314 11/110 جامع بیان العلم و فضله 2/51، لفصل فی الملل و الاهوا و الفحل1/261،

البدایة و النهایة ‌2‌/134، مجمع الزوائد 1/192، الدر المنثور1/83

[2]) المصنف صنعانی 6/112، 11/160، 10/313، جامع بیان العلم و فضله 2/50، البدایة و النهایة 2/134، فتح الباری 13/281، سنن الدارمی 1/122

 تقیید العلم 53-56

[3]) اضوا علی السنة المحمدیه 165، الکاف الشاف 139

[4]) مروج الذهب 2/340، مسند احمد 1/63، حلیة الاولیا 1/160، تاریخ الامم والملوک 3/336، 4/284، الطبقات الکبری 4/232

[5]) در اسارت و بحوث فی التاریخ والاسلام1/111-141

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *