معناي تحقق غدير اين نيست که فقط شريعت اسلامي عمل شود. تحقق غدير يعني پذيرفته شدن ولايت حقه، حركت بشريت بر محور خلفاي الهي و محور قرار گرفتن اراده ايشان در همه حرکت‌‏هاي اجتماعي؛ به تعبير ديگر با تحقق غدير، جامعه بر مدار ولايت حقه شکل مي‏‌گيرد، نه بر مدار اهواء. در چنين جامعه‌‏اي همه روابط تابع پرستش خداي متعال و تقواي الهي است. بنابراين براي تحقق غدير، بايد شريعت اسلامي و شريعت الهي در همه ابعاد عملي شود. يعني به تعبيري بايد اخلاق، عقايد، فقه و احکام همه بر مدار توحيد شكل بگيرند. اين همان نكته‏‌اي است که امام درباره‌‏اش مي‏‌فرمودند: حکومت، فلسفه عملي تمام فقه است. تحقق حقيقت فقه، اخلاق و عقايد در جامعه، اقامه حکومت حقه و ولايت است. شاخصه جامعه ولايت مدار اين است که اخلاق و رفتار آن براساس دين خواهد بود و همه حوزه‌‏هاي حيات آن به حوزه بندگي و پرستش خداي متعال تبديل مي‏‌شود. چنين جامعه‌‏اي بستر انانيت نفس و لذت‏‌جويي نيست بلکه حيات در آن بندگي و تقرب به خداي متعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *