به طور حتم وضو حكمت و علل متعددى دارد كه از ديد ما مخفى مانده است؛ ولى آنچه به ذهن مىرسدف اين است كه: «وضو» داراى دو فايده روشن است: 1 – فايده بهداشتى، 2 – فايده معنوى.

از نظر بهداشتى شستن صورت و دستها ـ آن هم چند بار در شبانه روز ـ اثر قابل ملاحظهاى در نظافت بدن دارد. مسح بر سر و روى پاها ـ كه شرط آن رسيدن آب به موها يا پوست بدن است ـ سبب مىشود اين اعضا پاكيزه بمانند. ضمن اينكه تماس آب با پوست بدن، اثر خاصى در تعادل اعصاب (سمپاتيك و پاراسمپاتيك) دارد.

از نظر معنوى چون با قصد قربت و براى رضاى خدا انجام مىگيرد، اثر تربيتى و اخلاقى دارد؛ زيرا مفهوم كنايى وضو اين است كه «از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام بر مىدارم».[1] در اين زمينه قرآن مجيد مىفرمايد:«إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ»؛ «خداوند توبه كنندگان را دوست دارد و پاكيزگان را [نيز]دوست دارد».[2]

«طهارت» در آيه معناى گستردهاى دارد كه هر گونه پاكيزگى مادى و معنوى را شامل مىشود.

گرفتن وضو براى برخى كارها (مانند نماز)، واجب مىباشد و براى دستهاى ديگر مستحب است.

 

 

پی نوشت ها


[1] – تفسير نمونه، ج 4، ص 291.

[2] – بقره2، آيه 222.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *