خداوند متعال مى  فرمايد:

«وَ لَوْ أَنَّ قُرْءَانًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الاْءَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى» سوره  ى رعد، آيه  ى 31.

و اگر قرآنى بود كه كوه  ها با آن به گردش مى  آمد، يا زمين پيموده مى  شد (=طىّ  الارض)، يا مردگان به سخن مى  آمدند.

آيا جواب «لَوْ» غير از اين است كه « لَكانَ هذَا الْقُرْآنَ. »؛ (قطعا خود همين قرآن بود.) و جمله  ى «بَل لِّلَّهِ الاْءَمْرُ جَمِيعًا»ا فيهِ. »از كوزه همان تراود كه در او است.

اگر قرآن را به صورت واقعى  اش ببينيم، آن  گاه معلوم مى  شود كهسوره  ى رعد، آيه  ى 31. (سر رشته  ى همه  ى كارها به دست خداست.) نيز اشاره به اين است كه اعجاز قرآن اختصاص به خوارق عادات مذكور ندارد؛ بلكه «تِبْيَـنًا لِّكُلِّ شَىْ  ءٍ». سوره  ى نحل، آيه  ى 89؛ (بيانگر هر چيز.) است. اما به چه دليل اين خرق عادات به قرآن منسوب است؟ به دليل خود قرآن كه از قبيل خرق عادت است؛ زيرا:« كُلُّ إِناءٍ يَنْضَحُ بِم دست از ترنج مى  شناسيم يا نه! آيا ما به قرآن و عترت ملتزم هستيم؟! آيا عامه به قرآن، و ما به عترت ملتزم هستيم؟!

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد1 / محمد حسین رخشاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *