بعد از آنچه گذشت میگوییم: ما به هیچ وجهی به قول ابن جوزی و ابن کثیر و ابن تیمیه اعتنا نمیکنیم. آنها میگویند:« حدیث سدالابواب صحیح نیست.» و نیز میگویند:« این حدیث از جمله احادیثی است که روافض آن را ایجاد کردهاند.»[1]
بی شک تواتر این حدیث در کتب اهل سنت قابل انکار نیست. چراکه تعداد بیشماری از حفاظ این حدیث را به طرق مختلف تصحیح کرده و دهها نفر از صحابه نیز آن را روایت کردهاند. یعنی حدود سی نفر و یا بیشتر از آن. این چیزی است که بر هیچ کس پوشیده نیست.
اگر هم بگوییم که این حدیث را روافض در کتب حدیثی و اسناد روایی وارد کردهاند، پس دیگر بعد از آن نباید به هیچ حدیث، کتاب و حافظی از اهل سنت اعتنا، کرد.
به علاوه این نکته نیز حائز اهمیت است که نسبت دادن بلاهت به همه امت، امری به دور از انصاف است.
ما نیز کافی است که بگوییم: ابن حجر عسقلانی بعد از ذکر شش طریق از این احادیث در سد ابواب، میگوید:« بعضی از این احادیث پایه احادیث دیگر تقویت میکند. و همه طرق آن صلاحیت احتجاج را دارند چون مجموع آن صحیح و از ارزش بالایی برخوردار است.»[2]
سپس ادامه میدهد:« ابن جوزی تنها طریق سعد بن ابی وقاص، زید بن ارقم و ابن عمر را آورده و تنها به همانها بسنده کرده است. بنابرین سند روایت را با آوردن بعضی از رواتش دچار نقص کرده است.»[3]
و همچنین عسقلانی بعد از ذکر بعضی از طرق آن میگوید:« این طرق مملو از راویان ثقه و مورد اعتماد است که هر یک بر صحت روایت دلالتی قوی دارد که آن همان مقصود یک محدث است.»[4]
و نیز میگوید:« چگونه به وسیله یک توهم ادعا میکنند که این حدیث به دست روافض جعل شده است؟ اگر این باب باز شود، من نیز ادعا میکنم که تعداد زیادی از احادیث صحیحه باطل است. اما مؤمنین از این کار ابا دارند. پس من نیز چنین کاری را انجام نمیدهم.»[5]
منبع: صفحات 105 تا 107 جلد 3 کتاب الصحیح من سیره الامام علی علیهالسلام / علامه سید جعفر مرتضی عاملی
[1]. اللآلي المصنوعة للسيوطي ج1 ص347 ؛ تفسير القرآن العظيم ج1 ص501 ؛ البحر الرائق ج1 ص341 ؛ تذكرة الموضوعات ص94 ؛ منهاج السنة ج3 ص9 ؛ القول المسدد ص19 و 11 ؛ الموضوعات لابن الجوزي ج1 ص363 و 367 ؛ فتح الباري ج7 ص13 عن ابن الجوزي ؛ ووفاء الوفاء ج2 ص476.
[2]. فتح الباري ج7 ص13 ؛ إرشاد الساري ج6 ص85 ؛ القول المسدد ص20 ؛ وفاء الوفاء ج2 ص476 ؛ الغدير ج3 ص209 ؛ تحفة الأحوذي ج10 ص112 ؛ فيض القدير ج1 ص120.
[3]. فتح الباري ج7 ص13.
[4]. القول المسدد ص23 و (ط عالم الكتاب) ص30 ؛ اللآلي المصنوعة ج1 ص350 عنه باختلاف يسير في اللفظ، ؛ الغدير ج3 ص211 ؛ غاية المرام ج6 ص244.
[5]. القول المسدد ص23 و (ط عالم الكتاب) ص30 ؛ اللآلي المصنوعة ج1 ص350.