“سه چيز در غدیر حاصل شده است: کمال دين، تمام نعمت و مرضي شدن اسلام. هر سه اين ها (يعني هم دين هم نعمت و هم اسلام) در روايات به اميرالمومنين (ع) تفسير شده است. رواياتش هم فراوان است؛ آيات قرآن هم متعدد است. «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»؛ يعني خداي متعال اين پيامبر خودش را فرستاد و دو چيز به او داد: هدي و دين الحق و خداي متعال هم اراده اش اين است که اين دين حق بر همه اديان غالب شود. حديث در کافي است که فرمود: دين الحق يعني ولايت اميرالمومنين (ع). اين دين حق مگر تا بحال نيامده بود که گفته مي شود «اليوم اکملت لکم دينکم»؟ چرا اين دين آمده بود؛ باطن دين ولايت الامام است. نعمت باطني ولايت الامام است .اين دين آمده بود و همه انبيا هم اين دين را مي آورند و همه انبيا يک حرف مي زنند «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ»؛ اين رسل يک حرف بيشتر نمي زنند و آن اينکه همه شان دعوت به اسلام مي کنند و باطن اسلام هم ولايت است؛ دعوت به دين مي کنند و باطن دين، ولايت است. همه اينها آمده بودند حتي خود حضرت تا الان همه صحبتش دين بود؛ اما حقيقت ولايت به نحو کمال ظهور پيدا نکرده بود؛ موانعش در غدير برداشته شد به شفاعت نبي اکرم (ص) و به شفاعت ايشان پرده برداشته شد و اين مي شود «اکملت لکم دينکم اتمتت عليکم نعمتي».
نعمت هم خود ولايت است؛ نعمت چيزي جز ولايت نيست. امام رضا (ع) فرمودند: نعيم ولايت ماست. روايات هم در اين زمينه زياد است. در ذیل آيه «وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً» فرموده اند منظور از نعمت باطني، ولايت است. اين نعمت ولايت تا الان هم بوده [ولي در غدير] به مرحله تمام رسيد. حقيقت ولايت در غدير به مرحله تمام رسيد. ولايت به نحو تام در عالم ما درغدير تجلي کرد. «و رضيت لکم الاسلام دينا»؛ اينجا منظور از اسلام چيست؟ که در جاي ديگري از قرآن مي فرمايد: «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ». در جواب اين سوال روايات فرمودند: «هو التسليم لعلي بولايته»؛ يعني باطن اسلام هم تسليم به امام بودن است. حقيقت اسلام ولايت الامام است. اين ولايت الامام اگر به جايي رسيد که به نحو کمال و تمام ظهور کرد، دين مرضي خدا مي شود.
بنابراين آن چه در غدير واقع شده است همين سه چيز است: کمال دين، تمام نعمت و اين که اسلام دين مرضي شد، اسلام، شريعت هم هست ولي باطن اين شريعت، ولايت الامام هست. وقتي ولايت امام به نحو کمال، آن هم به دست اين وجود مقدس در عالم ظهور پيدا کرد، دين مرضي خداي متعال مي شود.