علوم بشری و مخلوقی، در اصل شکلگیری و علم شدنِ خویش، همواره محتاج و وابسته به معلوماند. این مطلب، لوازم و تبعاتی نظیر تأخّر و تأثّر علم از معلوم و تابعیّت نسبت به آن را به دنبال خواهد داشت. فلاسفه و عرفا با تسرّیِ عنصر اضافه به علم خداوند، آن را نیز به تبعات مذکور مبتلا کردهاند. امّا چنین علمی، هرگز نمیتواند فعل اختیاری دیگران را آشکار نماید و لذا مادام که علم خداوند را همسنخ با علوم بشری بدانیم، هرگز نمیتوان اشکال جبرآوری علم پیشین الهی را پاسخ گفت. تنها راه برونرفت از بنبست اشکال مذکور این است که علم خالق را متباینِ محض با علوم مخلوقی دانسته، آن را از وابستگی به معلوم و نسبت علمی و تمامیِ تبعات مربوطه، منزّه و مبرّا کنیم. امّا چون بشر، هرگز از این سنخ علم، بهرهای ندارد، هیچ راهی نیز به شناخت آن نداشته و فهم او از آن، منحصر به گزارههای تنزیهیِ محض است؛ نه اثباتی. بدین ترتیب، برخی تلاشهای فلسفی که در جهت شناخت علم الهی صورت گرفته است، محکوم به بطلان بوده و هرگز توان شناساندن علم خداوند را ندارند؛ چرا که نقطه آغازینِ این تلاشهای معرفتی، نگاه به علوم مخلوقی و شبیهسازیِ علم الهی بر اساس آن است.
اهل بیت > جستارهایی در قرآن و حدیث > تباین علم خداوند با علوم مخلوقی؛ تنها راه حلّ اشکال جبر برخاسته از علم پیشین الهی
تباین علم خداوند با علوم مخلوقی؛ تنها راه حلّ اشکال جبر برخاسته از علم پیشین الهی
مقاله ای از علیرضا رحیمیان و سعید رحیمیان؛ جستار هایی در قرآن و احادیث
پاسخ دهید