«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم»

اخیراً در فضای مجازی شاهد یک موج تخریبی مجدد بر علیه مرحوم آیت الله کاشانی هستیم. ظاهراً آیت الله کاشانی حتّی بعد از فوت و گذشت سال‌های متمادی بیش از ۶۰ سال- از آن دوران (دوران ملّی شدن صنعت نفت) همچنان باید تاوان مخالفت خود با استعمار و مبارزه‌ی خود با استعمار را بدهد.

از جمله این‌که فیلمی با این عنوان پخش شد: فیلم سازمان سیا درباره‌ی آیت الله کاشانی بعد از کودتا و بازدید ایشان از خانه‌ی دکتر مصدق که بررسی این فیلم نشان می‌دهد که این فیلم از مونتاژ ناشیانه‌ی سه فیلم صورت گرفته است. فیلم تخریب خانه‌ی دکتر مصدق که هیچ ربطی به آیت الله کاشانی ندارد؛ فیلم آیت الله کاشانی به همراه مظفر بقایی در مقابل مجلس و فیلم زاهدی در باشگاه افسران که در سه مقطع مختلف گرفته شده است، هیچ ربطی به روز کودتا یا فردای روز کودتا ندارد و نشان می‌دهد که این جریانی که در صدد تخریب مرحوم آیت الله کاشانی و اساساً جریان روحانیت ضد استعمار و ضد استکبار است، از حداقل شرافت انسانی هم برخوردار نیست که دست به جعل می‌زند.

در مقابل با این ما شاهد انتشار اسناد آمریکایی‌ها یا گزارشات آمریکایی‌ها نسبت به ملّی شدن صنعت نفت هستیم که به فاصله‌ی یک یا دو روز بعد از انتشار حدود هزار صفحه گزارش برخی مدعی شدند در این اسناد آمده است که آیت الله کاشانی در کودتا شرکت داشته است. این هم باز نشان از یک هماهنگی بین منتشرکنندگان آن فیلم جعلی و کسانی است که متأسّفانه دارند این اخبار را رواج می‌دهند. اوّلاً آن اسناد باید خوانده بشود. گزارش است سند نیست و اتّفاقاً در برخی از صفحات آن گزارشات اشاره به این شده است که آیت الله کاشانی شدیدترین موضع را در قبال آمریکایی‌ها و در قبال انگلیسی‌ها دارد. حتّی آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند که خطرناک‌ترین فرد بر علیه منافع غرب در ایران آیت الله کاشانی است.  

باز یک عبارت دیگر دارند که می‌گویند: بدترین گزینه و خطرناک‌ترین گزینه اتّحاد دکتر مصدق و آیت الله کاشانی است که نشان می‌دهد موضع این‌ها نسبت به آیت الله کاشانی اصلاً یک موضع کاملاً خصمانه است. مواضع آیت الله کاشانی، مصاحبه‌هایی که داشتند، اعلامیه‌هایی که صادر کردند چه قبل از کودتا و چه بعد از کودتا همه حکایت از این دارد که ایشان یک لحظه از مبارزه با استعمار و استکبار باز ننشستند.

گام بعدی انتشار یک عکسی از آیت الله کاشانی و یک فرد است که در حال بوسیدن صورت آیت الله کاشانی است و این‌طور وانمود می‌شود که آن فرد محمّدرضا پهلوی است. اوّلاً محمّدرضا پهلوی مناسبات ویژه‌ای با مرحوم کاشانی نداشت، وقتی به عکس دقت می‌کنیم هم از جهت قد و قامت هیچ شباهتی به محمّدرضا پهلوی ندارد. به نظر می‌رسد آن فردی که دارد آیت الله کاشانی را می‌بوسد، فرزند ایشان آقا سیّد مصطفی کاشانی است ولی باز متأسّفانه چنین برداشت و تحلیلی از این عکس را ناجوانمردانه علیه آیت الله کاشانی پخش می‌کنند.

به نظر می‌رسد که با گسترش درگیری‌های ما با استعمار و استکبار جهانی و تلاش آن‌ها برای تخریب بنیان‌های انقلاب اسلامی که الآن ۴۰ سال است دارند این کار را دنبال می‌کنند به مقاطع حساسی رسیده است و آن‌ها می‌خواهند همان جنگ نرمی را که در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۲ در ایران علیه نهضت ملّی شدن صنعت نفت اعمال کردند، الآن با ابعاد گسترده تری با استفاده از فضای مجازی اعمال کنند که البته اذهان روشن مردم ایران و روشن‌گری‌هایی که در این زمینه صورت خواهد گرفت إن‌شاءالله مانع از رسیدن آن‌ها به اهداف شوم‌شان خواهد بود.