چند دلیل باعث می‌شود که این ارتباطات در فامیل ایجاد شود که عبارت است از:

الف. عدم رعایت آداب و شرایط

گاهی اوقات برخورد نامناسب برخی از افراد فامیل باعث می‌شود که ارتباطات نوجوانان به صورت نادرست شکل بگیرد؛ مثلاً اگر خانواده‌ها بیش از حد با هم رابطه داشته باشند، همین منجر به ایجاد علاقه در بچّه‌ها می‌شود.

 

ب. توصیف های نابجا

گاهی ممکن است دلیل این ارتباطات، تعریف و توصیف کردن‌های بی‌مورد و نابجا توسّط بزرگترها باشد؛ مثلاً ممکن است مادر در حضور فرزندش از خصوصیات دختر فامیل تعریف کند و همین کار باعث شود که او به آن دختر علاقه مند شود.

 

ج. صحبت‌های نامناسب

گاهی برخی از والدین مسائلی را در حضور فرزندان مطرح می‌کنند که شاید دانستن آن برای بچّه ها کمی زود باشد؛ زیرا باعث می‌شود که ذهن نوجوان درگیر آن مسائل شود.

 

راهکارها:

امّا از نظر اسلام چگونه باید با این مشکل برخورد کرد

الف. مشغولیت جسمی و فکری

اوّلین و مهم‌ترین نکته مشغولیّت جسمی و فکری است. وقتی بچّه‌ها به سنّ نوجوانی می‌رسند نباید وقت خالی داشته باشند؛ زیرا ممکن است ذهن و فکر آن‌ها به سمت و سوی نامناسب کشیده شود.

 

ب. افزایش ارتباط عاطفی

وقتی بچّه‌ها به سنّ نوجوانی می‌رسند، به خاطر تغییرات دوران بلوغ، کمتر مورد توجّه اطرافیان قرار می‌گیرند؛ لذا در این‌جا توصیه می‌شود که والدین بیشتر به فرزند خود توجّه کنند.

به عنوان مثال مادر باید به پسرش مسئولیت هایی بدهد که او بتواند مردانگی خود را ثابت کند؛ این کارباعث می‌شود که نوجوان مسئولیّت‌پذیر ‌شود و به راحتی بتواند ذهن و فکر خود را کنترل کند.

 

ج. ایجاد فضای منطقی

نکته‌ی سوّم این است که ما باید یک فضای منطقی برای فرزند خود ایجاد کنیم و در آن فضا به نظرات او خوب گوش دهیم و آن را تحلیل کنیم؛ البته باید توجّه داشت که این فضا نباید احساسی شود.