ناخن جویدن معمولاً یک تیک عصبی است و وقتی بچّه ها احساس نا امنی یا نا آرامی کنند، به سمت جویدن ناخن می‌روند. امّا برای درمان این تیک عصبی چند راه کار به والدین توصیه می‌شود:

الف. ایجاد آرامش

پدر و مادر باید محیط خانه را آرام نگه دارند و این آرام بودن صرفاً به معنای ساکت بودن نیست؛ بلکه به این معنا است که آرامش روانی در خانه حاکم باشد. مثلاً والدین امر و نهی بیش از حد به بچّه نداشته باشند، از تنبیه بدنی استفاده نکنند و نیازهای منطقی او را برآورده کنند.

 

ب. پرهیز از نزاع و اختلاف

نکته بعد این است که خود والدین به رفتارهایی که در مقابل هم دارند، توجّه کنند. البته منظور ما این نیست که آنها با هم هیچ اختلافی نداشته باشند؛ چراکه گاهی در زندگی ها دعوا پیش می‌آید؛ بلکه منظور ما این است که نباید این اختلافات شدّت پیدا کند.

حلّ مشکلات و بحران های زندگی نباید در مقابل و حضور فرزندان باشد؛ چرا که ممکن است برای آنها یک فشار عصبی و روحی و روانی به همراه داشته باشد.

 

ج. انتخاب برنامه های مناسب

همچنین ممکن است عامل اضطراب، برنامه هایی باشد که فرزند از رسانه می بیند؛ بچّه هایی که به برنامه های هیجانی علاقه و توجّه دارند، معمولاً یک مقدار حالت های درون گرا دارند و به نوعی احساس و هیجانشان را نمی توانند بروز دهند. در اینجا پدر و مادر باید برنامه هایی برای فرزندان انتخاب کنند که آرامش بخش بشد.