علت و عوامل گوناگونى مى‏تواند سبب سختى شود؛ نظیر گناهان یا توجه  نکردن به مهارت‏هاى زندگى یا سوء مدیریت شغلى و اقتصادى که در این صورت انسان باید پاسخگو باشد اما در هر حال در صورتى که در هنگام سختى‏ها صبر کند و برخورد صحیحى در حل مشکلات داشته باشد از پاداش آخرتى و رشد معنوى بهره‏مند خواهد شد. براى بررسى نقش مشکلات، در تکامل و خودسازى به موارد ذیل مى‏توان توجه نمود:

۱ – عامل رشد و حرکت

انسان خودساخته و مؤمن، دنیا و رنج‏رهایش را بد نمى‏داند، بلکه به عکس رنج‏رها را عاملى براى تحّرک بشمار مى‏آورد؛ چرا که این ویژگى دنیاست که با سختى‏هایش و تغییر احوال و اوضاع، تجربه آدمى را زیاد مى‏کند و به انسان آگاهى مى‏دهد.

سختى‏ها و شدایدى که خداوند تبارک و تعالى در دنیا براى انسان پیش مى‏آورد و حتّى نعمت‏هایى هم که در دنیا براى انسان به دست مى‏آید؛ براى این است که استعدادهاى باطنى‏بروز کند و از قوه به فعلیت برسد. همان گونه جسم انسان از کودکى تا جوانى با افت و خیز رشد مى‏کند و ورزشکاران با تمرینات سخت و سنگین نیرومند مى‏شوند روح انسان نیز در کوران حوادث و ناملایمات و مبارزه با وسوسه شیطان نیرومند مى‏شود و با جهاد نفس رشد مى‏کند. خداوند مى‏فرماید:

«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛[۱] «و قطعا شما را به چیزى از [قبیلِ]  ترس و گرسنگى، و کاهشى در اموال و جان‏ها و محصولات مى‏آزماییم؛ و مژده ده شکیبایان را».

باید این سختى‏ها پیش بیاید و در زمینه این سختى‏هاست که آن صبرها، مقاومت‏ها، پختگى‏ها، کمال‏ها براى انسان پیدا مى‏شود، آن وقت این نوید و بشارت الهى شامل حال او مى‏شود.

۲ – پالایش گناهان

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در این خصوص فرموده‏اند: «لاَ یَزَالُ الْبَلَاءُ فِى الْمُؤمِنِ وَ الْمُؤمِنَهِ فِى جَسَدِهِ وَ مَالِهِ وَ وُلْدِهِ حَتَّى یَلْقَى اللَّهَ وَ مَا عَلَیْهِ مِنْ خَطِیئَه»؛[۲] «مصیبت و گرفتارى همواره گریبان مرد و زن مؤمن را مى‏گیرد و آنها در مال و یا بدن خود نقصان مشاهده مى‏کنند و یا فرزندان خود را از دست مى‏دهند و اینها براى این است که هر گاه در محضر پروردگار حاضر شدند گناهى نداشته باشند».

۳ – دورى از غفلت

انسان وقتى همواره خود را سلامتى ببیند ممکن است به مرور زمان از ولى نعمت و خالق خود غافل شود اما یک تلنگور در زندگى همچون بیمارى وى را مجددا به یاد الهى مى‏اندازد در روایتى نقل شده که حضرت موسى در گفتارى که با خداوند داشت عرض کرد: خدایا دوست ندارم که بیمار و ضعیف گردم و در عبادت من سستى پیدا گردد و هم دوست ندارم همیشه سالم باشم که تو را فراموش کنم، بلکه دوست دارم گاهى بیمار شوم که تو را یاد کنم و گاهى سالم شوم، و تو را شکرگذارم.[۳]

 ۴ – شکر نعمت الهى

پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرموده‏اند: «نِعْمَتَانِ مَجْهُولَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَه»؛[۴] «دو نعمت پوشیده و ناشناخته است، امنیت و عافیت». لذا وقتى انسان به واسطه مشکلى نعمتى همچون سلامتى را از دست داد قدر سلامتى را دانسته و شکرگزار نعمت‏هاى الهى خواهد شد.

۵ – استجابت دعا

امیرالمؤمنین علیه‏السلام از پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل مى‏کند که به سلمان فارسى فرمود: اى سلمان! براى تو در بیماریت سه خصلت است: تو در یاد خدا هستى و دعاى تو در آن حالت مستجاب است و بیمارى براى تو هیچ گناهى را باقى نمى‏گذارد مگر اینکه آن را از بین مى‏برد».[۵]

۶ – امتحان و آزمایش

حضرت على علیه‏السلام فرمودند: «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَهٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَه»؛[۶] «بلا و گرفتارى براى ستمگر ادب است، و براى مؤمن امتحان، و براى‏پیامبران درجه و براى اولیا کرامت مى‏باشد».

مشکلات وگرفتارى‏بندگان، از ابزارهایى‏است که خداوندمتعال براى مشخص شدن بندگان صالح و غیرصالح به کار مى‏گیرد در قرآن کریم فرموده است:

«وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَهً»؛[۷] «ما شما را به وسیله بدى‏ها و  خوبى‏ها امتحان مى‏کنیم».

۷ – کسب ثواب و پاداش الهى

شخص گرفتار با تحمل مشکلات پاداش‏هاى عظیم الهى را کسب مى‏نماید رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرموده‏اند: بلاى بزرگ به اجر بزرگ پاداش داده مى‏شود، و هرگاه خدا بنده‏اى را دوست بدارد، او را به بلاى بزرگ گرفتار مى‏سازد، پس هر که به بلا راضى شود خدا از او راضى است. و هر که به بلا راضى نشود خدا از او راضى نمى‏شود.[۸]

امام صادق علیه‏السلام فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیَتَعَاهَدُ الْمُؤمِنَ بِالْبَلاَءِ إِمَّا بِمَرَضٍ فِى جَسَدِهِ أَوْ بِمُصِیبَهٍ فِى أَهْلٍ أَوْ مَالٍ أَوْ مُصِیبَهٍ مِنْ مَصَائِبِ الدُّنْیَا لِیَأْجُرَهُ عَلَیْهَا»؛[۹] «خداوند متعال مؤمن را به مصیبت و بلاء گرفتار مى‏کند و او را به بیمارى در بدن مبتلا مى‏سازد و یا در مصیبت اهل و فرزند قرار مى‏دهد و یا یکى از مصیبت‏هاى دنیا را متوجه او مى‏کند تا او را پاداش دهد».

۸ – مانع از طغیان

یکى از خطراتى که همواره انسان‏ها را در مسیر خودسازى و تکامل تهدید مى‏نماید خطر طغیان است و این خطر زمانى متوجه انسان‏ها مى‏گردد که در خود احساس بى‏نیازى نمایند همانگونه که خداوند متعال فرمود:

«کَلاَّ إِنَّ الاْءِنْسانَ لَیَطْغى. أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى»؛[۱۰] «چنین نیست (که شما مى‏پندارید) به یقین انسان طغیان مى‏کند. از اینکه خود را بى‏نیاز ببیند».

 در جاى دیگر خداوند متعال فرموده:

«وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِى الْأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبیرٌ بَصیرٌ»؛[۱۱]

«هرگاه خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان و ستم مى‏کنند؛ از این رو به مقدارى که مى‏خواهد (و مصلحت مى‏داند) نازل مى‏کند، که نسبت به بندگانش آگاه و بیناست».

اما با دچار شدن انسان‏ها به مشکلات مجددا وابستگى خود را به خداوند متعال درک نموده و همین امر مانع از طغیان آنها مى‏گردد.

۹ – بازگشت به مسیر حق

قرآن مى‏فرماید:

«وَ ما أَرْسَلْنا فى قَرْیَهٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ»؛[۱۲] «هیچ پیامبرى را به نقطه‏اى نفرستادیم مگر این که مردم آنجا را با سختى مواجه ساختیم تا تضرع کنند».

«وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنینَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ»؛[۱۳] «و به راستى قوم فرعون را به خشکسالى و کمى میوه دچار آورد» نمودیم تا متذکر شوند».

۱۰ – ارتقاء درجات

گاهى بلاها و حوادث تلخ زندگى براى دست یافتن به مقامات و درجات برتر و عالى است. چرا که از مقامات افراد برجسته و اولیاى خدا، صبر و پایدارى در مقابل مصائب و خشنود بودن به قضاى الهى است. این خود موجب اعتلاى درجه آنان است.

از حضرت صادق علیه‏السلام سؤال شد: عزیزترین مردم در نظر خدا کیست؟ فرمود: «کسى که به هنگام عطاء سپاسگزار باشد و به هنگام بلا و گرفتارى صبر و تحمل نماید».[۱۴]

در روایت دیگرى امام صادق علیه‏السلام فرمودند: «إِنَّ فِى الْجَنَّهِ لَمَنْزِلَهً لاَ یَبْلُغُهَا الْعَبْدُ إِلاَّ بِبَلاَءٍ فِى جَسَدِه»؛[۱۵] «در بهشت مقامى هست که هیچ کس به آن جایگاه نمى‏رسد مگر اینکه در بدن خود ناراحتى و گرفتارى داشته باشد».

۱۱ – تقویت عقل و ایمان

حضرت صادق علیه‏السلام فرموده است: ابتلا و گرفتارى‏هاى دنیوى براى مؤمن زینت است، و کرامت و عزّت است براى کسانى که صاحبان تدبر و عقل باشند.[۱۶] زیرا در مباشرت و مصاحبت با بلا هر گاه توأم با صبر و ثبات قدم صورت بگیرد: ارتباط ایمان و اعتقاد، محکم‏تر و قوى‏تر و پاک‏تر و نورانى‏تر و آلودگى‏ها و تیرگى‏هاى دل برطرف خواهد شد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:گروه اخلاق و عرفان/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – بقره ۲، آیه ۱۵۵٫

[۲] – بحارالأنوار، ج۶۴، ص۲۳۶٫

[۳] – ارشاد القلوب، ترجمه: سلگى، ج۱، ص ۱۲۲٫

[۴] – خصال، ج ۱، ص ۷۰ و ۱۴۴٫

[۵] – صدوق، خصال، ج۱، ص ۱۷۰٫

[۶] – بحارالأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۵٫

[۷] – انبیاء ۲۱، آیه ۳۵٫

[۸] – الکافى، ج۲، ص ۲۵۳٫

[۹] – بحارالأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۷٫

[۱۰] – علق ۹۶، آیات ۶ و۷٫

[۱۱] – شورى ۴۲، آیه ۲۷٫

[۱۲] – اعراف ۷، آیه ۹۴٫

[۱۳] – اعراف ۷، آیه ۱۳۰٫

[۱۴] – بحارالانوار، ج۲، ص ۵۸٫

[۱۵] – بحارالأنوار، ج۶۴، ص ۲۳۷٫

[۱۶] – بحارالأنوار، ج۶۴، ص ۲۳۱٫