شیعه و تفکر اسرائیلی بعد از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم

شیعیان در مبارزه با تفکر التقاطی اسرائیلی به ائمه اطهار اقتدا کردند و با اینکه شخصیت ها و مروجان این اندیشه‌ی‌ اسرائیلی از حمایت کامل حاکمان وقت بر خوردار بودند.شیعیان در عمل به تکلیف شرعی خود که روایات مروی از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم آن را تاکید می کرد،به مقابله و مبارزه با آنان پرداختند.

برای نمونه:

  • عبد الله بن عباس علنا کسانی را که با وجود قرآن ،احکام دین را از اهل کتاب می پرسیدند ،تکذیب کرد[۱]
  • همین مسئله از عبد الله بن مسعود هم نقل شده است[۲]
  • ابن عباس و حذیفه بن یمان در برخی از موارد به صراحت کعب الاحبار را تکذیب کرده اند[۳]

موضع ابوذر غفاری در قبال کعب الاحبار در مجلس خلیفه سوم ،چون میزان دارایی عبد الرحمن عوف را آوردند و کعب الاحبار عهده دار صدور فتوا در دین خدا شد ، ابوذر با عصایش  او را زد و گفت: ای پسر زن یهودی ، آیا تو دین ما را به ما تعلیم میدهی !؟از کی فتوا با تو شده است؟[۴]

پاداش این صحابی جلیل القدر تبعید و آوارگی و دست و پنجه نرم کردن با مصایب و مشکلات بود تا اینکه در تبعید گاه خود، ربزه، غریب و مظلوم در گذشت[۵]

 منبع:فصل دوم از بخش دوم ترجمه ی کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله و سلم جلد اول، از صفحه ی ۲۰۶ تا صفحه ی ۲۱۷ 


[۱]) صحیح بخاری ۴/۱۹۳، ۲/۷۱، المصنف صنعانی ۱۰/۳۱۴ ۱۱/۱۱۰ جامع بیان العلم و فضله ۲/۵۱، لفصل فی الملل و الاهوا و الفحل۱/۲۶۱،

البدایه و النهایه ‌۲‌/۱۳۴، مجمع الزوائد ۱/۱۹۲، الدر المنثور۱/۸۳

[۲]) المصنف صنعانی ۶/۱۱۲، ۱۱/۱۶۰، ۱۰/۳۱۳، جامع بیان العلم و فضله ۲/۵۰، البدایه و النهایه ۲/۱۳۴، فتح الباری ۱۳/۲۸۱، سنن الدارمی ۱/۱۲۲

 تقیید العلم ۵۳-۵۶

[۳]) اضوا علی السنه المحمدیه ۱۶۵، الکاف الشاف ۱۳۹

[۴]) مروج الذهب ۲/۳۴۰، مسند احمد ۱/۶۳، حلیه الاولیا ۱/۱۶۰، تاریخ الامم والملوک ۳/۳۳۶، ۴/۲۸۴، الطبقات الکبری ۴/۲۳۲

[۵]) در اسارت و بحوث فی التاریخ والاسلام۱/۱۱۱-۱۴۱