آنچه که از فواید و فضایل استعمال عطر در روایات ذکر گردیده منحصر در مردان نیست؛ بلکه معطر بودن، هم براى زنان و هم براى مردان مطلوب و پسندیده است؛ به ویژه در آداب همسردارى و خانواده، استعمال بوى خوش از سوى زنان مورد تأکید فراوان دین اسلام قرار گرفته است.

پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودهاند: «بر زن لازم است خود را به بهترین عطرش خوشبو کند، بهترین لباسهایش را بپوشد، به بهترین وجه زینت کند و با چنین وضعى صبح و شب با شوهرش ملاقات نماید».[۱]

 

این کار علاوه بر اینکه ارضاى غرایز جنسى را در مسیر صحیح خود و در کانون خانواده قرار مىدهد موجب تحکیم روابط خانوادگى مىگردد؛ اما گاهى برخى عوامل، غرایز جنسى را خارج از چارچوب خانواده تحریک و تشدید مىکنند. یکى از آن عوامل، استعمال عطر توسط بانوان در بیرون منزل و در برخورد با نامحرم است.[۲] از همینرو در برخى احادیث از استعمال عطر از سوى زنان براى نامحرمان شدیدا نهى شده است.

 

رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمایند: «هر زنى که خود را معطّر کند و از خانه بیرون رود، تا زمانى که به خانهاش باز گردد، مورد لعنت و نفرین قرار مىگیرد».[۳]

بنابراین آنچه که از سوى اسلام حرام اعلام گردیده و مراجع تقلید نیز بر  آن تأکید نمودهاند، این است که استعمال عطر و ادکلن باعث خوشایندى و جلب توجه و استشمام نامحرم گردد.[۴]

از سوى دیگر استحمام یک روز در میان عمل مستحب شمرده شده[۵] و با آن ضمن حفظ نشاط و شادابى و تقویت بدن، بوى عرق کاهش مىیابد و براى از بین بردن آن نیاز به عطر و ادکلن تند نیست.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – الکافى، ج ۵، ص ۵۰۸٫

[۲] – براساس دستورات اسلامى این موضوع اختصاص به بیرون از خانه ندارد و حتى اگر زنى در خانهاش خود را براى نامحرمى معطر نماید فعل حرام انجام داده است.

[۳] – وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۶۱٫

[۴] – ر.ک: پرسشها و پاسخهاى دانشجویى، دفتر ۱۸، احکام نگاه و پوشش، سید مجتبى حسینى، قم، دفتر نشر معارف، هفتم، ۱۳۸۶ش، ص ۱۱۱ و همچنین استفتائاتى که در این زمینه از سوى مراجع صورت پذیرفته است.

[۵] – وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۳۱٫