هدایت خداوند دو قسم است: هدایت ابتدایى و هدایت پاداشى.

هدایت ابتدایى سرمایه هایى است که ذات اقدساله از راه عقل و فطرت (درون) و وحى و نبوت (بیرون) به انسان عطا کرده است.

بر این اساس، خداوند همه را با سرمایههاى درونى و بیرونى به راه راست هدایت کرده است. کسانى که این هدایت رامغتنم شمرده، دنبالش حرکت کردند و چند قدم رفتند، از هدایت پاداشى خداوند برخوردار مىشوند؛ به معارف الهی و به فضائل گرایش نشان مىدهند و دوست دارند آدم خوبى باشند. وقتى جلسه خیر و شر هست، گرایش آنها به سمت خیر است.

اضلال یا گمراهى ابتدایى از صفات سلبیه است و هرگز در ذات اقدساله وجود ندارد. خدا هرگز کسى را گمراه نکرده است و نمىکند. خدایى که از درون، عقل و فطرت و از بیرون عزیزترین مخلوقاتش یعنى پیامبران و على و اولاد على را براى هدایت ما فرستاده، هرگز کسى را گمراه نخواهد کرد، اگر کسى با وجود این هدایتها بیراهه رفت، خداوند راه توبه و بازگشت را باز گذاشته است. اگر انسان باآن که راه توبه باز است به بیراهه رفتن خود ادامه دهد، از آن به بعد، خداوند او را «اضلال» مىکند.

آیا این بدان معنا است که خداوند چیزى به عنوان ضلالت به او مىدهد؟ خیر؛ چون ضلالت امر عدمى است. پس گمراه مىکند، یعنى لطف خود را از او مىگیرد و او را به حال خود رها مىسازد. آن وقت این شخص مىماند و شهوت و خشمش. به هر سمتى که این دو بکشانند، مىرود و به آسانى به سمت گناه حرکت مىکند.

بنابراین، هدایت ابتدایى اصلاً مقابل ندارد؛ یعنى خداوند همگان رابدون استثنا هدایت کرده است. منظور آیه: «یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»[۱] هدایت ثانوى و ضلالت کیفرى است. هدایت ثانوى است که مقابل دارد. پس هدایت ابتدایى سرمایهاى است که خداوند بدون استثنا به همه عنایت کرده است. کسانى که از این هدایت استفاده مىکنند، فیضى خاص، به عنوان پاداش، دریافت مىکنند که همان هدایت پاداشى است. این که فرمود: «مَنْ یُؤمِنْ بِاللّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ»؛[۲]«وَ إِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا»[۳] یا «زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ»[۴] از همین قبیل است.

اینها از جایزه و پاداشى الهی برخوردار مىشوند و کارها را به آسانى انجام مىدهند. اگر قبلاً روزه گرفتن یا نماز خواندن برایش سخت بود، الان این کارها را به آسانى انجام مىدهد.

تمام اضلالها کیفرى است؛ یعنى خداى سبحان به کسانى که از هدایت تکوینى اولیه پیروى نکردند، آن پاداش خاص را نمىدهد، و به حال خود رهاشان مىسازد. در این حال او مىماند و شهوت و خشم. علم او به حس محدود مىشود و عملش به شهوت. البته به لطف الهی این اضلال هم به وسیله بنده قابل جبران است. هر وقت یک یا الله  بگوید و برگردد، از اضلال نجات پیدا مىکند و خود را در جرگه مؤمنانى که از هدایت ثانوى وپاداشى برخوردارند ،مىیابد. در قرآن کریم فرمود: «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا»؛[۵]«إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ».[۶]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره نحل۱۶: آیه ۹۳٫

[۲] – سوره تغابن۶۴: آیه ۱۱٫

[۳] – سوره نور۲۴: آیه ۵۴٫

[۴] – سوره محمد۴۷: آیه ۱۷٫

[۵] – سوره اسراء۱۷: آیه ۸٫

[۶] – سوره انفال ۸: آیه ۱۹٫