واقعیت آن است که ظرفیت موجودات و انسان ها، همانند ظرفهایى نیست که براى برخى نصف و براى برخى تمام آن پر شده باشد؛ بلکه هر موجودى متناسب با وضعیت و موقعیت خود، ظرف و ظرفیتش شکل خواهد گرفت. همه ظرفها متناسب با ظرفیت خود، پر است و به هر مقدار که قابلیتها و استعدادها بیشتر شود و فعلیت پیدا کند، به همان مقدار ظرفها نیز بزرگتر خواهد شد. به  طور مثال هر مقدار معلومات و درجات علمى انسان افزایش یابد، ظرف قلب و سینه او گشادتر خواهد شد.

همچنین هر کدام از جمادات، گیاهان و حیوانات، عرصه خاصى براى ظهور ظرفیت خود دارند. به طور مثال دانه گندم در مدت چند ماه و با رعایت اصول کاشت و داشت و برداشت، مىتواند تبدیل به خوشهاى هفتاد دانهاى شود. البته هر مقدار عوامل تأثیرگذار کم شود، دانههاى کمترى به بار خواهد نشست و هر گاه عوامل اصلاح، ارتقا یابد، دانههاى بیشترى به ثمر خواهد رسید. نسبت به دیگر انواع گیاهان و حیوانات نیز این چنین است.

درباره اختلاف قابلیتها و تفاوت موجودات، اشاره به چند نکته شایان توجه است:

یکم. این طور نیست که هر موجودى، تنها دریک شرایط خاص قرار بگیرد و تنها یک نوع قابلیت داشته باشد، بلکه چه بسا وضعیت آن تغییر کند و در نتیجه قابلیت آن نیز ارتقا یابد. به طور مثال فسیلها طى چند هزار سال، به زغال سنگ و سپس به رگههاى الماس تبدیل مىشود. با ترکیب دو گونه از میوهها و یا گلها نیز میوه جدید و یا رنگ و ترکیب جدید حاصل مىآید. اما تمامى این گونه تغییرات نظاممند و از روى حساب و کتاب است.

دوم. ایجاد تغییر، گاهى از سوى «عوامل خارجى» است؛ مانند بیشتر تغییراتى که در جمادات و گیاهان اتفاق مىافتد که عوامل انسانى، محیطى و… در آنها تأثیرگذار مىباشند. گاهى نیز علاوه بر عوامل خارجى، عوامل شخصى و درونى موجب ایجاد تغییر و تفاوت قابلیتها مىشود که درباره انسانها بیشتر این گونه است. به طورى که اراده افراد و عوامل درونى آنان، علاوه بر عوامل محیطى و ژنتیکى در وضعیت شان تاثیر فراوانى دارد و اراده و انگیزه انسانها چه بسا موجب تفاوت قابلیت بسیار در میان آنها شود.

البته برخى واقعیات و حقایق نیز هیچ گونه تغییرى نمىیابند و همواره ثابتاند؛ اصول عقلى مانند «محال بودن اجتماع نقیضین» و یا «معادلات ریاضى» این چنیناند.

چنین نظامى به طور طبیعى از سوى خداوند بر جهان هستى حاکم است. به همین جهت گفته مىشود: قابلیتها را خداوند داده است. اما این اراده الهى گزاف و بىدلیل نیست، بلکه متناسب با وضعیت خود موجودات است. به طور مثال اگر یک دانه گندیده زیر پا لگدمال شود، قابلیت تبدیل شدن به خوشه را از دست مىدهد و اگر زیر خاک قرار گیرد و بقیه شرایط آب و نور فراهم شود که سبز شده و تبدیل به خوشه مىگردد. اگر آنچه زیر خاک کاشته شده، گندم باشد، گندم مىروید و اگر دانه سیب باشد، محصول آن سیب خواهد بود.

چنان که اگر نطفه انسان در شرایط مساعد قرار گیرد، انسان متولد مىشود و اگر نطفه حیوان در مسیر طبیعى خود قرار بگیرد، حیوان به دنیا مىآید.

و در میان انسانها نیز اگر نطفه حامل ژنهاى برتر باشد انسان متولد شده از هوش و توانمندى بیشتر برخورد خواهد شد، ولى اگر نطفه از سوى پدر معتاد یا الکى باشد، چه بسا فرزند متولد شده مشکلاتى از جهت توانمندى جسمى و عقلى به همراه داشته باشد. حتى از یک پدر نیز در شرایط مختلف، چه بسا فرزندانى با استعدادها و توانمندىهاى مختلف به دنیا آیند. که با تغییر شرایط و تفاوت عوامل، مشروطها و معلولها متفاوت مىشوند. در غیر این صورت، اگر در شرایط متفاوت، نتیجه یکسان مىبود، دور از عدالت و برخلاف نظاممندى مىبود.

بنابر آنچه گفته شد، قابلیت هر موجودى، با توجه به مجموعه شرایط و موقعیتها نمود پیدا مىکند و منظور از این که خداوند قابلیت موجودات را داده آن است که خداوند نظام عمومى جهان را این گونه برقرار کرده و مشیت عمومى او در این دنیا، این چنین است. همین نظم و انضباط موجب شده که تفاوت قابلیتها قابل محاسبه و پیشبینى باشد و دانشمندان بتوانند قوانین علمى مانند شیمى، فیزیک و… را کشف کنند و پزشکان از علایم مشابه، به تشخیص بیمارىها موفق شوند.

اما نکته بسیار مهم و اساسى براى حل مشکل و پاسخ به پرسش اصلى، این است که بدانیم:

الف. شرایط قابلیت ساز، تنها به شرایط و موقعیتهاى مادى، منحصر نیست؛ بلکه عوامل معنوى و غیرمادى نیز در افزایش یک موجود و یا کاهش قابلیت آن، مؤثر است.

به طور مثال آب داراى کشش مولکولى خاص و داراى قابلیت خاصى است، اما به جهت همراهى با خواسته یک ولى خدا و به اراده و اذن الهى، کشش مولکولى آن در مقطع خاصى اثر خودش را از دست مىدهد. همان گونه که در هنگام شکافته شدن رود نیل براى حضرت موسى (علیهالسلام) این اتفاق افتاد و یا براى حضرت ابراهیم (علیهالسلام) آتش، سرد شد.

بنابراین اگر با نگاهى فراگیر به جهان هستى بنگریم، به تمامى عوامل مادى و معنوى و تأثیرگزارهاى پیدا و ناپیدا اعتقاد داشته باشیم؛ به خوبى نتیجه خواهیم گرفت که قابلیتهاى همگى براساس نظم و انضباط است و منظور قابلیتهاى خدادادى همین است که با رعایت تمامى زمینههاى مادى و معنوى خداوند آنچه لایق هر موجود است به او عنایت مىکند.

 

 

پرسش و پاسخ ها «راز آفرینش» / مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف