از قدیم الایام یکی از مسائلی که بسیار در بین برادران و خواهران اهل سنت طرفدار زیاد داشت. این بوده که شیعیان را غالی معرفی می نمایند. اگر روزی روزگاری به برادران شیعه بگویید که اهل سنت شما را غالی میدانند چنین خواهند گفت:ما در شان هیچ شخصی غلو نمی کنیم.
در جواب آنان می گوییم : شما که ما را غالی معرفی می نمایند چرا خودشان در شان خلفایتان غلو می کنید!!
یکی از مواردی که شیعیان به آن استناد می کنند. این روایت جعلی می باشد:(لو لم ابعث فیکم لبعث عمر))یا( لو کان بعدی نبی لکان عمر)
از پیامبر نقل شده که فرموده است: همانا اگر من در بین شما مبعوث نمیشدم.عمر بن خطاب به عنوان پیامبر مبعوث میشد!!
برای اینکه روشن شود که این روایت جعلی است باید آنرا به دقت بررسی کنیم:
الف: روایات مورد نظر
المعیار والموازنه – أبو جعفر الإسکافی – ص ۲۲۲
لو لم أبعث فیکم لبعث عمر
ترجمه: اگر من مبعوث نمیشدم. همانا عمر مبعوث میشد.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
کنز العمال – المتقی الهندی – ج ۱۱ – ص ۵۸۱
لو لم أبعث فیکم لبعث عمر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المستدرک – الحاکم النیسابوری – ج ۳ – ص ۸۵
عبد الله بن محمد بن إسحاق الخزاعی بمکه ثنا أبو یحیى ابن أبی میسره ثنا عبد الله بن یزید المقرى ثنا حیاه بن شریح عن بکر بن عمرو عن مشرح بن هاعان عن عقبه بن عامر رضی الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله علیه وآله یقول لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۹ – ص ۶۸
عصمه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لو کان بعدی نبی لکان عمر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المعجم الکبیر – الطبرانی – ج ۱۷ – ص ۲۹۸
حدثنا هارون بن ملول المصری ثنا أبو عبد الرحمن المقری ثنا حیاه بن شریح عن بکر بن عمرو عن مشرح بن هاعان عن عقبه بن عامر أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لو کان بعدی نبی لکان عمر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الاستیعاب – ابن عبد البر – ج ۳ – ص ۱۱۴۷
وروى من حدیث عقبه بن عامر وأبی هریره عن النبی صلى الله علیه وسلم إنه قال لو کان بعدى نبی لکان عمر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
کشف الخفاء – العجلونی – ج ۲ – ص ۱۵۴
لو بعث الله نبیا بعدی لبعث عمر
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سبل الهدى والرشاد – الصالحی الشامی – ج ۱۱ – ص ۲۶۹
عن عصمه بن مالک قال : قال رسول الله – صلى الله علیه وسلم – : ” لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المعیار والموازنه|أبو جعفر الإسکافی||۲۲۰|مصادر حدیث سنى – عام|الشیخ محمد باقر المحمودی|الأولى|۱۴۰۲ – ۱۹۸۱ م||||
کنز العمال|المتقی الهندی|۱۱|۹۷۵|مصادر حدیث سنى – عام|ضبط وتفسیر : الشیخ بکری حیانی / تصحیح وفهرسه : الشیخ صفوه السقا||۱۴۰۹ – ۱۹۸۹ م||مؤسسه الرساله – بیروت – لبنان||
المستدرک|الحاکم النیسابوری|۳|۴۰۵|مصادر حدیث سنى – فقه|إشراف : یوسف عبد الرحمن المرعشلی||||||طبعه مزیده بفهرس الأحادیث الشریفه
مجمع الزوائد|الهیثمی|۹|۸۰۷|مصادر حدیث سنى – فقه|||۱۴۰۸ – ۱۹۸۸ م||دار الکتب العلمیه – بیروت – لبنان||طبع بإذن خاص من ورثه حسام الدین القدسی مؤسس مکتبه القدسی بالقاهره
المعجم الکبیر|الطبرانی|۱۷|۳۶۰|مصادر حدیث سنى – عام|تحقیق وتخریج : حمدی عبد المجید السلفی||||دار إحیاء التراث العربی||مکتبه ابن تیمیه – القاهره
الاستیعاب|ابن عبد البر|۳|۴۶۳|مصادر حدیث سنى – عام|علی محمد البجاوی|الأولى|۱۴۱۲|بیروت – دار الجیل|دار الجیل||
کشف الخفاء|العجلونی|۲|۱۱۶۲|مصادر حدیث سنى – عام||الثالثه|۱۴۰۸ – ۱۹۸۸ م||دار الکتب العلمیه – بیروت||
سبل الهدى والرشاد|الصالحی الشامی|۱۱|۹۴۲|مصادر سیره پیامبر وائمه|تحقیق وتعلیق : الشیخ عادل أحمد عبد الموجود ، الشیخ علی محمد معوض|الأولى|۱۴۱۴ – ۱۹۹۳ م||دار الکتب العلمیه – بیروت – لبنان||
ب: بررسی روایت و سند علمای اهل سنت
المعیار والموازنه – أبو جعفر الإسکافی – ص ۲۲۲
فهذا من الحدیث الذی یعلم باطله عند سماعه . ورویتم عن النبی صلى الله علیه أنه قال : ” لو لم أبعث فیکم لبعث عمر ” . فلیس من حکم الله أن یبعث نبیا قد أشرک وکفر
ترجمه: در حکم خداوند نیست که فردی را که به او شرک ورزیده را پیامبر کند.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مجمع الزوائد – الهیثمی – ج ۹ – ص ۶۸
عصمه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لو کان بعدی نبی لکان عمر . رواه الطبرانی وفیه الفضل بن المختار وهو ضعیف
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
کشف الخفاء – العجلونی – ج ۲ – ص ۱۵۴
لو بعث الله نبیا بعدی لبعث عمر . ویشهد له ما رواه أحمد والترمذی والحاکم عن عقبه بن عامر بلفظ لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب وبسنده ضعیف
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سبل الهدى والرشاد – الصالحی الشامی – ج ۱۱ – ص ۲۶۹
عن عصمه بن مالک قال : قال رسول الله – صلى الله علیه وسلم – : ” لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب ” . وروى الترمذی وضعفه
……………
این روایت در هیچ یک از صحیحین بیان نشده است. و شاید این خود یکی از بزرگترین از دلایل جعلی بودن این روایت باشد. زیرا:
صحیح بخاری و مسلم طبق نقل علمای اهل سنت از صحیح ترین کتب بعد از قران می باشد. و به راستی آیا شما باور می کنید. که در یکی از بزرگترین کتب حدیثی اهل سنت یکی از با فضلیترین فضائل شخص خلیفه ثانی بیان نشود؟


ج: اختلاف این حدیث و شخصیت عمر در واقعیت
۱-
عمر بن خطاب طبق نص علمای اهل سنت قبل از مسلمان شدن مشرک بوده اند و امکان ندارد خداوند کسی را که به او مشرک بوده است را به عنوان نبی معرفی کند. (فلیس من حکم الله أن یبعث نبیا قد أشرک وکفر)
المعیار والموازنه – أبو جعفر الإسکافی – ص ۲۲۲
۲ –
عمر بن خطاب برای حفظ کردن سوره بقره ۱۲ سال وقت گذاشت. حال اگر قرار بود پیامبر شود چه میشد.
تفسیر القرطبی – القرطبی – ج ۱ – ص ۴۰- داراحیاء التراث العربی
حدثنا مالک عن نافع عن ابن عمر قال : تعلم عمر البقره فی اثنتی عشره سنه
ترجمه: عمر بن خطاب سوره بقره را در ۱۲ سال حفظ کرد.
۳ –
عمر بن خطاب به آیات قران کریم جهل داشت. چگونه می توان گفت شایسته نبوت هست؟
السنن الکبرى – البیهقی – ج ۷ – ص ۴۴۲- دارالفکر
أبو عبد الله الحافظ نا أبو العباس محمد بن یعقوب نا یحیى بن أبی طالب نا أبو بدر شجاع بن الولید ثنا سعید بن أبی عروبه عن داود بن أبی القصاف عن أبی حرب بن أبی الأسود الدیلی ان عمر رضی الله عنه اتى بامرأه قد ولدت لسته أشهر فهم برجمها فبلغ ذلک علیا رضی الله عنه فقال لیس علیها رجم فبلغ ذلک عمر رضی الله عنه فأرسل إلیه فسأله فقال ( والوالدات یرضعن أولادهن حولین کاملین لمن أراد أن یتم الرضاعه ) وقال ( وحمله وفصاله ثلاثون شهرا ) فسته أشهر حمله حولین تمام لا حد علیها أو قال لا رجم علیها قال فخلى عنها ثم ولدت
خلاصه ترجمه: روزی زنی را که در شش ماه وضع حمل کرده بود را نزد عمر بن خطاب آوردند. عمر بن خطاب حکم رجم این خانم را امضا کرد. این خبر به علی بن ابیطالب(ع) رسید. علی بن ابیطالب(ع) با آیات قران ثابت کرد که این زن هیچ گناهی ندارد.
۴ –
عمر بن خطاب رسول خدا را متهم به (هذیان) گفتن کرد، در حالی که خداوند فرموده: (ما ینطق عن الهوی)
حدثنی محمد بن رافع و عبد بن حمید قال عبد اخبرنا و قال ابن رافع حدثنا عبدالرزاق اخبرنا معتمر عن الزهری عن عبیدالله عتبه عن ابن عباس قال لما حضر رسول الله و فی البیت رجال فیهم عمر بن خطاب فقال النبی : هلم اکتب لکم کتابا لاتضلون بعده. فقال عمر: ان رسول الله قد غلب علیه الوجع و عندکم القران حسبنا کتاب الله.
صحیح مسلم ج۵ ص۷۶- دارالفکر
شما بگویید ایا این شخص می تواند پیامبر شود؟!

 

 

 

منبع:پرسمان