جریان خوارج زمان امیر المؤمنین، امروز در چهره‌ی مثل داعش و سلفی‌گری عربستان هم است، در شیعه هم است. مدل آن هم یک چیز است. یک روایت از یک جایی درست می‌کند، بعد می‌گوییم: سند آن را نشان بده.  این روایت چند روایت و دلیل خلاف آن داریم. مثل این می‌ماند که در دادگاه من می‌روم، می‌گویم: این میکروفون برای من است، این آقا هم می‌گوید: برای من است، من سه شاهد می‌آورم، ایشان ۱۶ شاهد می‌آورد. سند منگوله‌دار هم می‌آورد، مثلاً فیلم روزی هم که از مغازه خریده است را می‌آورد، من یک اسنادی را آوردم، ایشان هم یک اسنادی را آورده است. در مجموع دادگاه می‌گوید: اسناد ایشان معتبر است. اسناد ایشان معتبر است یعنی یعنی اسناد من معتبر نیست.

وقتی یک روایتی را از یک‌جایی می‌آورید، ما چند روایت خلاف آن را داریم. در مجموع علمای شیعه، بزرگان شیعه، ائمّه‌ی شیعه به کدام روایت عمل کردند؟ ما یک روایتی داریم که همه‌ی علمای شیعه خلاف آن عمل کردند. پس اگر شما از یک جایی بیاورید و بگویید: پیدا کردم، آن چیزی را هم که علما عمل نکردند و دیدند این نشان می‌دهد یک عیبی داشته است، آن را رها کردند یا اصلاً مطلب آن‌ها سند ندارد یا یک فهمی از یک مطلبی پیدا می‌کنند که این فهم اشکال زیادی دارد، ایرادهای زیادی به آن وارد است و کاری به ایرادهای بقیّه ندارد، همین را علم می‌کند و هر کسی خلاف این حرف را بزند، می‌گوید: تو کافر و حرام‌زاده هستی.

فراوان شده است در جایی که فرد عصبانی نبوده است، گفتم: اگر عصبانی نیستی و حوصله داری، به قصد هدایت من بیا راجع به این موضوع گفتگو کنیم. اوّل گفته است: باشد. سه، چهار بار که گفتیم و عبور کرده است، گفته است: «لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ»[۱] گفتگو را قطع می‌کند. این جریان در شیعه خیلی خطرناک است.

امروز همه‌ی عالم دنبال این هستند که تشیّع را تخریب کنند، متأسّفانه جریانی داخل شیعه -تمام تهمت‌هایی که از بیرون به شیعه می‌زنند و علمای شیعه در طول تاریخ می‌گفتند ما نمی‌گوییم، ما قبول نداریم.- می‌گویند: بله قبول داریم. می‌گوید: چیست؟ لات بازی هم درمی‌آورد. می‌گویند: سیّد مرتضی گفته است: قبول نداریم، می‌گویند: او ترسیده است، ما نمی‌ترسیم، ما قبول داریم. یعنی یک جریانی پیدا شده است، مثل این می‌ماند که من به دادگاه بروم و برادرم بگوید: راست می‌گوید می‌توانیم و می‌کشیم. قاضی من را اعدام می‌کند، می‌گوید: دارند اعتراف می‌کنند. با لات‌بازی که کار پیش نمی‌رود. جریان خوارج این‌طور بود.

 

پی نوشت


[۱]سوره‌ی کافرون، آیه ۶٫