سوال ۱ – آیا بطن قرآن از ظواهر است ؟


 خیر ، از معنای نخست اللفظی هم نیست .


سوال ۲ – آیا بطن قرآن ، بیان دو مراد به یک اراده است ؟


 دو معنی در طول یکدیگرند ، نه در عرض هم . مثلا خداوند متعال می فرماید : و اعبدوا الله و لاتشرکوا به شیئا (نساء : ۳۶)
و خدا را بپرستید ، و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید .
ظاهر این آیه امر به پرستش خداوند متعال و نهی از پرستش بتها است ، و باطن آن نهی از توجه و التفات به غیر خدا و غفلت از خداوند متعال ؛ زیرا در آیه دیگر می فرماید : و ما یومن اکثرهم بالله و الا و هم مشرکون . (یوسف ۱۰۶)
و اغلب آنها به خدا ایمان نمی آورند ، جز اینکه به او شرک می ورزند .
در این آیه شریفه در عین اینکه خداوند نسبت ایمان به آنان می دهد ، با این حال می گوید : اکثر مردم مشرکند . (۱۴۰)

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد