در جلسه ی گذشته به این مطلب در مکتب بنی امیه پرداختیم که ابن هضم و ابن تیمیه گفتند: به هیچ وجه، حتی یک طریق صحیح هم برای حدیث غدیر وجود ندارد. (طریق یعنی شاگرد از استاد روایتی را بپرسد، او از استادش، او از استادش، تا برسد به پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم)

زمانی که دو صحابه از پیامبر حدیث واحدی را نقل کنند در اصطلاح به آن دو طریق گویند. (اگر چند گروه مختلف از صحابه یک حدیث مشترک را نقل کنند، می شود چند طریق)

حدیث غدیر را بیش از صد و ده صحابه از پیامبر روایت نقل کردند، شایان ذکر است طُرُق آن نیز بیش از پانصد  است.

ابن تیمیه مدعی است حتی یک طریق صحیح هم برای حدیث غدیر وجود ندارد.

لازم است اول متذکر شویم که ابن تیمیه در کتاب مجموع فتاوا، جلد یک، صفحه ۱۰۹ می گوید: و أما مَن أنکر ما ثبت بِالتَواتُر فَهوَ کافِر. هر کسی که روایت متواتری را انکار کند ، کافر است.

22-1-hkashani 22-2-hkashani

خوب، حال بررسی می کنیم ابن تیمیه دروغ گفته است یا نه؟ از نظر خود کافر است یا نه؟

وارد بحث های مفصلی که بزگان شیعه و سنی مانند: علامه امینی در الغدیر ، علامه سیوطی (عالم بزرگ اهل سنت که در کتاب القطف الازهار  تواتر را ثابت می کند) انجام داده اند نمی شویم.

شاگرد ابن تیمیه و پیرو مکتب ابن تیمیه، جناب ذهبی در طرق حدیث غدیر رساله ای دارد.

نه تنها ذهبی در سِیَر أعلام النبلاء می گوید: این متن متواتر است؛ بلکه شاگرد دیگر ابن تیمیه که شاگرد ذهبی هم است، (ابن کثیر) می گوید: استاد ما ابو عبدالله ذهبی در البدائه و النهائه یک رساله ای در طرق حدیث غدیر نوشته است.

ذهبی گفت: این روایت متواتر است، و همچنین گفت: أتَیَقّن أن رسول الله قالَه (این جمله حیرت انگیز است)  من یقین دارم این روایت «مَنْ کُنتُ مَولاه فَعَلیٌ مَولاه» کلام پیغمبر است.

  22-3-hkashani 22-4-hkashani

حال سوال ما این است: آقای ابن تیمیه، حدیث غدیر حتی یک سند صحیح هم ندارد؟!؟

ما زمانی که روایتی را می بینیم، ظنّ به این روایت پیدا می کنیم که کلام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، اما ذهبی می گوید: این عبارت نه تنها تواتر معنوی دارد (یعنی نه تنها معنایش از پیامبر است) بلکه الفاظ آن هم از پیامبر است.

الفاظ برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است یعنی چه؟ مَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ؛ یعنی این کلام از حضرت حق به ما دستور رسیده است.

تا این جا دروغ جناب ابن تیمیه روشن شد؛ جلسه بعد راجع به معنی این حدیث صحبت می کنیم.