بنده این روایت را که در مقام ائمّه ـ علیهم السلام ـ نقل شده است که مى  فرماید:

« نَزِّلوُنا عَنِ الرُّبوُبِیَّهِ وَ قُولُوا فینا ما شِئْتُمْ. »؛ (ما را از مقام ربوبیت و پروردگارى تنزّل دهید و به جز آن درباره  ى ما هر چه مى  خواهید بگویید.)

در جوامع حدیثى ندیده  ام، ولى مفاد آن قطعا از ائمّه ـ علیهم السلام ـ وارد شده است و بسیار دیده  ام،(این حدیث با اندک تفاوت به این صورت: « إِجْعَلُونا مَخْلوقینَ وَ قُولُوا فینا ما شِئْتُم؛ فَلَنْ تَبْلُغُوا. »؛ (ما را آفریده  ى خدا به شمار آورید و هر چه مى  خواهید درباره  ى ما بگویید، با این حال، باز به مقام ما نخواهید رسید.) در بحار الانوار، ج۲۵، ص۲۷۹، هم چنین مشابه آن در بحار الانوار، ج۲۵، ص۲۸۳ و ۲۸۹؛ ج۴۷، ص۶۸ و ۱۴۸٫ بصائرالدرجات، ص۲۴۱، خرائج، ج۲، ص۷۳۵؛ کشف الغمه، ج۲، ص۱۹۷٫ هم چنین به عبارت دیگر در احتجاج، ج۲، ص۴۳۸؛ بحار الانوار، ج۲۵، ص۲۷۳٫ باز به عبارت دیگر در بحار الانوار، ج۲۵، ص۳۴۷؛ ج۲۶، ص۵؛ تفسیر امام حسن عسکرى ـ علیه  السّلام ـ ص۵۰ آمده است.) مانند این که مى  فرماید:

« لا فَرْقَ بَیْنِکَ وَ بَیْنَها إِلاّ أنَّهُمْ عِبادُکِ وَ خَلْقَکَ. »؛ (فرق میان تو و والیان امرت نیست، جز آن که آنان بنده و آفریده  ى تواند.

سؤال: آیا از آن  جا که اهل  بیت ـ علیهم  السّلام ـ مثلاً مقام نبوّت را نداشته  اند، حدیثِ «نَزِّلُونا…» در خیلى از جاها تخصیص نمى  خورد؟

جواب: این عبارت را براى چهارده معصوم ـ علیهم  السّلام ـ به نحو مجموع من حیث المجموع فرموده  اند، نه براى هر کدام به صورت جداگانه.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد