حضرت علی علیه السّلام فرموده است: هر کس به امام زمان خود باید شهادت دهد، امّا ما چرا به امام زمانمان شهادت نمیدهیم.
پرسشی مرا ناراحت میکند. از شما خواهش میکنم مرا در اینباره یاری نمایید. حضرت علی (ع) فرموده است که هر کس به امام زمان خود باید شهادت دهد. این کاملاً صحیح است. امّا ما چرا به امام زمانمان شهادت نمیدهیم. چرا مسلمانان و خاصّه شیعیان در اذان و اقامه خودشان به او شهادت نمیدهند (یعنی أشهد أنّ المهدی حجه الله نمیگویند).
پاسخ اجمالی
توجه به چند نکته ما را در دستیابی به حقیقت یاری می رساند:
۱ – اذان و اقامه توقیفی هستند؛ یعنی جز خدا و رسولش کسی حق تشریع آن را ندارد.
۲ – تنها بر اساس دیدن روایتی در یک یا چند کتاب نمی شود حکم نمود یا فتوا داد و به آن عمل نمود.
۳ – طبعاً با وجود چنین روایاتی مراجع تقلید ما نیز آنها را با دقّت دیده و بررسی نمودند، امّا احدی بر اساس آن فتوا نداده است.
بر اساس روایات و فتواهای فقهای شیعه اذان دارای هیجده جزء است که این شهادت جزء آن نیست.
۴ – حدیثی هم که گفتید هیچ گونه دلالت یا اشاره ای به شهادت به امام زمان در اذان و اقامه ندارد، بلکه بر ثبات قدم و استواری انسان مؤمن بر ولایت ائمه دلالت دارد.
پاسخ تفصیلی
نخست توضیح چند نکته به نظر لازم می رسد که با بیان آن به پاسخ پرسشتان نیز دست خواهیم یافت.
۱ – اذان و اقامه جزء اعمال عبادی هستند و اعمال عبادی توقیفی می باشند؛ یعنی جز خدا و رسولش کسی حق تشریع و قانون گذاری آن را ندارد.
۲ – تنها با دیدن روایتی در یک یا چند کتاب نمی شود بر اساس آن حکم نمود یا فتوا داد و به آن عمل نمود؛ زیرا در میان روایات برخی عام، مطلق و … هستند و برخی خاص، مقید و … .
برخی با برخی دیگر در تعارض هستند و برخی دیگر نیز در مقام تقیّه صادر شدند و …، از این رو در این گونه موارد باید به متخصّصین امور مراجعه نمود که سالیان متمادی با آشنایی به علوم مورد نیاز و ممارست در آن به مقام اجتهاد نائل شدند. گفتنی است که مراجع تقلید چنین روایاتی را با دقّت دیده و بررسی نمودند، امّا احدی بر اساس آن فتوا نداده اند.
۳ – روشن است که اگر مجتهد نباشیم بر اساس عقل و نقل باید مقلّد باشیم[۱] . فتاوای مراجع تقلید برای مقلدان اینگونه است: اذان دارای هیجده جزء است که شهادت یاد شده جزء آن نیست.
۴ – اما مطلبی را که از روایات نقل نموده اید در مورد شهادت به امام زمان این مطلب ظاهراً از این حدیث استفاده شده که می فرماید: مَنْ کَانَ مُقِیماً عَلَى الْإِقْرَارِ بِالْأَئِمَّهِ (ع) کُلِّهِمْ وَ بِإِمَامِ زَمَانِهِ وَ وَلَایَتِهِ. [۲] این حدیث هیچ گونه دلالت یا اشاره ای به شهادت به امام زمان در اذان ندارد، بلکه بر ثبات قدم و استواری انسان مؤمن بر ولایت ائمه دلالت دارد.
(در صورتی که مورد پرسش شما، غیر از این حدیث یا علاوه بر این، احادیث دیگری است لطفاً بفرمایید تا پاسخی مناسب با آن ارائه شود.)
منبع:اسلام کوئست
[۱] در این رابطه به نمایه “دلایل ضرورت تقلید از مراجع شماره ۱۰۷۸” و نمایه “حکمت تقلید از مراجع و عدم بیان مستندات شماره ۲۹۹۱” مراجعه نمایید.
[۲] علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸۰ ص ۴۷، حدیث ۲۵، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ هجرى قمرى.
پاسخ دهید