چه کتابهایی در رد وهابیت نگارش شده است نام ببرید:
بعد از ظهور افکار ابن تیمیه به عنوان مؤسس مکتب وهابیان توسط محمّد بن عبدالوهاب تاکنون، علمای اسلام؛ اعم از شیعه و سنّی در مقابل این فرقه شدیداً جبههگیری کرده و از هر طریق ممکن با آن به مقابله پرداختهاند.از جمله، کتابهای زیادی در ردّ افکار آنان تألیف شده که ما گوشه ای از آن را بیان می کنیم:
۱ – «آل سعود، من این و الی این؟»، محمّد صخر. طبع دار القصیم.
۲ – «آیین وهابیّت»، شیخ جعفر سبحانی.
۳ – «ابن تیمیه حیاته و عقائده»، صائب عبدالحمید.
۴ – «ابن تیمیه فی صورته الحقیقه»، صائب عبدالحمید.
۵ – «ابن تیمیه و امامه علیعلیه السلام»، سید علی حسینی میلانی.
۶ – «اتحاف اهل الزمان بأخبار ملوک تونس و عهد الأمان»، احمد بن ابی الضیّاف.
این کتاب در ردّ وهابیت است.
۷ – «اخطاء ابن تیمیه فی حقّ رسول اللَّهصلی الله علیه وآله و اهل بیته»، سیّد شریف دکتر محمود سید صبیح.
۸ – «ازاحه الغیّ فی الردّ علی عبدالحیّ»، سیّد علی بن الحسن عسکری.
این کتاب در ردّ کتاب «الصراط المستقیم» عبدالحیّ است و در آن بحث از برپایی عزاداری برای سیّدالشهداعلیه السلام است.
۹ – «ازاحه الوسوسه عن تقبیل الأعتاب المقدّسه»، شیخ عبداللَّه مامقانی.
۱۰ – «ازهاق الباطل»، امام الحرمین میرزا محمّد بن عبدالوهّاب آل داوود همدانی.
۱۱ – «اصل الاسلام و حقیقه التوحید»، محمّد بن عبداللَّه مسعودی.
۱۲ – «اظهار العقوق ممّن منع التوسّل بالنبیّ و الولیّ الصدوق»، شیخ مشرفی مالکی جزایری.
۱۳ – «اعتراضات علی ابن تیمیه»، احمد بن ابراهیم سروطی حنفی.
۱۴ – «اعلام النبیل بجواز التقبیل»، ابوالفضل عبداللَّه بن محمّد صدیق غماری.
۱۵ – «اکمال السنه فی نقض منهاج السنه»، سید مهدی بن صالح موسوی قزوینی.
۱۶ – «اکمال المنّه فی نقض منهاج السنه»، سراج الدین حسن بن عیسی یمانی.
۱۷ – «الأجوبه النجدیّه عن الأسئله النّجدیّه»، ابن السفارینی حنبلی.
۱۸ – «الأجوبه عن الأسئله الهندیه»، نعمان بن محمود معروف به ابن الآلوسی.
۱۹ – «الأدله القطعیّه علی عدم مشروعیه الدوله السعودیه»، محمّد بن عبداللَّه المسعری.
۲۰ – «الارض و التربه الحسینیه»، شیخ محمّد حسین آل کاشف الغطاء.
۲۱ – «الاستشراق و آل سعود»، دکتر احمد عبدالحمید غراب. طبع دار القصیم.
۲۲ – «الاسلام السعودی الممسوخ»، سید طالب خرسان.
۲۳ – «الاسلام و الایمان فی الردود علی الوهابیه»، حسین حلمی.
۲۴ – «الاسلام و الوثنیه السعودیه»، فهد قحطانی.
۲۵ – «الاصول الأربعه فی تردید الوهّابیه»، محمّد حسن جان صاحب سرهندی.
۲۶ – «الاقوال المرضیه فی الردّ علی الوهابیه»، فقیه عطاکسم دمشقی حنفی.
۲۷ – «الامامه الکبری و الخلافه العظمی»، سیّد حسن قزوینی حائری.
این کتاب در ردّ منهاج السنه ابن تیمیه است.
۲۸ – «الانتصار للأولیاء الأبرار»، شیخ طاهر سنبل حنفی.
این کتاب درباره جواز توسّل به پیامبرصلی الله علیه وآله است.
۲۹ – «الانصاف و الانتصاف لاهل الحقّ من الاسراف فی الردّ علی ابن تیمیه الحنبلیّ الحرّانی»، این کتاب در سال (۷۵۷ ه.ق) تألیف شد و نسخهای از آن در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.
۳۰ – «الأوراق البغدایه فی الجوابات النجدیّه»، شیخ ابراهیم سراوی بغدادی.
۳۱ – «الآیات البیّنات فی قمع البدع و الضلالات»، شیخ محمّد حسین کاشف الغطاء. بخشی از آن در ردّ وهابیت است به اسم «رساله نقض فتاوی الوهابیّه».
۳۲ – «الآیات الجلیله فی ردّ شبهات الوهابیّه»، شیخ مرتضی کاشف الغطاء.
۳۳ – «البراهین الجلیّه فی دفع شبهات الوهّابیّه»، سید محمّد حسن قزوینی.
۳۴ – «البراهین الجلیّه فی ضلال ابن تیمیه»، سید حسن صدر کاظمی.
در این کتاب به ابن قیّم جوزیه و وهابیان به طور ضمنی اشاره شده و گمراهی آنان را ثابت کرده است.
۳۵ – «البراهین الساطعه»، شیخ سلامه عزامی.
۳۶ – «البراءه من الاختلاف»، شیخ علی زینالدین سودانی. در ردّ اهل شقاق و نفاق و ردّ فرقه وهابیان.
۳۷ – «البصائر لمنکری التوسل باهل المقابر»، حمد اللَّه داجوی حنفی هندی.
۳۸ – «البصائر»، مولوی غلام نبی اللَّه معروف به مجد الدوله.
۳۹ – «البیت المعمور فی عماره القبور»، سید علی تقی نقوی.
۴۰ – «التبرک»، علی احمدی میانجی. او متعرّض ادّعای وهابیان در مسأله تبرک شده و جواز آن را از قرآن و روایات به طور مبسوط ثابت کرده است.
۴۱ – «التحذیر من المجازفه بالتکفیر»، سید محمّد علوی مالکی حسنی.
۴۲ – «التحفه الامامیه فی دحض حجج الوهابیه»، سید محمّد حسن قزوینی.
۴۳ – «التحفه المختاره فی الرّدّ علی منکر الزیاره»، تاجالدین عمر بن علی لخمی مالکی.
۴۴ – «التحفه الوهبیّه فی الردّ علی الوهابیّه»، شیخ داوود بن سلیمان بغدادی.
۴۵ – «التّوسل بالنبی و الصالحین و جهله الوهّابین»، ابو حامد بن مرزوق دمشقی شامی.
۴۶ – «التّوسل»، مفتی محمّد عبدالقیّوم قادری.
۴۷ – «التوفیق عن توحید الخلاق فی جواب اهل العراق علی محمّد بن عبدالوهّاب»، عبداللَّه افندی راوی.
نسخهای از این کتاب در دانشگاه کمبریج لندن به عنوان ردّ وهابیان موجود است. و نسخهای نیز در کتابخانه اوقاف بغداد وجود دارد.
۴۸ – «الجوابات»، ابن عبدالرزاق حنبلی.
۴۹- «الحبل المتین فی اتّباع السلف الصالحین»، مولوی سعید الرحمن تیراهی، چاپ ترکیه.
۵۰ – «الحسینیه فی اثبات حلیّه التشبیه فی عزاء الحسینعلیه السلام»، سید میرزا ابی القاسم موسی زنجانی.
۵۱ – «الحقائق الاسلامیه فی الردّ علی المزاعم الوهابیّه بادلّه الکتاب و السنه النّبویّه»، مالک بن شیخ محمود.
۵۲ – «الحقّ المبین فی الرّدّ علی الوهابیّین»، شیخ احمد سعید سرهندی نقشبندی.
۵۳ – «الحقّ الیقین فی الردّ علی الوهابیّه»، شیخ یوسف فقیه حاریصی عاملی.
۵۴ – «الحقیقه الاسلامیه فی الردّ علی الوهابیه»، عبدالغنی بن صالح حماده.
۵۵ – «الدرّ الفرید فی العزاء علی السبط الشهید»، میرزا علی مرعشی شهرستانی.
۵۶ – «الدرّ المنیف فی زیاره اهل البیت الشریف»، احمد بن احمد مصری.
۵۷ – «الدرر السنیّه فی الردّ علی الوهابیّه»، احمد بن زینی دحلان، مفتی شافعی.
۵۸ – «الدرّه المضیئه فی الردّ علی ابن تیمیه»، شیخ علی بن عبدالکافی. وی معروف به شیخ الاسلام بوده و در عصر ابن تیمیه میزیسته است.
این کتاب و کتابهای دیگر را در ردّ ابن تیمیه در زمان حیات او نوشته است.
۵۹- «الدرّه المضیئه فی الردّ علی ابن تیمیه»، محمّد بن علی شافعی دمشقی.
۶۰ – «الدعوه الحسینیه الی مواهب النبیّ السنیّه»، محمّد باقر همدانی.
این کتاب در اثبات استحباب گریه بر امام حسینعلیه السلام به حسب موازین شرعی تألیف شده است.
۶۱ – «الردّ علی ابن تیمیه»، عیسی بن مسعود منکلاتی.
۶۲ – «الردّ علی ابن تیمیه فی الاعتقادات»، محمّد حمید الدین حنفی دمشقی.
۶۳ – «الردّ علی ابن عبدالوهاب»، شیخ الاسلام اسماعیل تمیمی مالکی تونسی.
۶۴ – «الردّ علی ابن عبدالوهّاب»، شیخ محمّد بن عبداللطیف أحسائی.
۶۵ – «الردّ علی الشبهات الوهابیّه»، شیخ غلامرضا کاردان.
۶۶ – «الردّ علی الصنعانی الذی مدح ابن عبدالوهاب»، سید طباطبایی بصری.
۶۷ – «الردّ علی المتعصّب العنید المانع من لعن یزید»، ابن الجوزی.
۶۸ – «الرّد علی المشبّهه»، قاضی بدر الدین ابن جماعه محمّدبن ابراهیم شافعی.
۶۹- «الردّ علی الوهابیّه»، ابراهیم بن عبدالقادر طرابلسی ریاحی تونسی مالکی.
۷۰ – «الردّ علی الوهابیّه»، سید محمّد بن محمود لواسانی.
۷۱ – «الردّ علی الوهابیّه»، شیخ صالح کواش تونسی.
۷۲ – «الردّ علی الوهابیّه»، شیخ محمّد جواد بلاغی.
۷۳ – «الردّ علی الوهابیّه»، شیخ محمّد صالح زمزمی شافعی، اماممقام ابراهیم درمکه.
۷۴ – «الردّ علی الوهابیّه»، شیخ محمّد علی اردوبادی.
۷۵ – «الردّ علی الوهابیّه»، شیخ مهدی اصفهانی.
۷۶ – «الردّ علی الوهابیّه»، شیخ مهدی بن محمّد اصفهانی.
۷۷ – «الردّ علی الوهابیّه»، شیخ هادی آل کاشف الغطاء.
۷۸ – «الردّ علی الوهابیّه»، عبدالمحسن اشیقری حنبلی، مفتی شهر زبیر در بصره.
۷۹- «الردّ علی الوهابیّه»، عمر محجوب.
نسخه خطی این کتاب در دارالکتاب الوطنیه تونس موجود است. و نسخه عکسبرداری شده آن در معهد المخطوطات العربیه در شهر قاهره مصر وجود دارد.
۸۰ – «الردّ علی الوهابیه فی تحریمهم بناء القبور»، شیخ عبدالکریم الزین.
۸۱ – «الردّ علی فتاوی الوهابییّن»، سید حسن صدر کاظمی.
۸۲ – «الردّ علی محمّد بن عبدالوهاب»، اسماعیل تمیمی مالکی، شیخ الاسلام تونس.
۸۳ – «الردّ علی محمّد بن عبدالوهاب»، محمّد بن سلیمان کردی شافعی، استاد محمّد بن عبدالوهاب.
۸۴ – «الرّد علی منکری الحسن و القبح»، سید ابی المکارم حمزه بن علی.
۸۵ – «الردود السته علی ابن تیمیه فی الامامه»، سید عبداللَّه بن ابی القاسم بلادی.
۸۶ – «الردود علی محمّد بن عبدالوهاب»، شیخ صالح فلابی مغربی.
سیّد علویّ بن حدّاد میگوید: این کتابی است بزرگ که در آن رسالهها و جوابهایی است که تمام آنها از علمای مذاهب اربعه: حنفیه، مالکیه، شافعیه و حنابله در ردّ بر محمّد بن عبدالوهاب است.
۸۷ – «الرساله الرویّه علی الطائفه الوهابیه»، محمّد عطاء اللَّه رومی.
۸۸ – «الرساله المرضیه فی الردّ علی من ینکر الزیاره المحمّدیه»، محمّد سعد مالکی.
۸۹- «السعودیه بین الاستبداد و الدیمقراطیّه»، محمّد عبدالحمید، طبع مؤسسه الرافد للنشر و التوزیع.
۹۰ – «السلفیه الوهابیه، افکارها الاساسیه، و جذورها التاریخیه»، حسن بن علی سقّاف شافعی. طبع دار الامام النووی، عمان.
۹۱ – «السیاسه الدینیه لدفع الشبهات علی المظاهرات الحسینیه»، شیخ عبدالمهدی بن ابراهیم آل مظفّر.
۹۲ – «السیف الباتر لعنق المنکر علی الأکابر»، سید علوی بن احمد الحدّاد.
۹۳ – «السیف الثقیل فی ردّ ابن تیمیه و ابن قیّم الجوزیه»، تقی الدین سبکی.
این کتاب با تکملهای بر آن، از شیخ مجد زاهد کوثری در مصر به طبع رسیده است.
۹۴ – «السیف الحیدری فی جواز تقبیل ضریح الحسین بن علیعلیهما السلام»، ولایت علی اکبر فوری.
این کتاب در ردّ کتاب «الصراط المستقیم» عبدالحیّ تألیف شده است.
۹۵ – «السیف الهندی فی اماته طریقه النجدی»، شیخ عبداللَّه بن عیسی صنعانی یمنی.
۹۶ – «السیوف الصقال فی اعناق من انکر علی الاولیاء بعد الانتقال»، یکی از علمای بیت المقدس.
۹۷ – «السیوف المشرقیّه لقطع اعناق القائلین بالجهه و الجسمیّه»، علی بن محمّد میلی جمالی تونسی مغربی مالکی.
۹۸ – «الشعائر الحسینیه»، شیخ محمّد حسین آل مظفّر.
۹۹- «الشعائر الحسینیه فی العراق»، طامس لائل.
۱۰۰ – «الشیعه و الوهابیّه»، سید مهدی قزوینی کاظمی.
۱۰۱ – «الصارم الهندی فی عنق النجدی»، شیخ عطاء مکی.
۱۰۲ – «الصراط المستقیم فی استحباب العزاء لسیدالشهداءعلیه السلام»، مولوی غلام علی بهاونکری هندی.
۱۰۳ – «الصوارم الماضیه لردّ الفرقه الهاویه و تحقیق الفرقه الناجیه»، سید محمّد مهدی قزوینی حلّی.
۱۰۴ – «الصواعق الالهیه فی الردّ علی الوهابیه»، شیخ سلیمان بن عبدالوهّاب، برادر محمّدبن عبدالوهاب.
۱۰۵ – «الصواعق و الرعود»، شیخ عفیف الدین عبداللَّه بن داوود حنبلی.
۱۰۶ – «العقائد التسع»، شیخ احمد بن عبدالاحد فاروقی حنفی نقشبندی.
۱۰۷ – «العقائد الصحیحه فی تردید الوهابیّه النجدیّه»، خواجه حافظ محمّد حسن خان سرهندی.
۱۰۸ – «العقود الدریّه»، منظومه شعر در ردّ بر وهابیان، سید محسن امین عاملی.
۱۰۹ – «العلاقات الامریکیه السعودیّه»، محمّد نیرب، چاپ مکتبه مدبولی، قاهره.
۱۱۰ – «العلماء و العرش ثنائیه السلطنه فی السعودیه»، انور عبداللَّه. چاپ مؤسسه الرافد.
۱۱۱ – «الفجر الصادق فی الردّ علی منکری التوسل و الکرامات و الفوارق»، جمیل صدقی زهاوی افندی بغدادی.
این کتاب در مصر در سال ۱۳۲۳ ه.ق چاپ شد و تجدید طبع آن به توسط حسین حلمی در استامبول انجام گرفت.
۱۱۲ – «الفرقه الوهابیّه فی خدمه من؟»، سید ابوالعلی تقوی.
۱۱۳ – «الفصول المهمه فی مشروعیه زیاره النبیّ و الأئمه»، شیخ مهدی ساعدی عماری نجفی.
۱۱۴ – «الکلمات التامّات فی المظاهر العزائیه»، میرزا محمّد علی اردوبادی.
۱۱۵ – «الکلمات الجامعه حول المظاهر القرآنیّه»، میرزا محمّد علی اردوبادی.
۱۱۶ – «المدارج السنیه فی ردّ الوهابیه»، عامر قادری.
۱۱۷ – «المسائل المنتخبه»، قاضی حبیب الحقّ بن عبدالحقّ.
۱۱۸ – «المشاهد المشرّفه و الوهابیون»، شیخ محمّد علی سنقری حائری.
۱۱۹ – «المقالات السنیه فی کشف ضلالات احمد بن تیمیه»، شیخ عبداللَّه هروی معروف به حَبْشی.
۱۲۰ – «المقالات الوفیه فی الردّ علی الوهابیّه»، شیخ حسن قزبک.
۱۲۱ – «المقاله المرضیه فی الردّ علی ابن تیمیه»، قاضی القضات مالکی، نقی الدین بن عبداللَّه محمّد اقنانی.
۱۲۲ – المناهج الحائریه فی نقض کتاب الهدایه السنیّه»، سید محمّد حسن قزوینی.
۱۲۳ – «المنح الالهیه فی طمس الضلاله الوهابیّه»، اسماعیل تمیمی تونسی.
این کتاب در دارالکتب الوطنیه تونس به صورت مخطوط موجود است. و عکسی از آن در معهد المخطوطات العربیّه در قاهره وجود دارد.
۱۲۴ – «المنحه الوهبیّه فی الردّ علی الوهابیّه»، شیخ داوود بن سلیمان نقشبندی بغدادی.
۱۲۵ – «المواسم و المراسم فی الاسلام»، جعفر مرتضی العاملی.
۱۲۶ – «المواهب الرّحمانیّه و السهام الأحمدیّه فی نحور الوهابیّه»، شیخ احمد شیخ داوود.
۱۲۷ – «المیزان الکبری»، عبدالوهاب البصری.
این کتاب همراه کتاب «علماء المسلمین و الوهابیون» به چاپ رسیده است.
۱۲۸ – «النفع العمیم فی انتفاع اموات المسلمین بالقرآن العظیم»، مرکز جمعیه المشاریع الخیریه الاسلامیه.
۱۲۹ – «النقول الشرعیه فی الردّ علی الوهابیّه»، شیخ مصطفی بن احمد الشطّی الحنبلی الدمشقی.
۱۳۰ – «الوجیزه فی ردّ الوهابیّه»، علی بن علی رضا خویی، به عربی.
۱۳۱ – «الوجیزه فی ردّ الوهابیّه»، علی بن علی رضا خویی، به فارسی.
۱۳۲ – «الوهابیون و البیوت المرفوعه»، شیخ محمّد علی بن حسن همدانی سنقری کردستانی.
۱۳۳ – «الوهابیّه، دعاوی و ردود»، نجم الدین طبسی.
۱۳۴ – «الوهابیّه، فکراً و ممارسه»، محمّد عوض الخطیب، مطبعه المعراج للطباعه و النشر و التوزیع.
۱۳۵ – «الوهابیّه فی نظر علماء المسلمین»، احسان عبداللطیف بکری.
۱۳۶ – «الوهابیّه و اصول الاعتقاد»، محمّد جواد بلاغی.
۱۳۷ – «الوهابیّه و التوحید»، علی الکورانی العاملی.
۱۳۸ – «الهادی فی جواب مغالطات الفرقه الوهابیّه»، شیخ محمّد فارسی حائری دلیمی.
این کتاب در ردّ کتاب «کشف الشبهات» محمّد بن عبدالوهاب تألیف شده است.
۱۳۹ – «الهدیّه السنیّه فی ابطال مذهب الوهابیّه»، سید محمّد حسن قزوینی.
۱۴۰ – «انتفاضه الحرم»، منظمه الثوره الاسلامیه فی الجزیره العربیه.
۱۴۱ – «اهداء الحقیر معنی حدیث الغدیر الی اخیه البارع البصیر»، سید مرتضی خسروشاهی.
این کتاب در ردّ برخی از اوهام وهابیان است.
۱۴۲ – «این است آیینه وهابیت»، سید ابراهیم سید علوی.
۱۴۳ – «بحوث مع اهل السنه و السلفیه»، سید مهدی حسینی روحانی.
این کتاب در ردّ مقاله ابراهیم سلیمان جهمان تألیف شده است.
۱۴۴ – «برائه الشیعه مع مفترات الوهابیه»، محمّد احمد حامد سودانی.
۱۴۵ – «بریطانیا و ابن سعود»، محمّد علی سعید.
۱۴۶ – «تاریخ آل سعود»، ناصر السعید.
در این کتاب تاریخ سیاه آل سعود ثبت شده است.
۱۴۷ – «تاریخ الوهابیه»، ایّوب صبری پاشا رومی.
۱۴۸ – «تبیین ضلالات الألبانی»، شیخ الوهابیّه المتحدث شیخ عبداللَّه هروی.
۱۴۹ – «تجدید کشف الارتیاب»، سید حسن امین.
۱۵۰ – «تجرید سیف الجهاد لمدّعی الاجتهاد»، شیخ عبداللَّه بن عبدالطیف شافعی، استاد محمّد بن عبدالوهاب.
۱۵۱ – «تحریض الاغنیاء علی الاستغاثه بالأنبیاء و الاولیاء»، شیخ عبداللَّه بن ابراهیم میرغنی.
۱۵۲ – «تحلیلی نو بر عقاید وهابیان»، محمّد حسن ابراهیمی.
۱۵۳ – «تطهیر الفؤاد من دنس الاعتقاد»، شیخ محمّد بخیت مطبعی حنفی از علمای الازهر.
۱۵۴ – «تهکّم المقلّدین بمن ادّعی تجدید الدین»، شیخ محمّد بن عبدالرحمن حنبلی. ردّیهای است بر ضدّ محمّد بن عبدالوهاب در هر مسألهای که او بدعت گذاشته است.
۱۵۵ – «ثامن شوّال»، سید عبدالرزاق موسی مقرّم.
در این کتاب بحث از حوادثی است که در سال ۱۳۴۳ ه.ق اتفاق افتاد؛ از قبیل خراب شدن قبور بقیع به دست وهابیان.
۱۵۶ – «جلاء الحق فی کشف احوال اشرار الخلق»، شیخ ابراهیم حلمی قادری.
۱۵۷ – «جلاء العینین فی محاکمه الأحمدین»، شیخ نعمان بن محمود آلوسی بغدادی.
این کتاب در ردّ احمد بن تیمیه و احمد بن حجر هیثمی است.
۱۵۸ – «جنایت وهابیت»، سید حسن میردامادی.
۱۵۹ – «جوابات الوهابیّین»، سید محمّد حسین موسی.
۱۶۰ – «جواز اقامه العزاء لسیّد الشهداء»، سید علی بن دلدار علی نقوی.
۱۶۱ – «جواز العزاء للحسینعلیه السلام»، سید ظفر حسن امروهی.
۱۶۲ – «جواز لعن یزید اشقی بنی امیه»، شیخ هادی آل کاشف الغطاء.
۱۶۳ – «چهره حقیقی ابن تیمیه»، محسن اسلامی.
۱۶۴ – «حسن المقصد فی عمل المولد»، جلال الدین سیوطی.
این کتاب درباره تأثیر مولودی خوانی برای پیامبرصلی الله علیه وآله است و آن را در ردّ کسی نوشته که فتوا به تحریم آن داده است.
۱۶۵ – «خدای وهابیها»، سید محمود عظیمی.
۱۶۶ – «خلاصه الکلام فی بیان امراء البلد الحرام»، سید احمد زینی دحلان مکی شافعی. چاپ ترکیه.
۱۶۷ – «خیرالحجّه فی الردّ علی ابن تیمیه فی العقائد»، احمد بن حسین بن جبرئیل شافعی.
۱۶۸ – «دراسات فی منهاج السنه»، سید علی حسینی میلانی.
۱۶۹ – «دعوه الحقّ الی ائمه الخلق»، سید محمّد هادی بجستانی خراسانی.
۱۷۰ – «دعوی الهدی الی الورع فی الأفعال و الفتوی»، شیخ محمّد جواد بلاغی.
این کتاب در ردّ فتاوای وهابیان به تخریب بقاع متبرّکه تألیف شده است.
۱۷۱ – «دفع الشبه عن الرسول و الرساله»، ابوبکر بن محمّد بن عبدالمؤمن تقی الدین حصینی دمشقی.
۱۷۲ – «دفع شبه التشبیه فی الردّ علی جهله الحنابله»، ابی الفرج ابن الجوزی حنبلی.
۱۷۳ – «دفع شُبَه من شبّه و تمرّد»، تقی الدین حصنی دمشقی.
این کتاب در ردّ ابن تیمیه و آرای فاسد او در عقاید؛ همچون تجسیم تألیف شده و در آن به طور تفصیل متعرّض مسأله زیارت قبور نیز شده است.
۱۷۴ – «دفع شبهه التشبیه بأکفّ التنریه»، ابوالفرج عبدالرحمن بن الجوزی الحنبلی.
۱۷۵ – «دلیل واقعی در جواب وهابی»، سید حسین عرب باغی.
۱۷۶ – «دو محور عقائد وهابیان»، داوود الهامی.
۱۷۷ – «ردّ البدع و الشبهات»، شیخ محمّد حسین خراسانی.
۱۷۸ – «ردّ الفتوی بهدم قبور الائمه فی البقیع»، محمّد جواد بلاغی.
۱۸۹ – «ردّ علی ابن تیمیه»، احمد بن محمّد شیرازی، کمال الدین.
۱۸۰ – «ردّ علی ابن عبدالوهّاب»، شیخ احمد مصری احسائی.
۱۸۱ – «ردّ علی ابن عبدالوهّاب»، شیخ عبداللَّه بن عیسی مویسی.
۱۸۲ – «ردّ علی ابن عبدالوهّاب»، علامه برکات شافعی احمدی مکّی.
۱۸۳ – «ردّ علی الشیخ ابن تیمیه»، شیخ نجمالدین بن ابی الدرّ بغدادی.
۱۸۴ – «ردّ وهابی»، مفتی محمود بن المفتی عبدالقیّوم.
۱۸۵ – «رساله فی الردّ علی ابن تیمیه فی التجسیم والاستواء والجهه»، شهاب الدین احمد بن یحیی الکلابی حلبی.
۱۸۶ – «رساله فی الردّ علی ابن تیمیه فی الطلاق»، محمّد بن علی مازنی.
۱۸۷ – «رساله فی الردّ علی ابن تیمیه فی مسأله حوادث لا اوّل لها»، بهاءالدین عبدالوهاب الأخمیمی شافعی معروف به مصری.
۱۸۸ – «رساله فی الردّ علی الوهابیّه»، شیخ قاسم ابی الفضل محجوب مالکی.
۱۸۹ – «رساله فی تحقیق الربطه»، شیخ خالد البغدادی.
این کتاب در ضمن کتاب «علماء المسلمین و الوهابیّین» چاپ شده است.
۱۹۰ – «رساله فی جواز التوسل»، علامه مفتی فاس شیخ مهدی وازنانی.
این کتاب در ردّ محمّد بن عبدالوهاب تألیف شده است.
۱۹۱ – «رساله فی حکم التّوسل بالانبیاء و الاولیاء»، شیخ محمّد حنین مخلوق.
۱۹۲ – «رساله فی مسأله الزیاره»، در ردّ بر ابن تیمیه از محمّد بن علی مازنی.
۱۹۳ – «رساله فی هدم المشاهد»، سید ابو تراب خونساری.
۱۹۴ – «رساله مسجّعه محکمه»، علامه شیخ صالح کواشی تونسی.
۱۹۵ – «سبیل النجاه عن بدع اهل الزیغ و الضلاله»، عبدالرحمن القوتتی هندی. چاپ ترکیه.
۱۹۶ – «سبیل النجاه عن بدعه اهل الزیغ و الضلاله»، قاضی عبدالرحمن قوتی.
۱۹۷ – «سعاده الدارین فی الردّ علی الفرقتین: الوهابیه و مقلّده الظاهریّه»، ابراهیم بن عثمان بن سمنودی منصوری مصری، در دو جلد.
۱۹۸- «سلفی گری و پاسخ به شبهات»، علی اصغر رضوانی.
۱۹۹ – «سیف الجبّار المسلول علی اعداء الأبرار»، شاه فضل رسول قادری.
۲۰۰ – «شبهات السلفیه»، جواد حسین دیلمی.
۲۰۱ – «شبهات الوهابیّه»، حسن ابن ابوالمعالی.
۲۰۲ – «شرح کلمات الصوفیه، الردّ علی ابن تیمیه»، محمود محمود الغراب.
۲۰۳ – «شفاء السقام فی زیاره خیر الأنام علیه الصلاه و السلام»، شیخ ابوالحسن علی تقیالدین سبکی شافعی، قاضی القضاه.
۲۰۴ – «شواهد الحقّ فی التوسل بسیّد الخلق»، شیخ یوسف بن اسماعیل نهبانی، رئیس محکمه حقوق در بیروت.
۲۰۵ – «شؤون الشیعه و الوهابیه»، سید محمّد مهدی قزوینی کاظمی.
۲۰۶ – «صدق الخبر فی خوارج القرن الثانی عشر»، شریف عبداللَّه بن حسن پاشا حجازی. در اثبات اینکه وهابیان از خوارجند.
۲۰۷ – «صریح البیان فی الردّ علی من خالف القرآن»، شیخ عبداللَّه هروی.
۲۰۸ – «صفحه عن آل سعود الوهّابیّین و آراء علماء السنه فی الوهابیّه»، سید مرتضی رضوی.
۲۰۹ – «صلح الاخوان»، شیخ داوود بن سلیمان نقشبندی بغدادی.
این کتاب در ردّ بر وهابیّان به جهت تکفیر مسلمین نوشته شده است.
۲۱۰ – «صواعق محرقه»، شیخ ابی الحسن بن محمّد دولت آبادی مرندی. در ردّ وهابیان در تخریب بقاع متبرّکه است.
۲۱۱ – «ضلالات الوهابیه»، حسین حلمی.
۲۱۲ – «ضیاء الصدور لمنکر التوسل بأهل القبور»، ظاهر شاه میان هندی.
۲۱۳ – «عقد نفیس فی ردّ شبهات الوهابی التعیس»، اسماعیل ابوالفداء تمیمی تونسی، فقیه مورّخ.
۲۱۴ – «علماء المسلمین و الوهابیّون»، جمع کننده حسین حلمی ایشیق.
در این کتاب پنج رساله است که در ردّ وهابیان نوشته شده است.
۲۱۵ – «غایه البیان فی تنزیه اللَّه عن الجهه و المکان»، قسم الابحاث و الدراسات الاسلامیّه فی جمعیّه المشاریع الخیریه الاسلامیه.
۲۱۶ – «غفله الوهابیّه عن الحقائق الدینیّه»، سیّد مهدی قزوینی کاظمی.
۲۱۷ – «غوث العباد ببیان الرشاد»، شیخ مصطفی حمامی مصری.
۲۱۸ – «فتنه الوهابیّین»، احمد بن زینی دحلان، مفتی شافعیان در مکه و مدینه و مدرس در مسجد الحرام مکه.
این قسمتی از کتاب او به نام «الفتوحات الاسلامیه» میباشد که به طور مستقل چاپ شده است.
۲۱۹ – «فرقان القرآن بین الجهات الخالق و جهات الأکوان»، شیخ سلامه عزامی قضاعی شافعی.
مؤلّف در این کتاب نظر ابن تیمیه و وهابیان را در قول به تجسیم رد کرده است.
این کتاب در مصر به اهتمام محمّد امین کردی در مقدمه کتاب «الأسماء و الصفات» بیهقی چاپ شد، و چاپ مجدّد آن به توسط دار احیاء التراث العربی در بیروت انجام گرفت.
۲۲۱ – «فرقه وهّابی و پاسخ به شبهات آنها»، سید حسن قزوینی حائری.
این ترجمه کتاب «البراهین الجلیّه» است، که به توسط علی دوانی انجام گرفته است.
۲۲۰ – «فصل الخطاب فی الردّ علی محمّد بن عبدالوهاب»، شیخ سلیمان بن عبدالوهاب، برادر محمّد بن عبدالوهاب (مؤسس وهابیّت).
این اولین کتابی است که در ردّ وهابیان نوشته شده است.
۲۲۱ – «فصل الخطاب فی ردّ ضلالات ابن عبدالوهاب»، احمد بن علی بصری. مشهور به قپّانی.
۲۲۲ – «فصل الخطاب فی نقض مقاله ابن عبدالوهاب»، شیخ محمّد بن عبدالنبیّ نیشابوری اخباری.
۲۲۳ – «فضل الذاکرین و الردّ علی المنکرین»، عبدالغنی حماده.
۲۲۴ – «فلسفه عزاداری»، غلام حسین بن محمّد ولی.
۲۲۵ – «قاعده اهل الباطل بدفع شبهات المجادل»، علی بن عبداللَّه بحرانی.
این کتاب در ردّ کسانی است که اقامه عزاداری بر امام حسینعلیه السلام را تحریم کردهاند.
۲۲۶ – «قرائه فی کتاب التوحید»، دکتر عبدالهادی فضلی.
۲۲۷ – «قصیده فی الردّ علی ابن عبدالوهاب»، علاّمه سیو معمی.
۲۲۸ – «قصیده فی الردّ علی الصنعانی الذی مدح ابن عبدالوهّاب»، سید مصطفی مصری بولاقی.
۲۲۹ – «قصیده فی الردّ علی الصنعانی فی مدح ابن عبدالوهّاب»، شیخ ابن غلبون لیبی.
۲۳۰ – «قصیده فی ردّ الوهابیه»، شیخ عبدالعزیز قرشی علجی مالکی احسائی.
۲۳۱ – «قیام العرش السعودی»، ناصر فرج. نویسنده در این کتاب بحث گستردهای درباره ارتباطات سعودیها با انگلستان دارد.
۲۳۲ – «کتاب صاعقه العذاب»، صفیالدین احمد بن عبداللَّه.
۲۳۳ – «کشف الارتیاب فی ردّ عقائد ابن عبدالوهاب»، سید محسن امین عاملی. فرزند ایشان این کتاب را با مقدمهای مفصّل با عنوان «تجدید کشف الارتیاب» به چاپ رسانده است.
۲۳۴ – «کشف النقاب عن عقائد ابن عبدالوهاب»، سید علی نقی نقوی لکهنوی هندی.
۲۳۵ – «کفر الوهابیّه»، شیخ محمّد علیّ قمیّ کربلایی حائری.
۲۳۶ – «گفتگوی بیستیز»، دکتر عصام العماد.
۲۳۷ – «لفحات الوجد من فعلات اهل نجد»، محسن بن عبدالکریم بن اسحاق.
این کتاب در ردّ عقیده پیروان محمّد بن عبدالوهاب نوشته شده است.
۲۳۸ – «لمحه عن انتهاکات النظام السعودی لحقوق الشیعه فی الحجاز»، مرکز الحرمین للاعلام اسلامی.
۲۳۹ – «لیس من الاسلام»، محمّد غزالی.
این کتاب در مکتبه وهبه قاهره به چاپ رسیده است.
۲۴۰ – «مخالفه الوهابیّه للقرآن و السنه»، عمر عبدالسلام.
۲۴۱ – «مذکّرات مستر همفر»، خاطرات مستر همفر، جاسوس انگلیسی در خاورمیانه.
۲۴۲ – «مصباح الأنام و جلاء الضلام فی ردّ شبه البدعی النجدی الّتی اضلّ بها العوام»، سید علی بن احمد حدّاد.
این کتاب در چاپخانه عامره مصر در سال ۱۳۲۵ ه.ق به چاپ رسیده است.
۲۴۳ – «مع الوهابیّین فی خططهم و عقائدهم»، شیخ جعفر سبحانی.
۲۴۴ – «مقالات الکوثری»، شیخ محمّد زاهد کوثری.
۲۴۵ – «مکّه»، دکتر شیخ محمّد هادی امینی.
۲۴۶ – «من اقطاب الکذّابین ابن تیمیه الحرّانی»، محمّد رضی رضوی.
۲۴۷ – «منظومه فی الردّ علی الوهابیّه»، در ۱۵۰۰ بیت، شیخ عبدالحسین خیامی عاملی.
۲۴۸ – «من معرّبات المکتوبات»، شیخ احمد بن عبدالأحد قادری نقشبندی حنفی.
این کتاب همراه با کتاب «علماء المسلمین و الوهابیون» به چاپ رسیده است.
۲۴۹ – «منهاج الشریعه فی الردّ علی ابن تیمیه»، سید مهدی موسوی قزوینی.
۲۵۰ – «منهج الرشاد لمن اراد السداد فی الردّ علی الوهابیّه»، شیخ جعفر کاشف الغطاء.
۲۵۱ – «منهج السلف فی فهم النصوص بین النظریّه التطبیق»، سید محمّد بن سید علوی مالکی حسنی.
۲۵۲ – «نبذه من السیاسه الحسینیه»، شیخ محمّد حسین آل کاشف الغطاء.
۲۵۳ – «نجم المهتدین برجم المعتدین فی ردّ ابن تیمیه»، فخر ابن المعلّم قرشی.
۲۵۴ – «نظره فی کتاب منهاج السنه النبویّه»، احمد کنانی.
این کتاب برگرفته از کتاب «الغدیر» علامه امینیرحمه الله است که درباره منهاج السنه نوشته شده است.
۲۵۵ – «نقد و تحلیلی پیرامون وهابیگری»، دکتر همایون همتی.
۲۵۶ – «نگاهی به پندارهای وهابیّت»، علامه محمّد حسین کاشف الغطاء، ترجمه از محمّد حسین رحیمیان.
۲۵۷ – «وسیله الاسلام بالنبیّ علیه الصلاه و السلام»، ابوالعباس احمد بن خطیب، مشهور به ابن قنفذ قسنطینی جزایری.
۲۵۸ – «وهابیان»، علی اصغر فقیهی.
۲۵۹ – «وهابیت و آل سعود، توطئه استعمار»، سید محمود اسد اللّهی.
۲۶۰ – «وهابیّت و ریشههای آن»، نور الدین مدرس چهاردهی.
۲۶۱ – «وهابی و صاروخ صینی»، انور عبداللَّه.
۲۶۲ – «وهابیها»، سید ابراهیم سید علوی.
۲۶۳ – «هذه هی الوهابیّه»، شیخ محمّد جواد مغنیه.
۲۶۴ – «هکذا رأیت الوهابیّین»، عبداللَّه محمّد.
۲۶۵- جستجوی حقیقت در مناظرات مسجد الحرام، سید محمد حسین پور علوی.
منبع:پرسمان
پاسخ دهید