در جنگ نرم، هدف، تخریب یا دفاع از یک ایدئولوژی، مکتب، مذهب یا اندیشه جاری در اجتماع است؛ با این بیان، جنگ بین حق و باطل، چه به صورت سخت و چه به صورت نرم، از ابتدای تاریخ تاکنون وجود داشته است؛ همچنان که بعد از رحلت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  نیز جنگی نرم بر سر جانشینی ایشان رخ داد که این جنگ تا سالیان سال ادامه داشت و هنوز جنگ دو جبهه حق و باطل ـ چه به صورت نرم و چه به صورت سخت ـ وجود دارد.

میان امیر‌المؤمنین علیه السلام و معاویه نیز به خوبی می‌توان شیوه های جنگ نرم را دید و جای تأمل دارد که برخی در حال حاضر نیز داوری بین امیرالمومنین علیه السلام  و معاویه را در این جنگ جایز نمی‌دانند.

باطل همیشه تلاش می‌کند در هیئت حق‌ جلوه کند و بدین‌سان حق‌جویان را به بیراهه کشاند و برافکار و اعمال سیطره یابد. تشخیص حق از باطل در گرو عنایات الهی و رعایت قواعد حق‌جویانه و شناخت حیله‌های باطل است. در جدال فکری و تبلیغاتی بین حق و باطل، همیشه یک طرف به خدا نزدیک است و فردی که به خدا نزدیک است، حق است و آنکه دورتر است، باطل، و این قاعده در تمام نظام‌های حق و باطل وجود دارد.

امروزه اینترنت و فضای مجازی نیز میدان جنگ نرم است که در دسترس همگان است. این ابزار امکان فعالیت‌ و برقراری ارتباطات کاربران فراوان را در سطح بین‌المللی با هر گرایش فکری و اعتقادی به سهولت فراهم کرده است. وهابیت نیز از طریق فضای مجازی با فعالیت‌هایی منحط و واهی هم‌چون سیاه‌نمایی در اعتقادات، تحریف و قلب حقایق اعتقادی، تاریخی، بیان خصمانه و یک‌جانبه دیدگاه‌های دیگران، هک کردن سایت‌ها به دلایل صرفاً اعتقادی و مخالف با نظریات وهابیت هستند و شبهه‌افکنی و… افکار باطل خود را در فضای مجازی پی‌گیری می‌کند.

وظیفه آگاهان و اندیشمندان

خداوند متعال در سوره مبارکه انفال می‌فرماید:

«وَاتَّقُواْ فِتْنَهً لاَّ تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنکُمْ خَآصَّهً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقَابِ»[۱]؛ از فتنه‌ای بترسید که تنها دامن ستمگران شما را نمی‌گیرد و بدانید که خدا سخت کیفر می‌کند.

فتنه‌ای که در جامعه‌ای رخ می دهد، دامن همه را می‌گیرد. بنابراین به عنوان فرد مؤمن و مسلمان و حتی به عنوان انسان، وظیفه داریم که در مقابل فتنه‌های فکری و عقیدتی موضع بگیریم و سکوت در مقابل آن روا نیست. البته باید به یاد داشته باشیم که القای شبهه شاید در پنج دقیقه اتفاق بیفتد، ولی پاسخ‌گویی و زدودن شبهه ساعت‌ها زمان می‌برد.

برای مقابله با فرقه وهابیت در اینترنت باید به این نکات توجه کرد:

اولاً، در فضای مجازی باید محور اصلی را به مخاطبان یادآوری کرد، بدین معنا که برای مخاطب اثبات شود هدف وهابیت با طرح مسائلی چون توسل، شفاعت و… سرگرم کردن مسلمانان به منظور اجرای اهداف منحط و پوچ خود است.

در این شرایط، بهترین راه مقابله، افزایش بصیرت است. باید بصیرت مردم و مخاطبان رسانه‌ها را افزایش دهیم. اگر دشمنان اطلاعات نادرست به مردم می‌دهند، ما اطلاعات درست را در جامعه گسترش دهیم و نادرستی  اندیشه‌های آنان را بیان کنیم.

ثانیاً، باید پاسخ‌ها و پاسخ‌گویی، قوی باشد.

ثالثاً، در این فضای مجازی نباید به شیوه دفاعی اکتفا کنیم بلکه شیوه تهاجمی داشته باشیم؛ یعنی خودمان ایجاد فکر کنیم و آن‌ها را به  پاسخ‌گویی وادار کنیم. وهابیت در اعتقادات بسیار ضربه‌پذیر است، ولی ما چقدر از این نقاط ضعف استفاده کرده‌ایم؟

سیره ی علما

در سیره علمای گذشته می‌بینیم که آنان با نوشتن کتاب‌هایی، وهابیت را در موضع دفاع قرار می‌دادند. در زمان حاضر نیز باید این اتفاق بیفتد و سؤال‌های جدی مطرح شود تا بدعت‌های این فرقه کاملاً آشکار گردد. نباید فرصت حمله به آنها بدهیم. ابتدا باید در رسانه‌ها، شبهات را شفاف ‌سازی کنیم، سپس باید به درجه‌ای از پاسخ گویی برسیم که نه تنها در حالت دفاعی موفق باشیم، که حالت تهاجمی هم بگیریم؛ یعنی باید اشکالات و سؤالاتی را که در برابر وهابیون مطرح می‌شود، پشت سرهم و سلسله‌وار در رسانه‌ها مطرح کنیم تا ذهن‌ها از این موضوع پر شود و آنها مجبور شوند در مقام پاسخ‌گویی برآیند و فرصت شبهه‌پراکنی پیدا نکنند.

 

سایت‌های فعال علیه وهابیت

در جنگ نرم با شعار و تشریفات نمی‌توان به مقابله با دشمن برخاست، بلکه به حضور انسان‌های توانمند، ابزارها، اصول و برنامه خاص نیازمندیم. از این رو، پژوهشگران شیعه نیز با استفاده از فضای مجازی به مقابله با این فرقه برخاسته‌اند.

 ما در این نوشتار سعی کردیم تعدادی ازسایت هایی را که در جنگ نرم علیه وهابیت تلاش می‌کنند، معرفی کرده‌ایم و معرفی بقیه آنهارا به شماره‌های آینده موکول می کنیم.

 

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

از جمله سایت‌هایی که در زمینه نقد وهابیت فعال و موفق بوده است، سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است .

http://www.valiasr-aj.com

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جهت تحقیقات معارف اسلامی تأسیس گردید و واحد اطلاع رسانی این مؤسسه با هدف دفاع از دین مبین اسلام و روشنگری، فعالیت خود را آغاز کرد.

v محتوای سایت

یک: پرسش و پاسخ

از مهم‌ترین بخش‌های این پایگاه بخش پرسش و پاسخ است که به مباحث مختلف اعتقادی و مذهبی می‌پردازد. مخاطب می‌تواند سؤالات دیگران یا خود را مطرح کند و ببیند.

 دو: کتب و مقالات

در این بخش کاربر می‌تواند مقالاتی را مشاهده کند که نویسندگان به بررسی متن و سند  احادیث موضوعات مختلف مطرح شده از دیدگاه دانشمندان اهل سنت و … پرداخته‌اند.

این مقالات به دو زبان عربی وفارسی نگاشته شده‌اند. برخی از  عناوین مقالات:

نقد شیخ محمد عبدالوهاب از درون (دکتر عصام العماد)؛

۱ – الإجابه عن شبهات الغدیر؛

۲ – الوهابیه فرقه للتفرقه بین المسلمین؛

۳ – افشای ماهیت وهابیت؛

۴ – وهابیت و تحقیر مقام انبیا و اولیا؛

۵ – وهابیت و تکفیر مسلمین؛

۶ – وهابیت و تجسیم؛

پیشنهاد: خوب بود در این قسمت مقالات عربی را از فارسی جدا می‌کردند تا دسترسی به آنها سهل باشد.

سه: سخنرانی‌ها

بخش دیگر سایت شامل سخنرانی‌هایی در موضوعات مختلف یا پاسخ به سؤالات و شبهات مطرح‌شده، به صورت صوتی و متنی است.

موضوعات‌ برخی از این سخنرانی‌ها عبارت‌اند از: ولایت از نظر قرآن، پاسخ به شبهات غدیر، تاریخ پیدایش وهابیت و

چهار: طرح پرسش

بخش دیگر طرح پرسش  است که بازدیدکنندگان می‌توانند سؤالات خود را در زمینه‌های مختلف اعتقادی و مذهبی مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند.

پنج: مناظرات

مناظراتی درباره شبهات مطرح شده با افراد مختلف نیز به زبان فارسی و عربی در این بخش موجود است. موضوعات برخی از این مناظرات عبارت‌انداز:

۱ – مناظره با مولوی ملازاده پیرامون امامت و خلافت؛

۲ – مناظره با استاد حمدان از اساتید وهابی دانشگاه ام القری در مکه مکرمه؛

۳ – مناظرات الدکتورالحسینی القزوینی فی قناه المستقله حول روایات الهجوم إلی بیت فاطمه علیها السلام ؛

۴ – مناظره استاد حسینی قزوینی با مولوی عبدالمجید مرادزهی پیرامون شهادت حضرت زهرا علیها السلام .

شش: فتنه وهابیت

 فتنه وهابیت بخش دیگری است که شامل فتواهای علمای وهابیت و فتنه‌گری آنهاست.  ‌البته نظرات خوانندگان را نیز در هر مورد می‌توان مشاهده کرد.

موضوعات برخی از این فتنه‌ها عبارت‌ا‌ند از:

الف: با کشتن هفت محب اهل‌بیت، بهشت بروید!

ب: مسلمانی که بر اثر ایدز بمیرد، شهید است!

ج: قبر رسول الله صل الله علیه و آله و سلم را خراب کنید، ابن جبرین [۲]بهشت را برایتان ضمانت می‌کند.

هفت: یادداشت

بینندگان این بخش می‌توانند موضوعات مختلف راجع به ائمه علیهم السلام  و احادیث را به همراه سند مطالب مطرح شده، مطالعه کنند؛

موضوعاتی چون: امام صادق علیه السلام  از دیدگاه علمای اهل تسنن، قبرستان بقیع قبل از تخریب به دست وهابیون، چه کسی تفرقه می‌اندازد: وهابیت یا شیعه، توسل در منابع اهل سنت، دنیای اسلام بدون وهابی‌ها و

 هشت: آرشیو اخبار

 اخبار دنیای وهابیت، سخنان، اعمال و فتنه‌گریهای شوم آنها همراه اظهار نظر خوانندگان در این بخش گنجانده شده است.

نُه: معرفی کتاب های منتشرشده این مؤسسه

این بخش با عنوان آثار منتشره یکی دیگر از بخش‌های این واحد است.

  نکته جالب در این بخش این است که  بیننده هم می‌تواند کتاب را مطالعه کند و در صورت تمایل کتاب را به صورت آنلاین بخرد.

ده: معرفی پایگاه‌های برتر و

معرفی پایگاه‌ها به همراه مختصری توضیح، محصولات نرم‌افزاری و شبکه سلام از دیگر بخش‌های این واحد اطلاع‌رسانی است.

 این پایگاه تا کنون بیش از هشت میلیون بازدیدکننده داشته است.

به امید آنکه چشمان حقیقت‌جوی خود را بیش از پیش و با دقت بیشتری به روی فتنه گرانی باز کنیم که با دلایل پوچ و نابخردانه سعی در تزلزل عقاید پیروان محمد و آ‌ل‌محمد علیهم السلام دارند.

مکان این مؤسسه: استان قم، خیابان صفائیه، کوچه ممتاز، کوچه ۵، پلاک، ۲۰  

  تلفن:  ۷۷۳۵۸۳۱، فاکس: ۷۷۳۵۳۳۵

۱ ۱ – توحید

http://www.altohid.com/  

 

«التوحید» سایت دیگری است که به نقد مقالات و عقاید وهابیت به فعالیت می‌پردازد.

گروهی از طلاب حوزه علمیه قم که به صورت خودجوش مطالعات و تحقیقاتی در این موضوع داشته‌اند اقدام به راه‌اندازی این سایت کرده‌اند، بیشتر دست‌اندرکاران این سایت اهل مناطق مرزی و آشنا به اجتماع و عرف این مناطق می‌باشند. گفتنی است که این سایت به هیچ یک از ارگان‌ها، احزاب یا گروه‌های سیاسی وابسته نیست.

از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی «التوحید»، نقد مقالات و عقاید وهابیون، افشای جنایات وهابیت، تولید کلیپ و کتاب موبایل در حقانیت شیعه و نقد وهابیت، پاسخ‌گویی به سؤالات و… است.

چنان‌که از اهداف این پایگاه معلوم می شود، این پایگاه اطلاع‌رسانی با محوریت بررسی و پرداختن به مسائل دینی و مذهبی و نیز مبارزه با افکار و اندیشه‌های انحرافی فرقه ضاله وهابیت آغاز به کار کرده است.

محتوای سایت

یک: مقالات

 در این بخش، بیننده می‌تواند مقالاتی را در نقد وهابیت با موضوعات مختلف مطرح شده مشاهده کند؛ مانندِ:

الف: خدا در آیین وهابیت؛

ب: وقتی پیامبر صل الله علیه و آله و سلم می‌گوید تعیین خلیفه دست من نیست؛

ج: محمد بن عبدالوهاب و حرکت وهابیت (استاد جعفر سبحانى)؛

دو. نقد شبهات وهابیت

این قسمت از بخش‌های مهم این سایت به شمار می‌رود.یکی از

مباحث این بخش ارائه مقالاتی در نقد کتاب روزهای پیشاور

 (نوشته محمد باقر سجودی در رد کتاب شبهای پیشاور) است .

سه: جنایات وهابیت

جنایات وهابیت ازقسمت‌های دیگر این سایت است و چنان که از اسمش پیداست در آن به طور مشروح جنایات وهابیت ذکر شده است؛ مانندِ:

آتش زدن کتابخانه بزرگ «المکتبه العربیّه» که بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب ارزشمند وکم نظیر و بیش از ۴۰ هزار نسخه خطّی منحصر به فرد داشت، به تصویر کشیده شده است.

چهار: مناظرات

یکی از جذابترین بخش‌های این سایت، قسمت مناظرات است که در طول تاریخ از گذشته تا کنون با مخالفین صورت گرفته است ؛ مانند:

۱ – یک حکایت زیبا از مغلوب شدن بِن باز؛

۲ – مناظره بین دکترعصام العماد و عثمان خمیس.

پنج: کلیپ شیعه

از بخش‌های تصویری، کلیپ شیعه است که رویدادها وجنایات در آن به تصویر کشیده شده و بیننده می‌تواند با مراجعه به لینک‌های مورد نظر، آنها را مشاهده یا دانلود کند؛ مانند:

الف: کلیپ سجده، اما از نوع وهابی؛

ب: فیلم تخریب مسجد و خانه‌های شیعیان به دست عوامل حکومت سعودی

ج: کلیپ جنایت‌های عبدالمالک ریگی

شش: کتب شیعه (موبایل)

از دیگر بخش‌های جالب این سایت به اشتراک گذاشتن فایل‌های بعضی از کتاب‌های شیعه است که به راحتی می‌توان آنها را با تلفن همراه مطالعه کرد؛ مانند تالیفات آیت الله میلانی و

 هفت: پرسش و پاسخ

یکی دیگر از بخش‌های این سایت، بخش پرسش و پاسخ است که به شبهات و سؤالات مطرح شده در زمینه‌های اعتقادی پاسخ می‌دهد؛ مانند:

۱ – مراد از ناصبی چیست؟ آیا شیعیان اهل سنت را ناصبی می‌دانند یا خیر؟

۲ – اولین بار چه کسى از زیارت قبر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  جلوگیرى کرد ؟

۳ – آیا مراسم عزادارى از دوران صفویه رواج یافت؟

هشت: فتاوا

از بخش‌های جالب این سایت، بخش فتاواست که به فتواهای وهابیت اشاره دارد؛ مانند:

۱ – مفتی وهابی (عبدالرحمن براک): شیعیان کافرند!

۲ – مفتی اعظم: قیام حسین علیه السلام ، بر علیه یزید حرام بود!

۳ – قبر رسول الله صل الله علیه و آله و سلم را خراب کنید، ابن جبرین بهشت را برایتان ضمانت می‌کند.

نُه: اخبار

در این بخش بیننده می‌توانند از آخرین اخبار و جنایات وهابیون علیه شیعه در سراسر جهان به ویژه بحرین مطلع شود.

ده: بخش گالری فیلم و عکس (در نقد وهابیت):

از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های این سایت است؛ که در دو قسمت طراحی شده است. قسمت پاسخ به شبهات به صورت تصویری، و قسمت فیلم با حجم زیاد.

در این بخش جنایات وماهیت وهابیت و… به صورت مستند به تصویر کشیده شده است.

از دیگر قسمت‌های این گالری، تهیه کلیپ‌های مختلف در باب مناظرات وامامت است، که این سایت آن را به نمایش گذاشته است.

یازده: کتابخانه

بخش آخر این سایت، کتابخانه است که  تعدادی از کتاب‌های نقد وهابیت در آن گنجانده  شده است؛ مانند:

الف: کتاب پاسداری از مرقد پیامبران و امامان؛ (نقدی بر کتاب زیارت از دیدگاه امامان) نویسنده: جعفر سبحانی؛

ب: کتاب توحید و شرک در نگاه شیعه و وهابیت؛

ج: کتاب از سلفیه تا وهابیت

گفتنی است که فعالیت‌های پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که به منظور پاسخگویی به شبهات راه‌اندازی می‌شوند، باید با تقویت زیرساخت‌های پاسخ‌گویی، تعمیم و توسعه کیفی پاسخ‌گویی و حضور پویا و مستمر در فضای مجازی همراه باشد تا بتوانیم شاهد نتایج مطلوب باشیم. امید است این مراکز نیز اهداف خود را با تدبیر و فعالیت‌های مداوم ادامه دهند.

نکته آخر

اگرچه تبلیغات وهابیت در فضای مجازی بسیار زیاد است و برخی از سایت‌های آنها نه میلیون صفحه دارد، ولی چنانچه این خانه عنکبوتی فرو بریزد، خواهیم دید که چیزی پشت آن نیست.

 

منبع: نشریه سراج منیر


 

[۱] انفال،/۲۵

[۲] «عبدالله بن عبدالرحمن بن عبدالله بن إبراهیم بن فهد بن حمد بن جبرین من آل رشید» در سال ۱۳۵۳ قمری در روستای “قویعیه” در منطقه ریاض عربستان سعودی به دنیا آمد.وی به همراه با چند تن دیگر از مفتیان وهابی با صدور فتاوایی خواستار انهدام مراقد امامان شیعه شدند.