آیا وهابیون عقیده دارند نیاکان رسول خدا(ص) از جمله پدر ایشان کافر هستند؟ آیا یکی از دلایل تخریب قبر پدر رسول خدا(ص) همین است؟
قابل توجه شما این که علاوه بر وهابیون بعضی از اهل سنت هم پدر پیامبر و دیگر نیاکان آن بزرگوار را کافر و مشرک می دانند و تنها شیعیان هستند که بالاتفاق تمامی اجداد پیامبر را موحد و یگانه پرست و با ایمان می دانند.
توضیح مطلب:
ابن تیمیه، موسس و بنیانگذار تفکر وهابیت در یکی از کتابهایش به نام مجموع الفتاوی مینویسد : التوسل بدعائه – اى النبى – وشفاعته ینفع مع الایمان به، واما بدون الایمان به فالکفار والمنافقون لا تغنى عنهم شفاعه الشافعین فى الاخره، ولهذا نهى عن الاستغفار لعمه وابیه وغیرهما من الکفار !.
توسل به دعای او – یعنی پیامبر اکرم(ص) – و شفاعت وی در صورت ایمان به او ، فایده می دهد ؛ اما اگر به وی ایمان نداشته باشد ( خیر ؛ فایده نمی دهد ) ؛ پس شفاعتِ شفاعت کنندگان ، کافران و منافقان را در آخرت فایده نمی دهد ؛ و به همین جهت رسول خدا از استغفار برای عمو و پدرشان و دیگر کفار منع شدند.(یعنی چون پدر و نیز عموی پیامبرکافر بوده اند لذا رسول خدا از استغفار برای آنها منع شده بود!!!)
اما وی با کمال وقاهت در ادامه میگوید :
وقد یدعو – اى النبى – لبعض الکفار بأن یهدیه اللّه او یرزقه، فیهدیه او یرزقه، کما دعا لأمّ أبى هریره حتى هداها اللّه ! . وکما دعا لدوس – قبیله ابى هریره – فقال: «اللهم اهد دوسا وائت بهم» فهداهم اللّه !.
(مجموع الفتاوى ، ج۱ ، ص۱۴۵ و التوسل والوسیله ، ص ۷)
و گاهی رسول خدا برای بعضی از کفار دعا می کرد که خداوند او را هدایت نماید ؛ یا به او رزق دهد ؛ همانطور که برای مادر ابو هریره دعا کردند تا خدا او را هدایت نماید!
آیا مقام پدران ابوهریره نزد خداوند ، از مقام پدران پیامبر گرامی و خاتم رسولان، کم ارزشتر بوده است که برای دیگر کافران دعا می کرد ولی برای پدر خود خیر؟
به هر حال وهابیت از هر کوششی در تخریب پیامبر و نزدیکان وی دریغ نورزیده اند.
اما برای اینکه روشن شود که اجداد پیامبر و نیز پدر پیامبر اکرم تماما موحد و خدا پرست بوده اند چند دلیل و کلام از بزرگان را ذکر می کنیم که روشن شود که تمام مطالبی که وهابیون و بعضی از اهل سنت ذکر می کنند باطل و کلامی دروغ است.
در روایات شیعی به این مطلب تصریح شده که پدر و اجداد پیامبر همگی موحد بوده اند: حضرت علی(ع) میفرماید:اللّه ما عَبِدا و لا جدّی عبدالمطلب و لاهاشم و لا عبدمناف قط صنماً»به خدا قسم پدرم ابوطالب و اجدادم عبدالمطلب، هاشم و عبد مناف هیچگاه بت نپرستیدند.( مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۰۶، کشف الغمه، ۱،ص۶، منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ج۱، ص۳)
همچنین پیامبر اکرم فرمودند:مات عبدالمطلب و ابوطالب علی قول لاالهالّااللّه محمد رسولاللّه و علی ملّه ابراهیم» عبدالمطلب و ابوطالب بر طبق لاالهالّااللّه محمد رسولاللّه و مذهب ابراهیم از دنیا رفتند.
علاوه بر روایات به نظر شیعه یکی از دلایل موحد بودن آنها «اجماع» است . دلیل دیگر،برخی آیات قرآن مانند فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم(سوره شعراء، ۲۱۷-۲۱۹ وسوره بقره آیه۱۲۴ )است که در آن تصریح شده که عهد خدا به ظالمان نمی رسد زیرا خداوند،شرک ورزیدن را نوعی ظلم می داند.
هرچند بعضی از اهل سنت پدر و اجداد پیامبر را مشرک و کافر می دانند و مى گویند لازم نیست اجداد انبیا از کفر و شرک منزه باشند و آزر پدر ابراهیم کافر بوده است، همان طور که پدر پیامبر(صلى الله علیه وآله) کافر از دنیا رفته است. این گفتار رشید رضا در تفسیر المنار است. وى در این مورد به روایاتى از بخارى، مسلم و… استناد کرده است. وى عقیده به پاک بودن عبداله و ابیطالب را غلو دانسته است. .(تفسیر المنار سید رشید رضا، ج۷، ۵۵۰-۵۳۸) اما بسیاری از اهل سنت هم هستند که پدر و اجداد پیامبر را موحد می دانند، فخر رازی ، مفسر پر آوازه اهل سنت در اثبات این که آزر عموی حضرت ابراهیم بوده نه پدرش مینویسد:
أن آباء الأنبیاء ما کانوا کفارا ویدل علیه وجوه : منها قوله تعالى : * ( الذی یراک حین تقوم * وتقلبک فی الساجدین ) * ( الشعراء : ۲۱۸ ، ۲۱۹ ) . قیل معناه : إنه کان ینقل روحه من ساجد إلى ساجد وبهذا التقدیر : فالآیه داله على أن جمیع آباء محمد علیه السلام کانوا مسلمین .
به درستی که پدران انبیا ، کافر نبوده اند . و دلیل های بسیاری بر این مطلب ، دلالت می کند :
یکی از آن ها کلام خداوند است که :” کسی که تو را در هنگام ایستادن می بیند ؛ و گردش تو را در بین سجده کنندگان” ؛ گفته شده است که معنی این آیه آن است که روح رسول خدا از سجده کننده ای به سجده کننده ای منتقل می گردید . و با این فرض ، تمامی اجداد رسول خدا علیه السلام مسلمان بوده اند
و در ادامه میگوید :
ومما یدل أیضا على أن أحدا من آباء محمد علیه السلام ما کان من المشرکین قوله علیه السلام : ” لم أزل أنقل من أصلاب الطاهرین إلى أرحام الطاهرات ” وقال تعالى : * ( إنما المشرکون نجس ) * ( التوبه : ۲۸ ) وذلک یوجب أن یقال : إن أحدا من أجداده ما کان من المشرکین .( تفسیر الرازی – الرازی – ج ۱۳ – ص ۳۹( .
و نیز از دلیل هایی که دلالت می کند یکی از پدران رسول خدا مشرک نبوده است ، کلام خود ایشان است که فرمودند : دائما از اصلاب مردان پاک به رحم زنان پاک منتقل می شدم ؛ و خداوند فرموده است که ” مشرکین نجس هستند ) و این دلیل ، لازم می کند که چنین گفت : که یکی از اجداد رسول خدا مشرک نبوده است .
و آلوسی نیز در این باره میگوید :
قال الآلوسی: أنّه لیس فى آباء النبی صلى اللّه علیه وسلّم کافر أصلا لقوله (علیه السّلام) «لم أزل انقل من اصلاب الطاهرین الى ارحام الطاهرات». والمشرکون نجس، وتخصیص الطهاره بالطهاره من السفاح لا دلیل له یعول علیه والعبره لعموم اللفظ لا لخصوص السبب. وقد ألّفوا فی هذا المطلب الرسائل واستدلّوا له بما استدلوا والقول بأنّ ذلک قول الشیعه کما ادعاه الإمام الرازی ناشیء من قلّه التتبع .
(تفسیر الآلوسی ، ج۷ ، ص۱۹۵.)
آلوسی گفته است : در بین پدران رسول خدا کافر نبوده است ؛ زیرا خود ایشان فرموده اند : دائماً از صلب مردان پاک به رحم زنان پاک منتقل می شدم ؛ و مشرکین نیز نجس می باشند ؛ و اینکه بگوییم مقصود از اصلاب پاک و ارحام پاک ، پاک از زنا است ، این دلیلی ندارد که بر آن تکیه شود . و آنچه مورد توجه است عام بودن لفظ است (که فرموده اند اصلاب پاک) نه جهتی خاص ؛
از اینها که بگذریم ، صالحی شامی در سبل الهدی والرشاد مینویسد :
وسئل القاضی أبو بکر بن العربی أحد الأئمه المالکیه رحمه الله تعالى عن رجل قال : إن أبا النبی صلى الله علیه وسلم فی النار . فأجاب : بأن من قال ذلک فهو ملعون لقوله تعالى : ( إن الذین یؤذون الله ورسوله لعنهم الله فی الدنیا والآخره ) قال ولا أذى أعظم من أن یقال عن أبیه : إنه فی النار .
(سبل الهدى والرشاد – الصالحی الشامی – ج ۱ – ص ۲۶۰ (
و از قاضی ابو بکر بن عربی یکی از ائمه مالکیه در مورد شخصی سوال شد که می گوید : پدر رسول خدا صلی الله علیه وسلم در آتش است ؛ پس پاسخ داد ، هر کس چنین گوید ملعون است ؛ زیرا خداوند فرموده است که : بدرستیکه کسانیکه خدا و رسولش را آزار می دهند خداوند ایشان را در دنیا و آخرت لعنت کرده است ؛ و اذیتی از این بزرگتر نیست که در مورد پدر ایشان بگوییم که در آتش است !!!
و این روایت ملعون بودن و کفر کسانی را ثابت میکند که اعتقاد دارند ، پدران پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم کافر بودهاند .
اما در مورد این مطلب که آیا تخریب قبر پدر پیامبر هم به همین سبب است باید گفت اصولا وهابیت برای تخریب قبور به یک سری ادله دروغینی استشهاد می کنند که نه تنها در نزد شیعیان بلکه در نزد اهل سنت هم هیچ طرفداری ندارد و تنها خود آنها هستند که با مجوز قرار دادن این بهانه ها به تخریب قبور چه مسلمان و چه غیر مسلمان دست می زنند.
منبع:پرسمان
پاسخ دهید