به اعتراف خود خلفا، منافقان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)با خلفا همکاری کرده اند. در مقابل سه خلیفه اول هم به آنان با دادن پست و مقام و .. خدمتشان را جبران کردند. چنانکه امیرمومنان علی علیه السلام در خطبه ۲۱۰ نهج البلاغه می فرماید:

ثم بقوا بعده علیه و آله السلام، فتقربوا إلی أئمه الضلاله و الدعاه إلی النار بالزور و البهتان، فولّوهم الأعمال و جعلوهم حکاما علی رقاب الناس و أکلوا بهم الدنیا.
آنان(منافقان) پس از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) باقی ماندند و به پیشوایان گمراهی و دعوت ‌کنندگان به آتش، با دروغ و تهمت نزدیک شده، این پیشوایان گمراهی هم به آنها حکومت بخشیدند و به آنها منصب دادند و بر گردن مردم سوار کردند و پیشوایان گمراه به وسیله آنان به دنیا رسیدند. (نهج البلاغه محمد عبده، ج ۲، ص ۱۸۹ ـ شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید المعتزلی، ج ۱۱، ص ۳۸ ـ المعیار و الموازنه لأبو جعفر الإسکافی، ص ۳۰۲٫)

 


جالب این‌که وقتی به خلیفه دوم اعتراض می‌کنند که چرا شما منافقین را به کار گرفتید و به آنها مسئولیت دادید؟ می‌گوید: نستعین بقوه المنافق و إثمه علیه. من از نیروی منافقین در حکومتم استفاده می‌کنم و گناه نفاق به گردن خودشان است. (المصنف لإبن أبی شیبه الکوفی، ج ۷، ص ۲۶۹، ح ۱۲۰ ـ السنن الکبری للبیهقی، ج ۹، ص ۳۶ ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج ۴، ص ۶۱۴، ح ۱۱۷۷۵٫) یا وقتی حذیفه به خلیفه دوم می‌گوید: به چه مجوزی از قرآن و سنت، از منافقین استفاده می‌کنی و آنها را در رأس کارها قرار داده‌ای؟ عمر گفت: إنی لأستعمله لأستعین بقوته ثم أکون علی قفائه. من از نیروی آنها استفاده می‌کنم و مراقب آنها هستم. (کنز العمال للمتقی الهندی، ج ۵، ص ۷۷۱، ح ۱۴۳۳۸ ـ الاستذکار لإبن عبد البر، ج ۳، ص ۲۰۲ ـ الفایق فی غریب الحدیث لجار الله الزمخشری، ج ۳، ص ۱۱۵ ـ شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید المعتزلی، ج ۱۲، ص ۱۲۶٫) خیلی عجیب است! آیا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نمی‌توانست این کار را بکند؟! قرآنی که بسیاری از آیات آن درباره نفاق و منافقین است و می‌فرماید: إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ. سوره نساء / آیه ۱۴۵٫ إِنَّ الْمُنافِقینَ هُمُ الْفاسِقُون‏. سوره توبه / آیه ۶۷٫ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقینَ لَکاذِبُون‏. سوره منافقون / آیه ۱٫ آیا اینها همه کنار رفت؟!
لذا حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) این قضایا را می‌بیند و می‌فرماید: ظهرت فیکم حسکه النفاق و سمل جلباب الدین. با رفتن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، عداوت‌ها و تیغ‌های نفاق در میان شما صحابه آشکار و ظاهر شد و آن دین و معنویت در شما کهنه شد.

 

 

منبع:پرسمان