وضعیت و سرنوشت منافقین بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) چه شد؟
به اعتراف خود خلفا، منافقان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)با خلفا همکاری کرده اند. در مقابل سه خلیفه اول هم به آنان با دادن پست و مقام و .. خدمتشان را جبران کردند. چنانکه امیرمومنان علی علیه السلام در خطبه ۲۱۰ نهج البلاغه می فرماید:
ثم بقوا بعده علیه و آله السلام، فتقربوا إلی أئمه الضلاله و الدعاه إلی النار بالزور و البهتان، فولّوهم الأعمال و جعلوهم حکاما علی رقاب الناس و أکلوا بهم الدنیا.
آنان(منافقان) پس از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) باقی ماندند و به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش، با دروغ و تهمت نزدیک شده، این پیشوایان گمراهی هم به آنها حکومت بخشیدند و به آنها منصب دادند و بر گردن مردم سوار کردند و پیشوایان گمراه به وسیله آنان به دنیا رسیدند. (نهج البلاغه محمد عبده، ج ۲، ص ۱۸۹ ـ شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید المعتزلی، ج ۱۱، ص ۳۸ ـ المعیار و الموازنه لأبو جعفر الإسکافی، ص ۳۰۲٫)
جالب اینکه وقتی به خلیفه دوم اعتراض میکنند که چرا شما منافقین را به کار گرفتید و به آنها مسئولیت دادید؟ میگوید: نستعین بقوه المنافق و إثمه علیه. من از نیروی منافقین در حکومتم استفاده میکنم و گناه نفاق به گردن خودشان است. (المصنف لإبن أبی شیبه الکوفی، ج ۷، ص ۲۶۹، ح ۱۲۰ ـ السنن الکبری للبیهقی، ج ۹، ص ۳۶ ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج ۴، ص ۶۱۴، ح ۱۱۷۷۵٫) یا وقتی حذیفه به خلیفه دوم میگوید: به چه مجوزی از قرآن و سنت، از منافقین استفاده میکنی و آنها را در رأس کارها قرار دادهای؟ عمر گفت: إنی لأستعمله لأستعین بقوته ثم أکون علی قفائه. من از نیروی آنها استفاده میکنم و مراقب آنها هستم. (کنز العمال للمتقی الهندی، ج ۵، ص ۷۷۱، ح ۱۴۳۳۸ ـ الاستذکار لإبن عبد البر، ج ۳، ص ۲۰۲ ـ الفایق فی غریب الحدیث لجار الله الزمخشری، ج ۳، ص ۱۱۵ ـ شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید المعتزلی، ج ۱۲، ص ۱۲۶٫) خیلی عجیب است! آیا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نمیتوانست این کار را بکند؟! قرآنی که بسیاری از آیات آن درباره نفاق و منافقین است و میفرماید: إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ. سوره نساء / آیه ۱۴۵٫ إِنَّ الْمُنافِقینَ هُمُ الْفاسِقُون. سوره توبه / آیه ۶۷٫ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقینَ لَکاذِبُون. سوره منافقون / آیه ۱٫ آیا اینها همه کنار رفت؟!
لذا حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) این قضایا را میبیند و میفرماید: ظهرت فیکم حسکه النفاق و سمل جلباب الدین. با رفتن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، عداوتها و تیغهای نفاق در میان شما صحابه آشکار و ظاهر شد و آن دین و معنویت در شما کهنه شد.
منبع:پرسمان
پاسخ دهید