سوال: آیا عین الفاظ قرآن به زبان عربی بر پیغمبر اکرم نازل شده است ، یا تنها تنهای آن ؟

خداوند متعال می فرماید : حم ، و الکتاب المبین ، انا جعلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون (زخرف : ۱ ۳)
حم ، سوگند به این کتاب روشنگر که ما قرآن را به صورت عربی قرار دادیم ، باشد که بیندیشید .
و نیز می فرماید :
(
الر ، تلک آیات الکتاب المبین ، انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون (یوسف ۱ و ۲)
الر ، این است آیات کتاب روشنگر ، براستی که ما قرآن را به صورت عربی نازل کردیم ، باشد تا بیندیشید .
یعنی قرآن را در مقام نزول عربی ، و عربیت را جزء وحی قرار دادیم ، تا شاید در آن تعقل کنید و مطالب آن را بفهمید ، بنابراین ، غرض از نازل کردن قرآن به صورت عربی ، برای فهم مردم و تعقل آنهاست ، ولی در وحی ها و کتب آسمانی غیر قرآن مانند تورات و انجیل این گونه نیست که الفاظ آنها هم جزء وحی باشد ، بلکه مطالبی به پیغمبر وحی می شد و او آن را با الفاظ و بیان خود به مردم ابلاغ می نمود ، مانند احادیث قدسی که به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وحی می شد و حضرت با بیان خود آن را به دیگران ابلاغ می نمود .
این همه درباره قرآن در مقام نزول است ، ولی قرآن دارای مرتبه دیگری است که خداوند متعال بدان اشاره نموده و می فرماید : و انه فی امّالکتاب لدینا لعلی حکیم (زخرف : ۴)
و براستی که قرآن در امّالکتاب ( لوح محفوظ) به نزد ما بلند مرتبه و استوار است .
یعنی قرآنی که پیش ما در لوح محفوظ است ، از لحاظ قدر و منزلت عالی ، و محکم و استوار است و درزی ندارد که کسی یا چیزی یا فهمی به آن رخنه کند مگر مطهرون چنانچه در آیه دیگر می فرماید : انه لقرآن کریم ، فی کتاب مکنون ، لایمسه الا المطهرون (واقعه : ۷۷ ۷۹)
براستی که قطعا این قرآنی ارجمند است که در کتابی نهفته قرار دارد و جز پاک شدگان به آن دسترسی ندارند .
منظور از (لایمسّه ) آن است که فکر و فهمشان نمی تواند آن را مسّ کند . و این پاک شدگان ، اهل بیت علیهم السلام هستند ، چنانکه که در جای دیگر درباره آنان می فرماید : انما یرید اللّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (احزاب : ۳۳)
خداوند اراده فرموده که پلیدی و آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند .

 

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شاد