روز جمعه مورخ ۱ دی ماه ۱۴۰۲، نماز عبادی – سیاسی جمعه تهران به امامت حضرت «آیت الله کاظم صدیقی» امام جمعه موقت تهران و با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در دانشگاه تهران برگزار شد که مشروح این جلسه تقدیم حضورتان می گردد.
- خطبه اوّل
- ادامهی تفسیر سورهی مبارکهی حَمد
- خطبه دوّم
- مسألهی فلسطین حَسّاسترین مسألهی امروز جهان اسلام است
- جنگ اَخیری که برای صهیونیستها تَلفات زیادی به همراه داشته است
- موج جهانی ضدّ مُستکبران که جبههی مقاومت آغازگر آن بوده است
- قدردانی از مردم عزیز برای بزرگداشت یاد حضرت صدیقهی طاهره (سلام الله علیها)
- قَدردانی از ملّت غَیور برای تشییع باشکوه پیکر شهدای گُمنام در ایّام فاطمیه
- محکومکردن حمله تروریستی به فرماندهی انتظامی راسک
- دعوت از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات مجلس شورای اسلامی
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری * وَ یَسِّرْ لی أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی * یَفْقَهُوا قَوْلی[۱]».
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».
خطبه اوّل
«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ[۲]». شما بندگان صالح خدا و همه اُمّت اسلامی و برادران و خواهران عزیز ایرانی و نَفس خودم را به تقوای الهی دعوت میکنم. تقوا یک حالت ارتباط دائم با خداست. انسانِ مُتّقی «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ[۳]»، نه اینکه مُتّقی در قیامت به بهشت میرود؛ بلکه الآن هم مُتّقی در بهشت با نعمتهای بهشتی نماز خوراک بهشت است و خداوند متعال میداند و برای آنهایی که مَلکوت نماز را دَرک میکنند، لَذیذترین، بهترین و آرامبخشترین خوراک نماز است. مرحوم «آیت الله بهجت» (رضوان الله تعالی علیه) میفرمودند: اگر سَلاطین لذّت نماز را میدانستند، بخاطر این لذّت بینهایت دست از سلطنتشان میکشیدند. آن چیزی که باعث میشود انسان سُفرهی پُر نعمتِ لذّتبخشِ مُتنوّع ولینعمتش خداوند را دَرک کند و اینقَدر برایش جاذبهی مَعنویّت، صداقت، امانت، خوشرفتاری، ایثار، عَفو، سازگاری با مؤمنین، نادیدهگرفتن نقطه ضعفهای دیگران و پرداختن به نَقصهای خود مهمّ و دَغدغه میشود که هرگز آلودهی به گناه و آلودهی به فَحشا و آلودهی به فساد و آلودهی به دنیا نمیشود. تقوا هم دنیای ما را آباد میکند و هم آخرت ما را آباد مینماید.
ادامهی تفسیر سورهی مبارکهی حَمد
در خطبهی اوّل در مَحضر شما خداجویان، حماسهآفرینان حضور روز امام زمان (ارواحنا فداه)، روز ارتباط با مولا و روز انتظار قُدوم مولا بر سر سُفرهی حَمد یا فاتحهالکتاب مُدّتهاست که پروردگار متعال ما را با این سورهی کریمه پذیرایی میکند. «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ[۴]»؛ میگویند هر حُکمی که با وصفی ذکر میشود، مُبیّن این است که آن وصف علّت این حُکم است. «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ * صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ[۵]»؛ خدایا! ما را بر صراط مستقیم رَهنمون و رهبر باش. رَهروان صراط مستقیم چه کسانی هستند تا ما با شناخت رَهروان راه مستقیم همراهان خودمان را شناسایی کنیم و از آن قافله جا نمانیم؟ خداوند متعال میفرماید: صراط آنهایی که «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» هستند. مَعلوم میشود هدایت بر صراط مستقیم مَعلول اِنعام خداوند متعال است. کسانی که در زندگی کَج نمیروند، کَجی ندارند، کَجفکر نیستند، دلشان عوضی نمیرود، چشمشان عوضی نمیرود، قَدم کَج به سوی خیانت برنمیدارند، اینها در خطّ مستقیم هستند، اینها مَشمول نعمت خداوند متعال هستند. این مُنعمُ عَلَیهم همراهان و همکاروانهای ما هستند. خداوند منّان در آیهی ۶۹ سورهی مبارکهی نساء فرموده است: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا[۶]»؛ آیه خیلی جانِ آدمی را شیرین میکند، خیلی آدم را دلگَرم میکند، خیلی آدم را مَجذوب میکند. کسی که اطاعت خداوند متعال را بکند و اطاعت رهبری الهی را در سبک زندگی نَصبالعینِ خودش قرار بدهد، «فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ»، این گُروه مُطیع، این گُروه پیرو، این گُروه پذیرای اطاعت و ولایت، ما اینها را با ۴ گروه مُرتبط میکنیم. ۴ پایگاه نور، پایگاه قدرت و پایگاه نعمت در کنار رَهروی راه اطاعت و تَدیُّن قرار میدهیم. اوّلین گروهی که خداوند متعال مُطیع خود یعنی فرد مُتدیّن و فرد مُتشرّع را آشنا میکند، او را با آن گروه همراه میکند و دست این رَهرو را در دست قافلهسالار آن گروه میگذارد، «النَّبِیِّینَ» هستند. انسانهایی که از گناه پَرهیز میکنند، انسانهایی که به واجبات پایبند هستند، خداوند متعال اینها را با خاتم انبیاء (صلی الله علیه و آله و سلم) و با همهی انبیاء (سلام الله علیهم اجمعین) همراه میکند. شما با اجرای دستورات خداوند متعال با ۱۲۴ هزار پیامبر قَرین میشوید، همراه میشوید، همکاروان میشوید. اینها را باور کنیم. روزی میآید که «فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ[۷]»؛ امروز این عالَم عالَم حجاب است. ما نمیدانیم چه کسی دل ما را میبَرد؛ ما نمیدانیم با چه کسانی همراه هستیم؛ ما خبر نداریم که چه کسانی ما را دعا میکنند؛ ما اطّلاع نداریم وقتی میخواهیم در گودال گناه بیفتیم، چه کسانی نمیگذارند که گناه کنیم؛ وقتی ما میخواهیم نماز اوّل وقت بخوانیم، یک شوقی به ما میدهند که به سوی آن نماز میرویم؛ ما هنگام اطاعت از خداوند متعال تنها نیستیم. خداوند متعال میفرماید که شما را با ۱۲۴ هزار پیامبر همراه کردم. چه قُشونی هستند؟ قُشون خداوند متعال هستند، برترینهای عالَم امکان با انسان مُتدیّن همراه هستند، همسفر هستند. در این سفر چه خطری میتواند شما را تَهدید کند؟ دوّمین گروه «الصِّدِّیقِینَ» هستند. گروه دوّمی که خداوند متعال به مُتدیّنین جامعه، به خداپَرستها، به پرهیزکنندگان از رَذائل اخلاقی و گناهان وعده داده است، همراهی با صدیقین است که صدیق اَکبر وجود مُقدّس مولیالموّحدین حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است. با علی (علیه السلام) همراه بودن افتخار کَمی است؟ به دنبال علی (علیه السلام) مَجذوب بودن که علی (علیه السلام) با رشته و زَنجیر محبّتی که به دل ما مُرتبط کرده است و ما را میکِشد و با خودش راه میبَرد، شما افتخاری بالاتر از این میتوانید پیدا کنید؟ بیبی عالَم حضرت زهرا (سلام الله علیها) صدیقه است، حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) صدیق است و همهی امامان ما صدیق هستند و اگر ما مُتدیّن باشیم، در راه حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و امام حسن محتبی (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و ائمهی اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) کشیده میشویم و برای ما آسان میشود. گاهی خودم میروم که در این صورت نیرو ندارم. اگر در یکجایی بخواهم تَرک گناه کنم، باید چهقَدر به خودم فشار بیاورم؟ ولی گاهی یک چیزی به من نشان میدهند که اصلاً به این گناه اعتنا نمیکنم. کسی که علی (علیه السلام) را ببیند، کسی که دستش به گوشهی چادر حضرت زهرای صدیقه (سلام الله علیها) باشد، این وعدهی قرآن کریم است که انسانِ مُطیع خداوند متعال و انسان مُطیع رهبری الهی و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با صدیقین همکاروان است. «فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ»؛ نمیفرماید در آخرت، آیه اِطلاق دارد. وقتی نماز میخوانید، بدانید که امام زمان (ارواحنا فداه) در خطّ نماز است و با او همراهی میکنید، با حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) همراهی میکنید، شما با حضرت صدیقهی طاهره (سلام الله علیها) همسُفره شدهاید، با اینها غذای الهی را با خوردِ شما میدهند، اینها صاحب سُفره هستند و روح و جان شما را تغذیه میکنند. «وَ الشُّهَدَاءِ»؛ گروه سوّمی که خداوند منّان به شما مؤمنان، به شما مُعتقدان به خداوند و آخرت، به رسالت و امامت، به ولایت و شَریعت وَعده میدهد، شما خودتان نمیبینید ولی «شهید سلیمانی» (اعلی الله مقامه الشریف) همراه شماست، «شهید چمران» (اعلی الله مقامه الشریف) همراه شماست، شهید بزرگوار «شهید همّت» (اعلی الله مقامه الشریف) همراه شماست، «شهید دستغیب[۸]» (اعلی الله مقامه الشریف) و شهدای مِحراب که اَنوار عَرش خداوند متعال هستند، با شما همراه هستند. به خودتان ببالید که چه افتخاری دارید و با چه کسانی همراه و همسَفر هستید. گروه دیگر هم «الصَّالِحِینَ» هستند. انشاءالله توضیح این ۴ گروهی که با هر قَدمی که در مسیر دین برمیدارید با این ۴ گروه همسَفر هستید، در یک خطبهی دیگر عرض خواهد شد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ * وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ[۹]».
خطبه دوّم
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزّکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک».
«بِهِم نَتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرأ إِلَیَ اللهِ تَعالی سُبحانَه، وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ، أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ». تقوا یعنی مُراقبت، تقوا یعنی پایش عُمر گرانبها در برابر آسیبها، یعنی مُواظبت از سرمایهی زندگی اَبد، یعنی پیشگیری از اُفتادن در گودالهای خطرناک جهنّم. خداوند متعال مرحوم آیت الله بهجت (اعلی الله مقامه الشریف) را با اولیائش مَحشور بدارد. ایشان توصیه میکردند و میفرمودند: چالههای خود را پُر کنید؛ وقتی انسان میمیرد، در مسیر آخرت بعضیها میبینند که خیلی برای خودشان چاه کَندهاند، چاله کَندهاند و نمیتوانند بیرون بیایند و به بهشت بروند. هر گناهی که میکنیم، برای خودمان یک گودالی درست کردهایم. قبل از آن که برویم، با توبه، با کارهای نیک، با اِلتجاء، با التماس، با توسّل، با حضور در میدانهای خدمت باید این چالهها را پُر کنیم که اگر ما در اینجا به اِکسیر تقوا دست پیدا نکنیم، بعد از مرگ جَذبهای که ما را از پُل صراط عبور بدهد، وجود ندارد. «وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَقْضِیًّا * ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا[۱۰]»؛ این آیات برای تَشریفات خوانده نمیشود. این کَلام خداوند متعال است، این زنگ خطر است. خدای ما به ما خبر میدهد که هیچکسی از شما بندگان خدا، «إِنْ مِنْکُمْ»، یعنی هیچکدام از شما نیستید مگر اینکه وارد آتش جهنّم میشوید. همهی ما باید از جهنّم عبور کنیم و تا به بهشت برسیم. «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا»؛ اینهایی که در وادی غَرایز و هواها و هَوسها و بازیهای سیاسی و خیانت به مردم و حیف و میل بیتالمال و آبروبُردن از دیگران و غیبت و تُهمت و شایعهپَراکنی و تَضعیف نظام اسلامی و لَگدزدن به خون شهدا و بیحجابی و بدحجابی و بداخلاقی و ناسازگاری همگی جهنّم هستند. اگر تقوا آمد، ما را از این بدیها در یک مسیر درستی قرار میدهد که به بهشت برسیم. وگرنه این مسیر یعنی مسیر کارهای زشت مسیر بهشت نیست. تَعبیر خداوند متعال این است که هرکسی بخواهد از جهنّم هوی و هَوس و قدرتطلبی و بازیهای سیاسی و مردمآزاری و ظُلم و ستم و عُدوان و عَدوات و کینهتوزی و از این قَبیل هیمههای جهنّم خودش را نجات بدهد، باید یک جاذبهای در وجودش باشد که او را بکشد و آن تقواست. «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا»؛ کسانی که تقوا دارند، باز تقوا نجاتمان نمیدهد؛ اما اگر باتقوا بودیم، با محبّت خداوند متعال نجات پیدا میکنیم و خداوند متعال ما را نجات میدهد. این تَعبیر بسیار تَعبیر لَطیفی است.
مسألهی فلسطین حَسّاسترین مسألهی امروز جهان اسلام است
اما مسائلی که مناسب است به مَحضر شریف برادران و خواهران و اُمّت اسلامی مطرح بشود، امروز مسألهی اوّل عالَم اسلام مسألهی فلسطین است که از ابتدای انقلاب اسلامی هم حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) همین را اعلان کردند و هر روز گذشت و کار روشنتر شد و امروز به مراحل حسّاسی رسیده است و اُمّت اسلامی باید همواره با یک اِعتصام به حَبلالله بتوانند فلسطین را از دست غاصبین که آن هم غاصبینی هستند که تا کنون اینگونه شناخته نشده بودند؛ انسان خیال میکرد که مُشتی یَهودی به سرزمینی آمدهاند و خانههای مردم را غَصب کردهاند و صاحبان خانه و کاشانه را از خانههای خودشان بیرون کردند، آواره کردهاند، یک گروه قُلدُر و نژادپَرست نشستهاند، ولی حالا مُشخّص میشود که یک گروه نیستند و یک جریان هستند. عامل اوّلی برای این نوع جنایتهای رِقّتبار و وحشتناک آمریکاست و انگلیس است و فرانسه است. این جریان غَربی که طیّ این دویست سال کارشان فقط کُشتار بوده است، هم بومیهای کشور خودشان را به آن صورت قَتلعام کردند و هم نیمی از جمعیّت کشور استرالیا را از بین بُردند و هم در کشور ژاپن نَسلکُشی کردند و هم با کودتاها و جنگاَفروزیها مایهی تَلفات عجیبی در میان کشورهای مختلف گردیدهاند، امروز در مسألهی غَصب فلسطین و اشغالگری تمرکز کردهاند و چون در برابر حماسهی نظامی توأم با ایمان و مُجاهدانهی یک گروه مُواجه شدهاند، میبینید که دستور آمریکا و حضور انگلیس و فرانسه در مَتن جانیان و جانوران خونخوار رَسماً نشان میدهد که این «نتانیاهو» سگ جایی نیست؛ بلکه در رأس آن حُکّام کشورهای غَربی هستند که اینجا را برای خودشان یک فُرصت تلقّی کردهاند.
جنگ اَخیری که برای صهیونیستها تَلفات زیادی به همراه داشته است
در طیّ این سه ماه که در طول تولّد این حَرامزادهی نامَشروع در این سرزمینها، هیچوقت این جریان که تنها یک گروه نیستند، تنها این اشغالگرانِ غاصب نیستند، بلکه با اربابانشان اینقَدر گیر نیفتاده بودند، در جنگهایی که پیروز شده بودند، جنگهای ۶ روزه، ۳۰ روزه و کم و زیادتر بوده است؛ ولی هیچوقت سه ماه که آن هم در برابر همهی اَعراب نیستند، بلکه در برابر یک گروه کوچک سه ماه است که در حال جنگیدن هستند و به فَضل الهی تَلفات بسیار زیادی دادهاند و راه جهنّم به سرعت اینها را نابود میکند و به جهنّم خودشان و خونخواری خودشان در حال سقوط در جهنّم هستند. تَلفات نظامی دارند، خسارتهای مالی دارند و انواع ضَررها را مُتحمّل میشوند و در این سه ماه هیچ دستاوردی هم برایشان پیش نیامده است. اینها هیچ پیروزی نظامی نداشتهاند. چون شکست نظامیشان همچنان استمرار دارد، به صورت جُنونآمیز زنها را میکُشند، بیمارستانها را نابود میکنند، مدارس را از بین بُردهاند و هزاران هزار کوک را به خاک و خون کشیدهاند و این جُزء کیفرهای الهی است که خداوند متعال با این مُقدّمات چهرهی تمدّن غَربی و لیبرال دموکراسی را به همهی عالَم نشان داد که اینها یک روز آنجا را بهشت موعود به مردم مُعرّفی کرده بودند و هم مردم خودشان و هم مردم دنیا را فَریب داده بودند، مُشخّص شد که این لیبرال دموکراسی به مَعنای کودککُشی است، به مَعنای خونآشامی است، به مَعنای بیقانونی است، به مَعنای جنگلی زندگیکردن است. این گروه و آمریکای بیآبرو هیچزمانی اینقَدر جریان غَرب در اَفکار همهی ملّتها و بسیاری از دولتها اینقَدر مُنزوی نبود و اینقَدر مَنفور نبود.
موج جهانی ضدّ مُستکبران که جبههی مقاومت آغازگر آن بوده است
امروز جریان مقاومت پیروز است. جبههای پیروز است که مُعادلهسازی میکند، ایجادِ تحوّل میکند و در حال تغییردادن تعامُل دُنیوی است. آن کسی که تغییر میدهد و مُعادلات را جابجا میکند، جبههی مقاومت است. این سیّد مقاومت، این اَبرمرد اسلام و عَرب «سیّد حسن نصرالله» با چه هوشیاری و مِتانتی که عِدل شهید سلیمانی ماست و برادر او بود و همسنگر او بود و همدل او بود. با چه حوصله و دقّتی چگونه پایگاههای نظامی و اطّلاعاتی را یکی پس از دیگری با موشکهای هوشمند و حَملات بسیار دَقیق مُستأصل مینماید. و این یَمن که «ما اَدراکَ ما یَمن؟» که قیام یَمنیها برحسب روایات و برحسب آنچه اُمیدواران به ظهور و چشمبهراهان بیقرار ظهور همیشه مُترصد بودند مانند مرحوم آقای بهجت (اعلی الله مقامه الشریف)، مانند مرحوم آقای «حائری شیرازی» (رضوان الله تعالی علیه) که اینها میگفتند وقتی یَمن قیام کند، انشاءالله مُقدّمات ظهور فراهم میشود و انشاءالله ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) را ما هم ببینیم که خیلی به این موضوع علاقه داریم. امروز یمن یک جبههی جدیدی را برای بیچارهکردن این بدبختهای مَفلوک باز کرده است که نه دنیا دارند و نه آخرت دارند و این بیآبروییهایی که با این جنایتهایشان هست و نیستشان را به تاراج گذاشتهاند و حتی در کشورهای غَربی که امروز مردم آمریکا بیدار شدهاند. برای اوّلین بار است که در دانشگاههای آمریکا تظاهرات و تجمّعات اعتراضی برقرار میکنند و اینهایی که دَم از آزادی بیان میزنند، حتی به دانشمندان و روشنفکران خودشان هم اجازهی اظهار نظر و حمایت از مظلوم را نمیدهند. رؤسای بعضی از دانشگاهها را خواستهاند و آنها را مؤاخذه کردهاند، بعضی از دانشجویان را در مَعرض اخراج قرار دادهاند و به کمیتههای انصباطیشان دستور دادهاند و خیال میکنند که با زور میشود جلوی این جریان را گرفت. این یک موج جهانی است و شما خلاف موج حرکت میکنید و هر جریانی خلاف موج عالَمی قرار بگیرد، ابتدا دست و پایش شکسته میشود و بعد هم نابود خواهد شد.
قدردانی از مردم عزیز برای بزرگداشت یاد حضرت صدیقهی طاهره (سلام الله علیها)
یک تشکر و یک سپاسی به بارگاه پروردگار متعال داشته باشیم که در این ایّامالله بزرگداشت نام حضرت فاطمهی زهرا (سلام الله علیها)، یادِ اُمّ الائمه النُّجباء و تَجلیل و تَکریم از یک مادر بینظیر عالَم آفرینش که مادر همهی خوبان و خوبیها حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، مردم ما بحمدالله سنگ تمام گذاشتند. هم از نظر کَثرت مَحافل و مجالس برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) که از حسینیهی حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با سُفرهگُستری فرزند شایستهی حضرت زهرا (سلام الله علیها)، حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای (مُدّ ظلّه العالی) که در این مُدّت طولانی رهبریهای داهیانه و تأییدشدهی از آسمان در همهجا خُصوصاً در فرهنگسازی برای رساندن پیام عاشورا و آنچه که مردم را زنده نگاه میدارد، در صحنه حاضر نگاه میدارد که جریان غدیر است، جریان قَتل و شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و جریان مبارزات بیاَمان حضرت زهرا (سلام الله علیها) و پیروزیهای پیدرپی حضرت زهرا (سلام الله علیها) و دَوام مبارزهی حضرت زهرا (سلام الله علیها) با وصیّت بر اِخفاء تَغسیل و تَدفین و تَکفین ایشان، اینها پَرچم را نصب کردند که هیچکسی نتواند خلاف جریان حکومت الهی از سکولار بنام اسلام تَبلیغ کند. حضرت زهرا (سلام الله علیها) خدمتی کردند که در نوع خودش در میان اوّلین و آخرین مُنحصر به فرد است. همچنین مردم ما حقّشناسیشان را نسبت به این مادرمان، نسبت به این فرماندهی بیبَدیل جنگ نَرممان اَدا کردند.
قَدردانی از ملّت غَیور برای تشییع باشکوه پیکر شهدای گُمنام در ایّام فاطمیه
به مناسبت اینکه حضرت زهرا (سلام الله علیها) خودشان هم شهید گُمنام هستند و هیچکسی از مَدفن و از محلّ قبر ایشان خبر ندارد. لذا ۲۸۰ پیکر کسانی که تا کنون مَفقودالاثر بودند، منّت گذاشتند و بر سر سُفرهی حضرت زهرا (سلام الله علیها) به وطن برگشتند و روح جدیدی تَرزیق کردند، خون جدیدی تَرزیق کردند، ما را بیدار کردند، اَمثال بنده را شرمنده کردند که چه مقدار خون ریخته شده است. انشاءالله همهی کسانی که تابهحال متوّجه نبودند و گاهی بیحجابی میکنند، بیحیایی میکنند، هَنجارشکنی میکنند، در ادارات کمکاری میکنند، با مردمی که دلی با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دارند بیحُرمتی میکنند و تَحویل نمیگیرند و کار اینها را زود انجام نمیدهند، این مُراجعهی شهدای ما برای اینها هُشداری است که شما مُفت به اینجا نرسیدهاید؛ این قدرت، قدرت دین است؛ این اقتدار، اقتدار شهید است و اقتدار ولایت است. لذا از جایجای مملکت ما که بحمدالله در این اَمر سنگ تمام گذاشتند، هم تشکّر میکنم و هم خداوند متعال را شُکر میکنم که حضرت حقّ (سبحانه و تعالی) این روحیه را به مردم ما داده است و اُستوار و پابرجا تا ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این راه را ادامه خواهند داد.
محکومکردن حمله تروریستی به فرماندهی انتظامی راسک
اقدام وحشیانهی تروریستهای مُزدور دنیای غَرب و تَکفیریها واقعاً حادثهی بسیار تَلخی بود. ما به امام زمانمان (ارواحنا فداه)، به نایب امام زمانمان (ارواحنا فداه)، به ملّت شهیدداده و عادتکردهی به شهیددادگیمان، به نیروی مقاوم و همیشه در صحنهی فراجا و به خانوادههای داغدار و مُعزّز این شهدا که بار دیگر یک برگ زَرینی بر کتاب عظیم انقلاب ما اضافه شد و برگ نَنگینی بر همهی این تروریستها و آدمکُشهای نافهم، نادان و خودفروخته اضافه شد. ولی از مسئولین اَمر توقّع میرود که نیروی انتظامی را در همهی عرصهها خُصوصاً در نقاط مرزی هم از جهت پایشهای الکترونیکی، نصب ابزار لازم برای کنترل مَرزها و هم از نظر سِلاح و تَجهیزات و امکانات باید مُجهّز شوند. این جریان بعد از ۴۴ سال از گذشت انقلاب، نباید کسی جرأت کند که چپ نگاه کند؛ چه برسد به اینکه بخواهد با جسارت به پایگاه نیروی انتظامی وارد بشود و بتواند جنایت را در خانهی نیروی انتظامی انجام بدهد.
دعوت از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات مجلس شورای اسلامی
مسألهی آخر انتخابات است. برادران! خواهران! ملّت بزرگ ایران! عظمت شما به بیداری و هوشیاری شماست. امروز شما کشور قدرتمند هستید، امروز شما کشور تأثیرگذار هستید، امروز شما پیامرسان به ملّتها هستید، امروز شما محور مقاومت هستید، محور آزادگی در دنیا هستید. شما امروز با پیشرفتهای جهشی در اَبعاد نظامی، دفاعی، علمی، پزشکی، دارویی، نانو و انواع عَرصههای صنعتی پیشرفتهایی داشتهاید که مُحیّرالعُقول است. چون خودمان مانند ماهی در آب هستیم، نمیدانیم که خداوند متعال چهقَدر به ما هم فرصت داده است و از این فرصتها چهقَدر درست استفاده شده است. و امروز یک دولت خدمتگزاری که عاشق خدمت است، نه تشنهی قدرت و مسئولین رَدهی اوّل نظام شما والله و بالله قسم همگیشان آن اعتقادی که شما دارید، آنها هم با همین اعتقاد برزگ شدهاند و مردمی هستند و از خودتان هستند و شب و روز ندارند. یک چنین فضایی اقتضاء میکند شُکر این نعمت را بجای بیاورید. شُکر این نعمت حماسهی حضور شما در مسألهی انتخابات است. انتخابات ضعیف ضعفِ ملّت است، ضعفِ دولت است، ضعفِ جبهه است، ضعفِ استراتژی ما در دنیاست. حکومت ما دیکتاتوری نیست، سلطنتی نیست؛ حکومت ما زاییدهی حضور شماست. آرای شما حکومت درست کرده است. خودِ شما انقلاب اسلامی را تأسیس کردید و این همه خون دادید. این خونها را با حضور حماسی و مشارکت پُرشور خودتان این خونها را حفظ کنید، این امنیّت را تَحکیم کنید و دشمنانی که میخواهند در شما تَزریق نااُمیدی کنند، حضور شما دشمنان کودککُش شما را نااُمید میکند، ولی مُستضعفان عالَم و حامیان آزادگی در دنیا را اُمیدوارتر خواهد کرد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا[۱۱]».
غفرالله لنا و لکم
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد وَ عَجِّل فَرَجّهُم
[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ الی ۲۸٫
[۲] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد ۳، صفحه ۴۲۲.
[۳] سوره مبارکه قمر، آیه ۵۴٫
[۴] سوره مبارکه فاتحه، آیه ۷٫
«صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ».
[۵] سوره مبارکه فاتحه، آیات ۶ و ۷٫
[۶] سوره مبارکه نساء، آیه ۶۹٫
[۷] سوره مبارکه ق، آیه ۲۲٫
«لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَهٍ مِنْ هَٰذَا فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ».
[۸] سید عبدالحسین دستغیب شیرازی (۱۲۹۲-۱۳۶۰ش) مجتهد شیعه، شهید محراب، امام جمعه شیراز. شهرت او بیشتر به سبب درس اخلاق و کتابهای فراوان اخلاقی او است. گناهان کبیره، قلب سلیم، داستانهای شگفت از جمله آثار سید عبدالحسین دستغیب است. او در مبارزات انقلاب اسلامی نقش فعالی داشت و پس از انقلاب به امامت جمعه شیراز منصوب شد. در آذر ۱۳۶۰ش، پس از اقامه نماز جمعه در یک حمله تروریستی انتحاری توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق مشهور به منافقین به شهادت رسید و سومین شهید محراب نام گرفت. دستغیب تحصیلات مقدماتی را نزد پدر آموخت. او پس از درگذشت پدرش سرپرستی مادر، سه خواهر و دو برادر کوچکتر را بر عهده گرفت و در مدرسه خان شیراز نزد کسانی چون ملا احمد دارابی و علیاکبر ارسنجانی به تحصیل ادامه داد. دستغیب در بیستسالگی اقامه نماز جماعت مسجد باقرخان، در محله بازار مرغ شیراز را بر عهده گرفت. در دوره حکومت رضا شاه (۱۳۰۴-۱۳۲۰ش) برای حفظ لباس روحانیتش به ناچار در امتحان طلاب علوم دینیه –که اداره معارف برگزار کرده بود- شرکت نمود و با قبولی در امتحان، لباسش را حفظ کرد. چندی بعد به بهانه سخنان تحریکآمیز و مخالفتهایش به زندان افتاد و میان ترک وطن یا کنار نهادن لباس روحانیت مخیر شد. در نتیجه، در سال ۱۳۱۴ش به نجف رفت و در آن شهر نزد استادانی چون محمدکاظم شیرازی و سید ابوالحسن اصفهانی به ادامه تحصیل در مراتب عالی پرداخت و پس از سقوط حکومت رضاشاه به توصیه استادش محمدکاظم شیرازی، به شیراز بازگشت.
دستغیب پس از این در کنار برگزاری مجالس وعظ و سخنرانی، تدریس و تألیف، به امور عامالمنفعهای چون تأسیس و بازسازی مساجد و مدارس از جمله مسجد جامع عتیق شیراز و مدرسه علمیه حکیم پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در بهمن ۱۳۵۷ش امام خمینی به درخواست اهالی شیراز، دستغیب را به سِمت امامت جمعه آن شهر منصوب کرد. افزون بر آن وی نماینده امام در استان فارس و نیز نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. موضع اصلی دستغیب پس از انقلاب اسلامی مبتنی بر تبعیت امام خمینی و همراهی با ولایت فقیه بود. دستغیب در موضع سخنران نماز جمعه در تبیین مبانی انقلاب اسلامی و نیز دفاع از جایگاه روحانیت و حکومت اسلامی تأثیرگذار بود. او در نخستین سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به افشاگری و مخالفت با گروههای مخالف جمهوری اسلامی به ویژه مجاهدین خلق پرداخت و در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ به هنگام رفتن به نماز جمعه در حمله انتحاری یکی از اعضای همین گروه به شهادت رسید. امام خمینی در بیانیهای به مناسبت شهادت دستغیب، وی را معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی نامید.
[۹] سوره مبارکه اخلاص.
[۱۰] سوره مبارکه مریم، آیات ۷۱ و ۷۲٫
[۱۱] سوره مبارکه نصر.
پاسخ دهید