«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی[۱]‏».

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

خطبه اوّل

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ[۲]». همه‌ی انبیاء (سلام الله علیهم اجمعین) بدون استثناء بر حسب روایت قرآن کریم بندگان خداوند متعال را به بندگی حق‌تعالی و تقوا دعوت کرده‌اند؛ «أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ[۳]». تقوا تُرمُز است، تقوا عقل و عِقال است. اگر به عقل، عقل می‌گویند، به این دلیل است که وقتی از شُتر پیاده می‌شدند و می‌خواستند که او از مَنظر دور نشود، زانوی او را می‌بستند و این حیوان در آن‌جا مُستقر می‌شد و دیگر نمی‌توانست به جای دیگری برود. نَفس اَمّاره‌ی ما بسان همان چهاپاست. اگر علفی ببیند، می‌رود؛ اگر یک شَبحی ببیند، فرار می‌کند. باید او را عِقال کرد و این عقل و دین عِقال نَفس اَمّاره است. لذا مسأله‌ی تقوا جُزء رایج‌ترین توصیه‌های همه‌ی انبیاء (سلام الله علیهم اجمعین)، همه‌ی سُفرای الهی و ائمه‌ی اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) خصوصاً وجود نازنین مولی الموّحدین حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. بنابراین هر کاری می‌خواهیم انجام بدهیم، یک تأمّلی بکنیم که نَفس ما چَموش نباشد. زبان را کنترل کنیم، چشم را از حَرام فُرو بپوشیم، قدم‌مان، قَلم‌مان، هزینه و درآمدمان را با حساب رضایت الهی و پاسخگویی در روز قیامت انجام بدهیم.

ادامه‌ی تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی حمد

در خطبه‌ی اوّل توفیق داشتیم که این توفیق الهی است که گاهی ائمه‌ی جمعه‌ی ما مانند جناب آقای «ابوترابی» دچار مریضی می‌شوند که این بار بر روی دوش ما گذاشته می‌شود. یا سفری برایشان پیش می‌آید و زود به زود در خدمت شما هستیم. در خطبه‌ی اوّل بر سر سُفره‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی «حَمد» یا سوره‌ی «فاتحه الکتاب» بودیم. «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ[۴]»؛ کسی که راکد است، کسی که ایستاست، کسی که زمین‌گیر است، او در خطّ نیست و نمی‌رود. مَعلول است و از پای اُفتاده است. اما اگر کسی در مسیر حقّ به خطّ آمده است، آدرس را پیدا کرده است که صراط مستقیم است، بندگی خداست، ولایت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است، قرآن است، می‌خواهد حرکت نماید. این سالک، این مسافر که مقصد او نیز وطن اوست،

«مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک     *****     دو سه روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم[۵]»،

دیدید که عُمر چه زود می‌گذرد! توجّه داریم که در حال نزدیک‌شدن به اَجل خودمان هستیم؟ هیچ حَواسمان هست که عُمرمان را چه کرده‌ایم و برای وطن و زندگی‌مان چه چیزی تدارک دیده‌ایم؟ سربلند می‌رویم یا سرافکنده می‌رویم؟ خدا به دادمان برسد، خدا بیدارمان بکند. چرا برای مرگ حساب باز نمی‌کنیم؟ چرا فکر می‌کنیم که این‌جا ماندگار هستیم؟ بیدار بشویم، به خودمان بیاییم، خیلی فاصله نداریم. فُرصت‌ها را از دست داده‌ایم، فُرصت باقی‌مانده خیلی کم است. لذا در این چند روز باقی‌مانده حَواسمان به خودمان باشد که گناه نکنیم، دلی را نشکنیم، کنار خون پاک شهیدان‌مان این همه نعمت را کُفران نعمت نکنیم. خودمان و خودِ این ملّت نعمت‌های الهی هستند. قَدر یکدیگر را بدانید، کم ایراد بگیریم، کم نقطه‌ی ضعف‌ها را ببینیم. این حرکت، حرکت در صراط مستقیم است. اما کسی که سالک است، کسی که مُهاجر الی‌الله است، کسی که به سوی خدا می‌رود، او باید بداند که هم مبدأ، هم مسیر و هم مقصدش بر سر سُفره است؛ یعنی از آغاز تا انجام آن کسی که شما را دعوت کرده است، با شما هست. «هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ[۶]»؛ هرجا باشید، خدا با شماست. در هیچ‌جایی شما تنها نیستید. ولی کسانی که مَعیّت خداوند، همراهی خداوند و حضور خداوند متعال را دَرک نمی‌کنند، گرفتار حجاب هستند. گناه حجاب است، غفلت حجاب است، رَذائل اخلاقی دیوارهای زخیم است و انسان را از دیدن یار مَحروم می‌کند. و انسان غافل، انسان ناسی، انسان ظالم، انسان فاسق و انسانِ گرفتارِ هوی و هوس نَفسانی با وجود این‌که با خداوند متعال هست، اما نعمت برای او نِقمت شده است. اما کسی که حَواسش هست، صبح که از خواب برمی‌خیزد، می‌گوید: خدایا! امروز می‌خواهم با تو مُعامله کنم و تمام کارهایم را با یاد تو، با نام تو و با محبّت تو می‌خواهم انجام بدهم. این شخص مَشمول نعمت الهی است. کسانی که دلی با خداوند متعال دارند، خداوند متعال هم خودش این‌ها را همراهی می‌کند؛ «لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا[۷]»؛ و هم چهار قافله را با این‌ها همراه می‌نماید که مُنعَمُ عَلیهم علّامه‌ی بزرگوار صاحب تفسیر «المیزان» که سلام خداوند بر ایشان باد که جُزء نوابغ و برجستگان عالَم حکمت، فقاهت، ریاضیات، عرفان عملی، عرفان نظری، تحقیق و حدیث بودند. ایشان یک تافته‌ی جُدا بافته‌ای بودند و آنچه می‌گویند، به صورت ذهنی نیست. ایشان رسیده بودند و اهل شُهود بودند. لذا در تفسیر قرآن کریم هم این توفیق را داشتند که قرآن کریم را با قرآن تفسیر می‌کردند. در این عبارت «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ[۸]»، این مُنعَمُ عَلیهم که سالک و مسافر به سوی خداوند متعال که می‌خواهد به پروردگار متعال برسد، خداوند متعال او را در راه تنها نمی‌گذارد؛ بلکه راه کسانی که چهار کاروان در این راه روان هستند و در حرکت می‌باشند و اگر ذهن بنده درست یاری کند، این در سوره‌ی مبارکه‌ی نساء، آیه‌ی ۶۴ به این صورت آمده است و این مُنعَمُ عَلیهم را به ما مُعرّفی فرموده است: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ[۹]»؛ کسانی که تحت فرمان خداوند متعال هستند، خودشان را رها نمی‌بینند؛ خداوند متعال کافر را رها کرده است و او نیز دوست ندارد که رها نباشد. در قالب این‌که من آزاد هستم، عر غلطی را می‌کند و به هر آلودگی‌ای تَن دَر می‌دهد و دنیا و آخرتش را تَباه می‌کند. اما کسی که عقل دارد و با عقل خود خداوند متعال را شناخته است و دل به او داده است و در دلش خداوند متعال را یافته است، او وحشت دارد که نکند خداوند متعال من را تنها بگذارد؟ نکند که خداوند متعال با من نباشد؟ نکند که خداوند متعال دست من را نگیرد؟ نکند حمایتم نکند؟ خیلی وحشت می‌کند. شب‌ها اشم می‌ریزد، تضرّع می‌کند و با ابتهال و سوز و گُداز اِلتجاء می‌کند که خدایا من را یک لحظه هم به خودم وامَگذار. می‌خواهم همیشه تو با من باشی، تو همراه من باشی. خدایا! من را رها نکن. اگر رها بشوم، خواهم افتاد. خطر زیاد است، مسیر نَفس لغزنده است، انسان ضربه‌ی مغزی می‌شود و در دنیا و آخرت بدبخت می‌شود. لذا خداوند متعال هم خودش سالکِ سُلوک الهی را همراهی می‌کند و هم چهار کاروان را در این آیه‌ی کریمه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی نساء فرموده است که با این‌ها همراه هستی. یکی از آن‌ها «النَّبِیِّینَ[۱۰]» هستند که ما در مورد «النَّبِیِّینَ» در این فراز عرضی نداریم. دوّمین گروه «الصِّدِّیقِینَ[۱۱]» هستند. برادران و خواهران! اُمّت بزرگ! «النَّجاهُ مَع الصَّدقِ[۱۲]»؛ اگر می‌خواهیم از همه‌ی گرفتاری‌ها نجات پیدا کنیم، باید راه صدق را در پیش بگیریم. حضرت علی امیرالمؤمنین (علیه السلام) صدّیق اعظم هستند و حضرت زهرا (سلام الله علیها) صدیقه‌ی کبری هستند. صداقت در گفتار که باید در ۳ جبهه حَواسمان باشد که صادق باشیم. یکی این است که در گفتارمان دروغ نگوییم. حال اگر عُمری داشتیم، در خطبه‌های بعدی این موضع را باز خواهیم کرد. دوّم صدق در تعهّدات است. صادق در قراردادها، در قول‌ها و قرارها باشیم. می‌بینید که خداوند متعال در مورد مُجاهدین چگونه تابلو کرده است: «رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا[۱۳]»؛ خوشا به حالشان! این‌ها رجالی بودند، مردانی بودند که در آن عَهدی که با خداوند متعال داشتند، صادق بودند. خلاف قول‌شان که «بَلی» گفته بودند، گفته بودند که ما مال تو هستیم، تو من را به دیگری نَده، دیگران این جنس را خراب می‌کنند. «صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ»؛ از این افراد صادق عدّه‌ای رسیده‌اند. وصال یار را چشیده‌اند. اما عدّه‌ی دیگر «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» هستند.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّـهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ * وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ[۱۴]».

خطبه دوّم

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ ‏وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزّکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک».

«بِهِم نَتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرأ إِلَیَ اللهِ تَعالی سُبحانَه، وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ، أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ». شما برادران بزرگوار، جوانان عزیز، اُمیدهای آینده‌ی اسلام و اُمّت اسلامی، بانوان با کرامت و مردان و همه‌ی طبقات را به رعایت حریم الهی و انجام وظایف دینی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، فردی و خانوادگی که همه‌ی این‌ها تقوای خودشان را دارند، به تقوای الهی و تَرک مَعصیت حقّ (سبحانه و تعالی) توصیه می‌کنم. مهم‌ترین نکبتی که عَدم رعایت تقوا دارد، این است که زندگی را برای انسان زندان می‌کند. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا[۱۵]»؛ ای کاش همین بود. کسانی که بدون خداوند متعال زندگی می‌کنند، بدون رعایت دینِ خداوند متعال هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند، خداوند متعال فرموده است که ما این‌ها را در درون خودشان گرفتار قَبض می‌کنیم. عالَم با همه‌ی وُسعت برای این‌ها تنگی می‌کند؛ «فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا». اما تَهدید بعدی خیلی خطرناک است. می‌فرماید: «وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى[۱۶]»؛ انسان‌های بی‌تقوا، انسان‌های بی‌مبالات که در این‌جا خداوند متعال را ندیده‌اند، حقّ را ندیده‌اند و دستورات الهی را نادیده گرفته‌اند، در روز قیامت کور مَحشور می‌شوند. از این عالَم که می‌روند، دیگر چشمی ندارند که جَمال پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را ببینند، جَمال الهی را ببینند.

سه موقعیت در قرآن کریم که خداوند متعال دستور جهاد را صادر فرموده است

در خطبه‌ی دوّم حرف‌های گفتنی فراوان است. از خداوند متعال درخواست می‌کنم که هم وقت را رعایت کنم و هم حقّ خطبه را با نُصرت الهی اَدا کرده باشم. مطلب اوّل موضوع مهمّ جهان اسلام یعنی مسأله‌ی غَزّه است. راجع به غَزّه‌ دو سه آیه‌ی کریمه را تلاوت می‌کنم که هم اُمّت اسلامی با توجّه به این آیات دلگرم باشند و پُشت مُجاهدینی که جان بر کَفِ هستند و همه‌ی شئون را فدای نجات غَزّه کرده‌اند، هوای این‌ها را داشته باشند و برای رضای خداوند متعال هر نوع حمایت ممکن را انجام بدهند. مسأله‌ی جهاد در قرآن کریم در اُموری تَشریع شده است و پروردگار متعال در این اُمور مؤمنین را مُکلّف به جهاد، مَصاف و جنگ کرده است. یکی از این آیاتی که در ارتباط با جهاد است، مسأله‌ی قِتال دیگران با ماست. فرمود: «وَ قَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ[۱۷]»؛ آیه‌ی ۱۹۰ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره است. کسانی که با شما می‌جنگند، شما هم با این‌ها بجنگید. خیلی صَریح است. اگر کسی که دشمن در مقام جنگ با اوست و او جنگ نمی‌کند، بدانید که مخالفت فرمان خداوند متعال را کرده است و ذلّت دنیا و آخرت در انتظار اوست. دوّم جنگ ابتدایی است. الآن با شما نمی‌جنگند، ولی آن زمانی که شما ضعیف بودید، شما را غارت کردند، دار و ندارتان را بُرده‌اند. ولی حالا به قدرت رسیده‌اید. حقّ خود را از آن‌ها بگیرید. در خطبه‌ی گذشته هم بنده عرض کردم، ولی این‌جا اشاره می‌کنم: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ[۱۸]»؛ اگر مظلوم به دستور خداوند متعال کَمر ببندد و به میدان بیاید که ظالم را خَلع سلاح نماید و اَموال به یَغما رفته را از او بستاند، «إِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ»؛ یعنی شما آیه‌ای محکم‌تر از این کمتر پیدا می‌کنید که در جای خودش برای هر کدام از این کلمات بارِ خاصّی دارد. سوّم این‌هایی که خانه‌هایشان را از دست داده‌اند، برای به دست آوردن خانه‌های خراب‌شده و ویران‌شده وقتی این‌ها به قدرت رسیدند و می‌توانند از خودشان دفاع کنند، خداوند متعال در دو آیه‌ی کریمه این مسأله را بیان کرده است. این کسانی که به خانه‌هایشان تجاوز می‌شود و حَریم‌شان شکسته می‌شود، «الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ[۱۹]»، ادامه‌ی همین آیه‌ی کریمه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی حج است؛ «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا»، چگونه مظلوم شدند؟ «الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ»، شهرک‌نشین‌ها آمدند و خانه‌های این‌ها را خراب کردند و این‌ها را از خانه‌ی مِلکی‌شان بیرون کردند و خودشان غاصبانه در آن‌جا نشستند و این‌ها آواره شدند. در این مورد قرآن کریم اشاره کرده است و فرموده است که جای جنگ است، جای قیام است، جای نهضت است. سوّمین مورد برای خاموش کردن آتش فتنه است. «وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ[۲۰]»؛ هم برای آتش فتنه به هر کیفیت و معنایی در هر جایی دیدید که فتنه‌گران در حال فتنه‌کردن هستند، تماشاگر نباشید. به پا خیزید! با قدرت بازو، با قدرت سِلاح و با قدرت دعا این آتش را خاموش کنید؛ والّا تَر و خشک‌تان را با هم می‌سوزاند؛ «وَ اتَّقُوا فِتْنَهً لَا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ[۲۱]».

حمایت از مُستضعفین بر همه‌ی مسلمانان واجب است

یکی دیگر از مواردی که خداوند متعال جهاد را فَرض کرده است، برای حمایت از مظلومین و مقابله‌ی با ظالم است. «وَ مَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا[۲۲]»؛ خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی نساء آیه‌ی ۷۵ می‌فرماید: چه شده است که شما نمی‌روید تا در راه خدا جنگ کنید؟ یکی از مَصادیق این «فِی سَبِیلِ اللَّهِ»، مُستضعفین هستند. اگر یک مردمی در یک باریکه‌ای در حصار و زندان هستند، دشمن همه‌ی مَجاری حیات و زندگی را بر روی این‌ها بسته است، اگر تماشاگر باشید، شما در ظُلم ظالمین شریک خواهید بود. بنابراین این خطی را که نایب امام زمان‌مان (ارواحنا فداه)، رهبر حکیم و شجاع و رَزمنده‌مان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مُدّ ظلّه العالی) در تمام دوره‌ی رهبری‌شان ترسیم فرمودند به عنوان خطّی که حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) برای اُمّت خودشان ترسیم می‌کنند، ایشان فرمودند: ما از هیچ فرصتی برای مقابله‌ی با اسرائیل نمی‌گذریم و از کسانی که در جبهه‌ی مقابل غاصبین ایستاده‌اند، ما با تمام قَد از این‌ها حمایت می‌کنیم.

حمایت همه‌ جانبه‌ی «حزب‌الله لبنان» و «انصار الله یمن» در حمایت از مردم مظلوم فلسطین

بنابراین خداوند از شما نگیرد؛ خداوند متعال شما سرافرازان را همیشه عزیز بدارد ان‌شاءالله. لذا اگر می‌بینید که حزب‌الله لبنان و اَبرمرد عَرب، سیّد مقاومت، الگوی ولایت‌مَداری، ذوب‌شده‌ی در ولایت امام زمان‌‌مان (ارواحنا فداه) همواره در جبهه‌ی مبارزه و مقابله‌ی با غاصبین، با جانیان و با قاتلین همیشه در خطّ مقدّم دیده می‌شود، با وجود این‌که الآن غَزّه در حال جنگ است، ولی عَلمدار جبهه‌ی مقاومت، هم‌سنگر «شهید سلیمانی» ما، شیرِ بیشه را می‌بینید که حضور ایشان فقط به صورت حضور حرفی نیست؛ بلکه حضور ایشان به صورت حضور مَعنوی است، حضور فرهنگی است، حضور نظامی است، حضور تبلیغاتی است. با همه‌ی وجودشان در سنگر نشسته‌اند و پَرچم عزّت را برافراشته‌اند و در حال حمایت کردن از این‌هاست. سلام خداوند بر این سیّد مقاومت و همه‌ی آحاد حزب‌الله و مردم لبنان و سلام خداوند بر مردم استوار و مُجاهد یَمن. یَمن را در یک محدوده‌‌ی خاصّی به مدّت ۶ سال تمام همه‌ی قدرت‌های بزرگ می‌خواستند از بین ببَرند؛ ولی هر روز قوی‌تر شد و امروز خودش یکی از فُرصت‌ها و ظرفیّت‌های جبهه‌ی مقاومت است و در این مقابله‌ی نابرابری که این آمریکای فَریب‌کارِ قاتلِ جانیِ کثیفِ بی‌همه‌چیز و هم پیاله‌هایش مانند فرانسه و انگلیس و قدرت‌های بزرگ به جنگ یک جمعیّت کوچکی در یک باریکه‌ای آمده‌اند و با همه‌ی امکانات و سِلاح آمده‌اند. این‌ها در مقابله‌ی با ایران و انقلاب اسلامی هیچ غلطی نتوانستند انجام بدهند و در مقابله‌ی با «حزب‌الله[۲۳]» لبنان هم مَحکوم به شکست بودند و شکست خوردند و در مقابله‌ی با یمن هم که یمن موجودیّت مُقتدرانه‌ای پیدا کرد، امروز یمن از آن‌جا به حمایت و نُصرت مظلومیت غَزّه قَد کشیده است و از آن‌جا آتش حقّ را بسان صاعقه بر سر این جانیان کودک‌کُش و اربابان‌شان فرود می‌آورد.

تأثیر مکتبِ انسان‌ساز انقلاب اسلامی در تحوّلات اخیر منطقه

و اما عراق قهرمان! فرقه‌های گروه‌های مختلف حزب‌الله، این «کَتائبِ» شیرِ میدان، این «عَصائب[۲۴]»، این «نَجائب[۲۵]» و این «حشد الشعبی[۲۶]» را می‌بینید که این‌ها شُعله‌ی قَهر خداوند متعال برای نابودکردن اسرائیل هستند و همه اربابان‌شان که خدا ندارند و بر روی سرنیزه نشسته‌اند و هرکسی بر روی سرنیزه بنشیند، با همان سرنیزه خودش، خودش را نابود می‌کند و می‌بینید که این حملات پی‌درپی و قهرمانانه‌ی گروه‌های مقاومت در عراق چه می‌کنند. و این مردم عزیز ایران که این همه آوازه‌ها از امام راحل عظیم الشأن حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و خَلف صالح ایشان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مُدّ ظلّه العالی) که چشمه‌‌ی جوشان غیرت الهی، شجاعت و شهامت، روحیه‌ی مقاومت، صَلابت در برابر دشمن، تَحقیر قدرت‌های بزرگ، تَسخیر قدرت‌های برزگ و تَشجیع همه‌ی ملّت‌هایی که خودباوری نداشتند و فکر می‌کردند که نمی‌شود با آمریکا درافتاد، در این حرکت عظیمی که طیّ این مدّت بعد از ایران مَرزها را دَرنوردید و امروز شما می‌بینید جبهه‌ی مقاومت یک جبهه‌ی عظیم بین المللی است و همه‌ی دنیا را متحوّل کرده است، همه‌ی این‌ها از برکات امامت و ولایت و این مکتب‌ِ انسان‌سازِ عاشورایی است که امروز پَرچم حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و پَرچم حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) به دست رهبر عزیز ما و رهبر فَقید ما بوده است.

دو ضربه‌ای که آمریکا در ۱۳ آبان بر ایران وارد کرد

اما در ارتباط با ۱۳ آبان با این‌که با وجود این‌که فُرصتی باقی نمانده است؛ این دیدار شیرین نوجوان‌ها و جوان‌ها، دختران و پسران با نایب امام زمان‌شان (ارواحنا فداه) که الحقّ و الانصاف بنده این منظره را می‌دیدم و دلم آب می‌شد که این‌ها نایب امام زمان (ارواحنا فداه) را می‌بینند و به این صورت به جوش می‌آیند، احساساتی می‌شوند، هیجانی می‌شوند، شُعله می‌شوند، چشمه می‌شوند، می‌جوشند، مُشتعل می‌شوند. چه شُعارهایی و چه سرودهایی و چه نوازشی! چه عاطفه‌ی پدری از این امام بزرگوار ما یکایک این بچّه‌ها می‌نوشند و خودشان را برای آینده بیمه می‌کنند. در این دیدار بسیار شیرین و مبارک و درس‌آموز که خارِ چشم این غَرب‌پَرست‌ها، کدخداپَرست‌ها، بی‌عُرضه‌ها، مُخرّب‌ها، ویرانگَرها، نااُمیدها و دَمندگان نااُمیدی که باید بیایند و خجالت بکشند و درس بگیرند از این نیروهای مقاومت و بچّه‌های پاک‌سِرشتی که این‌گونه وابسته به امامت و ولایت و ولی‌فقیه خودشان هستند. مقام معظم رهبری (مُدّ ظلّه العالی) فرمودند: ما از آمریکا… البته بنده مواردی را نوشته بودم که به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه‌ی ما اصلاً جریان غَرب از ابتدا یک جریان اِلحادیِ دیکتاتوری بین‌ المللی است که یک جریان است و هریک از این‌ها بروند و دیگر جای او بیاید، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا جریان فرعون هستند. این‌ها همیشه بوده‌اند و هستند و عبرت هم نگرفتند و این‌ها آدم‌ برفی هستند و تا مدّتی جولانی دارند، «للحقّ دوله، للباطل جوله[۲۷]»؛ اما این دو ضربه‌ای که این‌ها وارد کردند، یکی مسأله‌ی «کاپیتولاسیون» بود که بنده خودم طلبه‌ی نوپایی بودم و در منزل حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) پای صحبت ایشان بودم که ایشان فرمودند: شب خوابم نبُرده است، ضربان قلبم شدید شده است، ملّت ایران را فروختند، ارتش ایران را فروختند. این قانون کاپیتولاسیون که مَصونیت آمریکایی‌ها در کشور ایران بود که هر جنایت و قتل و تجاوز به عُنفی که انجام می‌دادند، به حُکم قانونی که آن روز این سلطنت نَنگینِ پَهلوی به مجلس آن روز تَحمیل کرده بود، این قانونی شد که در ایران آمریکایی‌ها دست‌شان باز است و به هر جنایتی هم می‌توانند دست بزنند و مَحاکم ایران حقّ مُحاکمه‌ی آن‌ها را ندارند. این ضربه‌ی بسیار بزرگی بود که به تَعبیر مقام معظم رهبری (مُدّ ظلّه العالی) از حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) یک صدایی بلند شد و آن صدا هم صدای رَسایی بود و ایجاد موج کرد و بالاخره این‌ها را ناکام گذاشت. بعد از آن سخنرانی حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) و آن صدای رَسا، ایشان را دستگیر کردند و در روز ۱۳ آبان ایشان را به ترکیه تَبعید کردند. ضربه‌ی دیگر این بود که در سال ۱۳۵۷ مُزدوران دستگاه سلطنت که مُزدورانِ آمریکا بودند، به دانش‌آموزان و دانشجویان مملکت ما آتش گُشودند و در مقابل دانشگاه این فرزندان را پَرپَر کردند. این دو حادثه دو ضربه‌ای بود که آمریکا بر ایران وارد کرد.

تَسخیر لانه‌ی جاسوسی توسط دانشجویان یک نقشه‌ی الهی بود

اما در مقابل، خداوند متعال نُصرت عنایت کرد که آمریکا نتوانست با انقلاب اسلامی مُقابله کند. نقشه‌هایی در این لانه‌ی جاسوسی داشت که تحت عنوان سفارت آمریکا بود، همان نقشه‌ای که برای ۲۸ مرداد قبلاً انجام داده بودند، بازهم بَنا داشتند تا کودتا کنند و نقشه‌ی حکومت ‌نظامی که حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) این نقشه را نَقش بر آب کردند و مردم جان بر کَفِ شهادت‌طلب مقابل تانک‌ها آمدند و حکومت نظامی را خُنثی کردند و بعد هم نقشه‌های آمریکا برای نابودی انقلاب یکی دو مورد نبود؛ اما حضور دانشجویان غَرور پیرو خطّ امام (رضوان الله تعالی علیه) در روز ۱۳ آبان و تَسخیر لانه‌ی جاسوسی و اطّلاع از توطئه‌ها و نَقشه‌های آن‌ها این‌قَدر مهمّ بود که مُکمّل بود. این براندازی سلطنت، این ضدّ استبداد بود، ضدّ سلطنت بود؛ اما تَسخیر لانه‌ی جاسوسی تکمیل کرد و ضدّ استکبار شد. این مقابله‌ی با استکبار در کنار مقابله‌ی با استبداد از ملّت ما یک اُلگوی بین المللی و جهانی را فراهم کرد و یک تابلوی تمام‌نَمایی از عزّت و اقتدار حکومتی که بر مَبنای ولایت و حاکمیّت خداوند متعال تشکیل شده است، به جهانیان اُلگوی جدیدی را ارائه کرد و تمام آن تشیکلات تَبلیغاتی که ذهن‌ها را در تمام دنیا به این باور ساخته بود که هیچ‌کسی نمی‌تواند با آمریکا دربیفتد، این حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) بودند که فرمودند: این انقلاب بزرگ‌تر از انقلاب اوّل بود؛ زیرا که ریشه‌ی سلطنت هم همین آمریکایی‌ها بودند، همین غَربی‌ها بودند. و این حضور در این لانه‌ی جاسوسی و کَشف نقشه‌ها و توطئه‌های آن‌ها هم آن مسأله‌ی اُبهّت و مسأله‌ی هیمنه‌ای که آمریکا برای خودش در تبلیغات به وجود آورده بود، آن هیمنه شکسته شد و آمریکا تَحقیر شد. حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند: ما آمریکا را زیر پا لِه می‌کنیم. حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) آن‌چنان آمریکا را کوچک کردند و اسلام و قدرت ایمان را آن‌چنان بزرگ کردند که این دانشجویان ما فکر نمی‌کردند این حرکت به این مقدار عظمت دارد. آن‌ها یک کاری کرده بودند، ولی حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) حقیقت‌شناس بودند، سیاست‌مَدار بودند و می‌دانستند که این نقشه‌ی الهی بود؛ «إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْدًا * وَ أَکِیدُ کَیْدًا * فَمَهِّلِ الْکَافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْدًا[۲۸]».

حماسه‌ی مردم غَیور کُردستان از رئیس‌جهور محترم

سفر رئیس‌جمهور جهادگَرِ عالِم و ربّانیِ مُتدیّنِ ولایت‌مَدار ما و بی‌قراری ایشان از این استان به استان‌های دیگر جای تقدیر است و این مردم عزیزِ مَرزبانِ کُردستان در استقبال از رئیس‌جمهور مَکتبی و وِلایی و جهادی و مردمی ما چه حماسه‌ای آفریده‌اند و چه پاسخ دندان‌شکَنی به همه‌ی آن یاوه‌گوهایی که فکر می‌کنند می‌توانند بین شیعه و سُنّی ایجاد اختلاف نمایند، می‌آمدند و می‌دیدند که احساسات پاکِ مردم کُردستان که شیعه و سُنّی در صف واحد بودند؛ البته قبل از آن نیز رئیس‌ محترم‌ قوّه‌ی قضائیه سفری به آن‌جا داشتند و در آن دیداری که با عُلمای آن‌جا داشتند و احساسات و عواطف طبیعی این مردم را نسبت به مسئولین، نسبت به نظام و نسبت به پَرچم‌دار نهضت مُستضعفان در غیبت امام زمان (ارواحنا فداه) حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مُدّ ظلّه العالی) نشان می‌دهد.

پیوستن «الجزایر» به جبهه‌ی مقاومت و مقابله با صهیونیست‌ها

نکته‌ی دیگری باید بیان بشود، این است که بحمدالله هر روز بر این جبهه‌ یک سُفره‌ی جدیدی اضافه می‌شود. این حرکت الجزایر و تَصویب پارلمان این کشور برای مقابله‌ی با این گروه «آپارتاید» و نژاد‌پَرست صهیونیست‌های غاصب و جانی در کنار جبهه‌هایی که تا کنون داشتیم، ولی الجزایر در کنار ما نبود. بحمدالله این غَزّه یک برکاتی داشت که این مسأله را موج جهانی کرد، تمام تبلیغات‌شان را نَقش بر آب کرد، همه‌ی دنیا فهمیدند که آمریکا چه جنایتی مُرتکب می‌شود و چه ظلم‌هایی به این کودکان می‌شود و اُمیدوارم همه‌ی دولت‌های اسلامی این فرمایش رهبر مقاومت، رهبر دلسوز جهان اسلام و اُمّت اسلامی را که همه‌ی آن‌ها با اسرائیل قطع رابطه کنند و همه‌ی آن‌ها سَفیرهای این حکومت جَعلی را از کشورشان بیرون کنند، همه‌ی آن‌ها اسرائیل را تَحریم کنند، همه‌ی آن‌ها هر نوع کمکی می‌توانند انجام بدهند، به مظلومین غَزّه داشته باشند.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِکِ النَّاسِ * إِلَهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ[۲۹]».

غفرالله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد وَ عَجِّل فَرَجّهُم


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ الی ۲۸٫

[۲] الکافی (ط الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲.

[۳] سوره مبارکه نساء، آیه ۱۳۱٫

«وَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ ۗ وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ ۚ وَ کَانَ اللَّهُ غَنِیًّا حَمِیدًا».

[۴] سوره مبارکه فاتحه، آیه ۷٫

«صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ».

[۵] همام تبریزی، غزلیات، شماره ۱۴۲.

[۶] سوره مبارکه حدید، آیه ۴٫

«هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ مَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَ مَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ مَا یَعْرُجُ فِیهَا ۖ وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ ۚ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ».

[۷] سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۹٫

«وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ».

[۸] سوره مبارکه فاتحه، آیه ۷٫

[۹] سوره مبارکه نساء، آیه ۶۹٫

«وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ ۚ وَ حَسُنَ أُولَٰئِکَ رَفِیقًا».

[۱۰] همان.

[۱۱] همان.

[۱۲] غرر الحکم : ۷۹۹٫

[۱۳] سوره مبارکه احزاب، آیه ۲۳٫

«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا».

[۱۴] سوره مبارکه اخلاص.

[۱۵] سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۴٫

«وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى».

[۱۶] همان.

[۱۷] سوره مبارکه بقره، آیه ۱۹۰٫

«وَ قَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَ لَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ».

[۱۸] سوره مبارکه حج، آیه ۳۹٫

[۱۹] سوره مبارکه حج، آیه ۴۰٫

«الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَ لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ».

[۲۰] سوره مبارکه انفال، آیه ۴۰٫

«وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ ۚ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ».

[۲۱] سوره مبارکه انفال، آیه ۲۵٫

«وَ اتَّقُوا فِتْنَهً لَا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً ۖ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ».

[۲۲] سوره مبارکه نساء، آیه ۷۵٫

[۲۳] حزب‌الله گروهی سیاسی و نظامیِ شیعه در لبنان است که در سال ۱۹۸۲م به منظور مقابله با اسرائیل و با حمایت جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. این حزب فعالیت بر ضد اسرائیل را با عملیات‌های استشهادی آغاز کرد. سپس توان نظامی خود را افزایش داد و با موشک کاتیوشا و جنگ‌های چریکی، به مقابله با اسرائیل پرداخت. دبیرکل این حزب سید حسن نصرالله است. پیش از او صبحی طفیلی و سید عباس موسوی در این سِمت بودند. تاکنون چند بار میان حزب‌الله و اسرائیل نبرد نظامی درگرفته که از جمله ‌آن‌ها جنگ ۳۳روزه است. این جنگ را اسرائیل با هدف خلع‌سلاح حزب‌الله و آزادسازی دو نظامی‌اش آغاز کرد که در عملیات حزب‌الله با نام الوعد الصادق به اسارت حزب‌الله درآمده بودند. حزب‌الله در سوریه در حمایت از حکومت این کشور، به مبارزه با نیروهای تکفیری نیز پرداخته است. این حزب همچنین فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد. شبکه تلویزیونی المنار متعلق به حزب‌الله است. حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲م با حمایت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. نخست چند سال مخفیانه علیه اشغالگران صهیونیستی فعالیت می‌کرد. در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۴م برابر با ۲۰ آبان ۱۳۶۱ش، احمد جعفر قصیر عملیاتی استشهادی علیه نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان انجام داد که تعدادی از آنان کشته شدند. در ۱۶ فوریه ۱۹۸۵ برابر با ۲۷ بهمن ۱۳۶۳ش، هم‌زمان با عقب‌نشینی اسرائیل از صیدا، حزب‌الله مسئولیت عملیات شهادت‌طلبانه احمد جعفر قصیر را برعهده گرفت و ایدئولوژی و استراتژی خود مبنی بر مقابله با اسرائیل را رسماً اعلام کرد.

به گفته حسین دهقان از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از عملیات بیت‌المقدس در ۱۳۶۱ش در جنگ میان ایران و عراق، اسرائیل به لبنان حمله کرد. گروهی از فرماندهان سپاه برای آموزش نیروهای لبنانی برای مقابله با اسرائیل به لبنان اعزام شدند. آن‌ها ضمن آموزش نظامی، به ایجاد وحدت میان گروه‌های مرتبط با ایران نیز پرداختند که در نهایت به شکل‌گیری حزب‌الله انجامید. به گفته نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله، امام خمینی این گروه‌ها را برای آموزش نظامی به لبنانی‌ها فرستاده بود. البته پیش‌تر، تشکل‌های جنبش اَمَل، حزب‌الدَّعوه، تجمع علمای بقاع و کمیته‌های اسلامی برای تشکیل حزب واحدی در برابر اشغالگری اسرائیل، به توافق رسیده بودند و طرح آن مورد موافقت امام خمینی هم قرار گرفته بود. نخستین دبیرکل حزب‌الله صبحی طفیلی بود که در ۵ نوامبر سال ۱۹۸۹م به این سمت انتخاب شد. پیش از آن، حزب به مدت هفت سال، به شیوه شورایی رهبری می‌شد. سید محمدحسین فضل‌الله، صبحی طفیلی، سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله، نعیم قاسم، حسین کورانی ، حسین خلیل، محمد رعد، محمد فنیش، محمد یزبک و ابراهیم امین از مؤسسان حزب‌الله بودند. در مه ۱۹۹۱م به علت اختلافات و انتقاداتی که به صبحی طفیلی بود، سید عباس موسوی به عنوان دبیرکل جدید حزب‌الله انتخاب شد. او در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م توسط اسرائیل به شهادت رسید و شورای حزب‌الله سید حسن نصرالله را به‌عنوان دبیرکل انتخاب کرد.

[۲۴] مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق یا عصائب اهل حق عراق یک گروه سیاسی و شبه‌نظامی شیعه در عراق است که در جریان جنگ داخلی عراق (۲۰۱۷۲۰۱۴) و جنگ داخلی سوریه فعال بوده‌است. طی جنگ عراق، این گروه به عنوان بزرگ‌ترین «گروه ویژه» (عنوانی که آمریکایی‌ها برای گروه‌های شبه‌نظامی شیعهٔ مورد حمایت ایران به کار می‌بردند) شناخته می‌شد و اکنون بخشی از حشد الشعبی (گروهی متشکل از شبه‌نظامیان شیعهٔ نزدیک به ایران) به‌شمار می‌رود. گروه عصائب اهل حق در سال ۲۰۱۷ حزبی به همین نام تأسیس کرد. عصائب اهل حق از طرف نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأمین مالی و تجهیز شده و آموزش می‌بیند. این گروه تاکنون مسئولیت ۶۰۰۰ حمله بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ علیه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را برعهده گرفته‌است. در ۳ ژانویه ۲۰۲۰، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که قصد دارد عصائب اهل حق را به عنوان یک سازمان تروریستی، و دو رهبر این گروه یعنی قیس خزعلی و برادرش لیث خزعلی را به عنوان اشخاص حامی تروریسم، شناسایی و فهرست کند. این گروه در لیست تروریستی آمریکا قرار دارد. پس از قیام شیعیان عراق در سال ۲۰۰۴، قیس خزعلی راه خود را از مقتدی صدر و جیش المهدی جدا کرد تا شبکه‌ای متعلق به خود را ایجاد کند. هنگامی که جبش المهدی حاضر شد در مقابل دولت عراق و نیروهای آمریکایی اعلام آتش‌بس کند، نیروهای حامی خزعلی کماکان به جنگ ادامه دادند و خزعلی شخصاً و بدون کسب تأیید مقتدی صدر، به نیروهای شبه‌نظامی دستور می‌داد. در اواسط سال ۲۰۰۵، رهبران این جریان یعنی خزعلی، عبدالهادی الدراجی و اکرم الکعبی، با مقتدی صدر به سازش رسیدند. در ژوئیه ۲۰۰۶، گروه عصائب اهل حق پایه‌گذاری و تبدیل به یکی از گروه‌های ویژهای شد که مستقل از جیش المهدی دست به عملیات می‌زدند. گروه عصائب پس از انحلال جیش المهدی به دنبال قیام شیعیان در سال ۲۰۰۸، کاملاً مستقل شد. در ژوئیه ۲۰۰۶ و در جریان جنگ اسرائیل و لبنان، بخشی از نیروهای عصائب در کنار نیروهای حزب‌الله لبنان می‌جنگیدند. در نوامبر ۲۰۰۸، هنگامی که مقتدی صدر تیپ روز موعود را به عنوان جانشین جیش المهدی ایجاد کرد، از عصائب و دیگر «گروه‌های ویژه» خواست که به این تیپ بپیوندند اما آنها نپذیرفتند.

[۲۵] جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء (به عربی: حرکه النجباء)، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی تشکیل دهنده حشد شعبی عراق است. هسته مرکز این جنبش از سال ۲۰۰۴ در بغداد شکل گرفت و در سال ۲۰۱۳ به‌طور علنی اعلام شد و تا کنون با همین نام در صحنه سیاسی عراق حضور دارد. شیخ اکرم الکعبی در حال حاضر دبیرکل این جنبش است. گروه نجباء در عراق و سوریه فعالیت نظامی دارد. نیروهای نجبا در شهر قم نیز حضور دارند. این گروه که مرکز آن در عراق است، خود را در دسته جریان‌های وابسته به مقاومت اسلامی در منطقه می‌داند و به اصول اسلامی و ارزش‌های آن باور داشته و معتقد به حاکمیت مطلق اسلام بوده و با هدف دفاع از تمامیت ارضی، صیانت از حرم‌های اهل‌بیت و حفاظت از حریم مردم تشکیل شده‌است. نام این گروه از خطبه زینب کبری در شام الهام گرفته شده‌است که در آن آمده‌است: «… ألا فالعجب کل العجب لقتل حزب‌الله النُجَباء بحزب الشیطان الطلقاء» که کامل آن «حرکه حزب‌الله النُجَباء» می‌باشد و در اکثر رسانه‌های انگلیسی زبان دنیا به “حزب‌الله النجبا” شهرت یافته‌است.

هسته مرکزی گروه مقاومت اسلامی نُجَباء در سال ۲۰۰۴ میلادی در عراق شکل گرفت. در آن زمان این حرکت گروه مقاومت ساده‌ای بود که اندک اندک گسترش یافت و اکنون تعداد نیروهای عضو این حرکت ده‌ها هزار رزمنده در کشورهای مختلف دنیا تخمین زده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ میلادی، اکرم الکعبی به‌طور رسمی تشکیل این جنبش را رسانه ای و اعلام کرد. به گفته او، پس از یک دوره عدم فعالیت مسلحانه، جنگ داخلی سوریه او را به تشکیل این جنبش واداشت. کعبی انشعاب از عصائب اهل الحق را نمی‌پذیرد و می‌گوید به دلیل پاره ای اختلافات تشکیل گروه جدید را برگزیده است. حرکت نجبا همچنان رابطه نزدیکی با گروه عصائب اهل الحق دارد و گاهی نیز هر دو گروه یادواره شهدای خود را به‌طور مشترک برگزار می‌کنند. علاوه بر جنبه‌های نظامی، حرکت نجبا در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز وارد شده و فعالیت‌هایی داشته‌است. فعالیت‌های رسانه ای و تولید محصولات چند رسانه ای، و نیز کمک رسانی اجتماعی به شهروندان نیازمند مساعدت از این قبیل فعالیت‌هاست. اولین دبیرکل نُجَباء، یک روحانی عراقی به نام شیخ اکرم الکعبی است که از بدو تأسیس تا کنون رهبری این جنبش را بعهده دارد. از زندگی شخصی اکرم الکعبی اطلاعات زیادی در دسترس نیست، ولی گفته می‌شود که او پیش از این مسئولیت‌های متعدد جهادی داشته‌است و توانست با جذب نیروهای آموزش دیده عراقی- که از سال‌های قبل و بعد از سقوط «صدام حسین» دیکتاتور عراق، سوابق مبارزه فراوانی داشتند- تشکیلات نظامی نُجَباء را تأسیس نماید.

[۲۶] حَشْد شَعبی یا بسیج مردمی عراق، نیروی نظامی وابسته به تشکیلات امنیتی عراق است، که زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، به ارتش کمک می‌کند و بیشتر افراد آن را شیعیان‌ تشکیل می‌دهند. حشد شعبی در شرایط اضطراری حمله داعش به عراق در سال ۱۳۹۳ش، شکل گرفت و پس از فتوای جهاد علیه داعش از سوی سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه، مشروعیت یافته و تقویت شد. حشد شعبی شامل بیش از چهل گروه نظامی و بیش از صد هزار نیرو است که در آن شیعه،‌ سنی، مسیحی، عرب، ترکمن و کُرد حضور دارند. شاخه نظامی سازمان بدر، عصائب اهل الحق، کتائب حزب‌الله و سرایا العتبات، از جمله گروه‌های حشد شعبی‌اند. حشد شعبی در مبارزه با داعش تأثیرگذار بود. این سازمان پس از سقوط داعش، به پاکسازی بقایای داعش می‌پردازد و در خدمات اجتماعی نیز فعالیت دارد. بر اساس قانون «سازمان حشد شعبی»، این گروه مانند دیگر نیروهای نظامی عراق، از فعالیت‌های سیاسی منع شده است. دولت آمریکا و عربستان خواستار انحلال یا ادغام حشد شعبی در ارتش عراق شده‌اند و آمریکا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ش به پایگاه‌های حشد شعبی در عراق حمله کرده است. در مقابل، سوریه، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان از حامیان حشد شمرده شده‌اند. مقتدی صدر، روحانی شیعه و فعال سیاسی اهل عراق نیز، خواستار ادغام حشد شعبی در ارتش عراق شده و در مقابل سید کاظم حائری، مرجع تقلید، نیروی مستقلِ حشد شعبی را برای حفظ امنیت عراق لازم دانسته است. فالح فیاض فرمانده و هادی عامری معاون حشد شعبی‌ است. پیش از او، ابومهدی مهندس معاون حشد شعبی بود که به همراه قاسم سلیمانی، فرماند سپاه قدس ایران، در عملیاتی تروریستی از سوی دولت آمریکا شهید شد. حشد شعبی که به آن بسیج مردمی عراق و بسیج عراق نیز گفته می‌شود، نیروی نظامی وابسته به تشکیلات امنیتی عراق است، که زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، به ارتش کمک می‌کند و بیشتر افراد آن را شیعیان‌ تشکیل می‌دهند. حشد شعبی در شرایط اضطراری حمله داعش به عراق و پس از بیانیه هیئت وزیران عراق درباره تشکیل بسیح مردمی شکل گرفت و پس از فتوای جهاد علیه داعش از سوی سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه، مشروعیت یافته و تقویت شد.

[۲۷] غرر الحکم و درر الکلم ، عبد الواحد بن محمد تمیمى آمُدى‏ ص ۵۴۴ ؛ عیون الحکم والمواعظ ، علی بن محمدلیثی واسطی ص ۴۰۳.

[۲۸] سوره مبارکه طارق، آیات ۱۵ الی ۱۷٫

[۲۹] سوره مبارکه ناس.