روایتی است از حضرت امام جعفر الصادق (علیه السّلام) که فرمودهاند هر کس در نماز جماعت به امام جماعت اهل سنّت اقتدا کند، از ثواب اقتدا به رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بهرهمند خواهد شد.
سؤال این است: اوّلاً، آیا این حدیث و روایت صحیح است یا خیر؟ ثانیاً، آیا علمای وهابیت از اهل سنّت محسوب میشوند؟
در این روایت که از حیث سند صحیح و معتبر است امام صادق (علیه السّلام) میفرماید:
«مَنْ صَلّى مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ، کَانَ کَمَنْ صَلّى خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)»[۱]؛ «هر کس با اهل سنّت، در صف اوّل آنها نماز بگزارد، مانند کسی است که پشت سر رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در صف اوّل نماز گزارده است».
مرحوم شیخ حر عاملی نیز در کتاب وسائل الشیعه بابی را به روایات داله بر استحباب شرکت در نماز جماعت اهل سّت و شرکت در صف اوّل نماز آنها اختصاص داده است.[۲]
هدف از جواز این علیهم السلامل و استحباب و فضیلت آن این است که این علیهم السلامل موجب جلب دوستی اهل سنّت و موجب وحدت کلمه و اتحاد بیشتر مسلمانان میگردد. امام خمینی ره طبق روایاتی که در این باب آمده به تقیه مداراتی با اهل سنّت حکم کرده است.[۳] تقیه مداراتی یکی از اقسام تقیه است که در این نوع تقیه ترس از ضرر مالی و جانی مطرح نیست؛ بلکه تقیهای است که برای جلب دوستی و ایجاد وحدت با اهل سنّت مدارا میگردد.
امّا در خصوص سؤال پایانی شما باید بگوییم که امام جماعت مساجدی مانند مسجد الحرام و مسجد النبی نیز گرچه جزء علمای وهابی هستند. امّا از این روایات خارج نیستند و چه بسا در مورد اینها اهمیّت بیشتری هم وجود داشته باشد.
در روایات نقل شده که امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) پشت سر مروان بن حکم نماز میخواندند.[۴]
مروان بن حکم همان کسی است که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وی را ملعون بن معلون[۵] نامیده بود. وی بعد از صلح امام حسن با معاویه از سوی معاویه والی و حاکم مدینه شده بود. امامت جمعه و جماعات در صدر اسلام از جایگاه بسیار مهمی برخوردار بوده است به طوری که معلیهم السلامولاً حاکمان و والیان هر شهر این منصب مهم را در اختیار خود داشته و با حضور دائم خویش از این منصب محافظت میکردند.
مرحوم امام ره میفرمایند: در وقتی که در مسجد الحرام یا مسجد النبی نماز جماعت منعقد شد مؤمنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند.
مقام معظّم رهبری نیز نماز جماعت پشت سر اهل تسنن را جایز و صحیح میدانند.[۶]
منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی شیعه و اهل سنت؛ دفتر نشر معارف تدوین و تألیف: علی اصغر رضوانی، مصطفی عزیزی
[۱]. کلینی، محمّد بن یعقوب، کافی، تهران، دارالکتب الإسلامیه، ۱۴۰۷ ه ق، ج ۳، ص ۳۸۰٫
[۲]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج ۸، ص ۲۹۹٫
[۳]. امام خمینی، کتاب الطهاره، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۲۲ ق، ص ۵۲۲٫
[۴]. «عَلِیُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِی کِتَابِهِ عَنْ أَخِیهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (علیه السّلام) قَالَ: صَلَّى حَسَنٌ وَ حُسَیْنٌ خَلْفَ مَرْوَانَ وَ نَحْنُ نُصَلِّی مَعَهُمْ». (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه ال البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج ۸، ص ۳۰۱).
[۵]. علّام مجلسی، بحار الانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، سال ۱۴۰۴ هـ.ق، ج ۶۲، ص ۲۳۷٫
[۶]. اجوبه الاستفتاءات، تهران: الهدی، ۱۳۸۱، س ۵۹۹، ص ۱۹۷٫
پاسخ دهید