قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماء معین. (۱)
بگو: اگر آب [سرزمین] شما فرو رود [و پنهان شود] چه کسى آب روان برایتان مى آورد؟
در این آیه خداوند خطاب به پیامبر اکرم، صلى الله علیه و آله، مى فرماید: اى محمد! به این کفار بگو: به من خبر دهید این آبى که خداوند در چشمه ها و نهرها براى شما قرار داده تا از منافع آن بهرهمند شوید، اگر به گونهاى در زمین فرو رود که دسترسى به آن ممکن نباشد، چه کسى است که شما را به آب جارى رهنمون سازد؟
این آیه بیانگر مهمترین نعمت و رحمت الهى است که بر بندگان نازل شده است.
الم تر ان الله انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فى الارض ثم یخرج به زرعا مختلفا الوانه… (۲)
آیا ندیدهاى که خداوند از آسمان آبى فرستاد، سپس آن را به چشمههایى در زمین راه داد، آنگاه به وسیله کشتزارى که رنگهاى آن گوناگون استبیرون مىآورد.
یکى از آثار این رحمت الهى، آبهاى زیرزمینى است که با قرار گرفتن آن در چشمهها، چاهها، و قناتها ذخیرهاى براى بهره بردارى از آن در موقع مناسب مىشود. خداوند در این آیه با بیان نقش آبهاى زیرزمینى در حیات بخشیدن موجودات زنده، و سؤال از عامل اصلى و رساندن مردم به این آب، مخاطبان خود را به رجوع به فطرت براى دریافت جواب آن، دعوت مىکند تا مردم متوجه شوند که تنها قدرتى که در وقت نیاز باید به او رجوع کرد و به او متکى بود، خداى قادر متعال است.
این ظاهر آیه است که درک آن براى همه ممکن است; اما در باطن آن معانى عمیقى نهفته است که همه کس قدرت فهم آن را ندارند. فهم باطن قرآن مخصوص معصومان و پاکانى است که به سرچشمه فیض الهى و هدایت ربانى رسیده و از کوثر زلال آن سیراب شدهاند، آنها مىتوانند ما را از این پوسته رویین عبور دهند و به مغز و محتوا برسانند.
آب مهمترین عامل زندگى مادى بشر است، اما روح انسان نیز نیاز به چشمهاى دارد که او را از کوثر زلال معارف الهى سیراب کند و حیات تازهاى در جانش بدمد و او را به اوج کمال برساند. آن سرچشمه هدایت الهى است که بدون راهنما و «خضر راه» رسیدن به آن ممکن نیست.
قطع این مرحله بى همرهى خضر مکن ظلمات استبترس از خطر گمراهى (۳)
انبیا و اولیاى الهى با نور هدایتخود براى رهایى مردم از تاریکیها از هیچ تلاش و کوششى دریغ نکرده، و هر کدام همانند سرچشمهاى هستند که با تمام شدن آب آن، دوباره رحمت الهى ریزش مىکند و آبهاى جدیدى جایگزین آن مىشود، و به همین جهت در زیاراتى از امام صادق، علیهالسلام، خطاب به على، علیهالسلام، چنین آمده است:
السلام علیک یا… مظهر الماء المعین (۴)
سلام بر تو اى مظهر آب روان!
از امام رضا، علیهالسلام، درباره این آیه سؤال شد، حضرت فرمودند: «ماؤکم یعنى ابوابکم»، که مراد از آن امامان هستند که هر کدام ابواب الهى بین او و خلق اویند. (۵)
اگر هر کدام از این درهاى رحمت الهى بسته شود، سرچشمه حیات معنوى انسان بسته مىشود، و افراد هوشیار احساس سرگردانى مىکنند و براى یافتن راهبرى دیگر تلاش مىکنند. به همین جهت وقتى على بن جعفر از برادرش موسى بن جعفر، علیهالسلام، درباره تاویل این آیه سؤال کرد، حضرت فرمودند:
اذا فقدتم امامکم فلم تروه فماذا تصنعون؟ (۶)
هرگاه امامتان را نیابید و او را نبینید چه مىکنید؟
اما خداوند هیچ گاه زمین را خالى از حجت قرار نمىدهد و با سپرى شدن عمر هر کدام امام دیگرى مىفرستد، بنابراین امام صادق، علیهالسلام، در تاویل این آیه مىفرمایند:
اذا غاب امامکم فمن یاتیکم بامام جدید؟ (۷)
هرگاه امامتان از شما پنهان شود چه کسى امام جدید برایتان مىفرستد؟
با ختم نبوت و سپرى شدن حیات امامان معصوم دوران غیبت فرا رسید. این دوران همچون آبى است که براى ذخیره به زمین فرو رود، به امید روزى که با فراهم شدن زمینه جامعه براى پذیرش آن، این ذخیره الهى فوران کند و تشنگان واقعى معرفت را سیراب کند. امام باقر، علیهالسلام، در تاویل آیه محل بحث مىفرماید:
نزلت فى القائم، علیهالسلام، یقول: ان اصبح امامکم غائبا عنکم لا تدرون این هو؟ فمن یاتیکم بامام ظاهر یاتیکم باخبار السموات و الارض، و حلال الله و حرامه. ثم قال: و الله ما جاء تاویل هذه الآیه و لابد ان یجیى تاویلها. (۸)
پاسخ دهید