بدون تردید یکی از اهداف مهمّ ازدواج، استمرار نسل انسانی و پرورش افراد سالم برای آینده‌ی جامعه است، به گونه‌ای که اگر این هدف از برنامه‌ی ازدواج حذف می‌گردید، بسیاری از مردم تن به ازدواج نمی‌دادند، چرا که در بُعد فردی بیشتر انسان‌ها علاقه دارند که نسل آن‌ها استمرار یابد و فرزندانی از خود داشته باشند. از آن‌جا که برنامه‌های اسلام مبتنی بر فطرت و واقعیات زندگی بشر است؛ در روایاتی، مردان از ازدواج با «زنان نازا» منع شده‌اند، البتّه این منع به معنای حرمت و یا حتّی کراهت ازدواج با آنان نیست بلکه ارشاد به این است که اگر طالب فرزند و نسل هستی، با چنین زنانی ازدواج مکن، زیرا غریزه‌ی پدر و مادر شدن در انسان قوی است، از این رو سرانجام چنین ازدواجی ممکن است در آینده گرفتار مخاطره شده و به جدایی یا ناراحتی تا پایان عمر بیانجامد، لذاست که اسلام بر آن تأکید می‌کند.

برای نمونه پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مردی فرمودند: «با زنی که چه بسا نازیبا ولی «ولود» است ازدواج کن و با «زن نازا» اگر چه زیبا باشد ازدواج نکن زیرا من به شما امّت در روز قیامت مباهات می‌کنم. آیا نمی‌دانی که فرزندان در زیر عرش برای پدران‌شان استغفار می‌کنند»[۱].

این روایت و امثال آن[۲] در حقیقت ارشاد به راه بهتر و انتخاب صحیح‌تر است، نه این‌که منع شرعی در کار باشد. دلیل روشن این مسئله آن است که پیامبران الهی، در مواردی با زبان «نازا» ازدواج کرده‌اند به طور نمونه همسر ابراهیم «ساره» نازا بود. همچنین برخی از همسران پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز نازا بوده‌اند در عین حال پیامبران خدا با آنان ازدواج کرده بودند.

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی حقوق خانوادگی زن؛ دفتر نشر معارف – مؤلف: سید ابراهیم حسینی


 [۱]. بحار الانوار، محمّد باقر مجلسی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳، ج ۵، ص ۲۹۳، ح ۱۶٫ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) لَا تَزَوَّجُوا الْحَسْنَاءَ الْجَمِیلَهَ الْعَاقِرَهَ فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْوِلْدَانَ تَحْتَ عَرْشِ الرَّحْمَنِ یَسْتَغْفِرُونَ لِآبَائِهِمْ».

[۲]. وسائل الشیعه، حرّ عاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا، ج ۷، ص ۳۴، باب ۱۶، ح ۲٫ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) لِرَجُلٍ تَزَوَّجْهَا سَوْءَاءَ وَلُوداً وَ لَا تَزَوَّجْهَا جَمِیلَهً حَسْنَاءَ عَاقِراً فَإِنِّی مُبَاهٍ بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ- أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْوِلْدَانَ تَحْتَ الْعَرْشِ یَسْتَغْفِرُونَ لآِبَائِهِمْ».