آیا معنای نجم و کوکب در قرآن، متفاوت است، یا هر دو به یک معنا هستند؟
در قرآن کریم در برخی از سوره ها از کلمۀ کوکب استفاده شده، و در برخی دیگر از کلمۀ نجم، در زبان فارسی معنای این دو، ستاره است،آیا معنای این دو کلمه در قرآن،متفاوت است؟
پاسخ اجمالی
در لغت، نجم و کوکب هر دو به معنای ستاره هستند.[۱] از این جهت، باید از الفاظ مترادف و هم معنا باشند، و اگر در جایی معنای دیگری مقصود باشد، باید همراه با قرینه ذکر شود.
در قرآن مجید ۱۲ مرتبه، نجم و نجوم ذکر شده است[۲] که در ۱۱ مورد، مفسّران معتقدند به معنای «ستاره» است» که ما به جهت طولانی شدن کلام، از ذکر موارد و منابع آن خود داری می کنیم.[۳] تنها در آیۀ «وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ»،[۴] بیشتر مفسّران گفته اند «نجم، به معنای گیاه و روئیدنی بدون ساقه است».[۵] البتّه به قرینۀ شجر که در لغت به معنای گیاه دارای ساقه(تنه) است.[۶] ولی در همین آیه نیز برخی نجم را به معنای ستاره گرفته اند.[۷]
همچنین در قرآن، پنج مرتبه، کوکب و کواکب ذکر گردیده،[۸] که مفسّران قرآن در تمام این پنج مورد، آن را به معنای ستاره گرفته اند. برای کسب اطّلاعات بیشتر به کتاب های تفسیری مراجعه شود.
شایان توجه است که نجم و کوکب بنابر نظر اهل لغت و مفسّران، از الفاظ مترادف و به معنای ستاره هستند. امّا همان طوری که در روایت، از امام صادق(ع) نقل شده است: «إنّ للقرآن ظاهراً و باطناً»؛[۹] همانا قرآن دارای معنای ظاهری و باطنی است، برخی از مفسّران[۱۰] در برخی موارد[۱۱] معنای دیگری[۱۲] برای این دو کلمه ذکر نموده اند که غیر از این معنای ظاهری (ستاره) است، ولی منافاتی با کلام ما مبنی بر ترادف این دو کلمه و به معنای ستاره بودن ندارد. چه بسا ممکن است معناهای دیگری هم از باطن این الفاظ استخراج شود.
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودى، صفوان عدنان، ج ۱، ص ۷۹۱ ، دارالعلم الدار الشامیه، دمشق بیروت، چاپ اول،۱۴۱۲ ق؛ ابن منظور ، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۱، ص ۷۲۱، دار صادر، بیروت، ۱۴۱۴ ق؛ فراهیدى، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ۵، ص ۴۳۳، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۰ ق؛ مصطفوى، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ۱۰، ص ۱۳۵، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، ۱۳۶۰ ش؛ طریحى، فخر الدین، مجمع البحرین، ج ۶، ص ۱۷۴، کتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش.
[۲]. «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى»، نجم، ۱؛ «وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ»، الرحمن، ۶؛ «النَّجْمُ الثَّاقِبُ. الطارق»، ۳؛ «وَ هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فی ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ»، انعام، ۹۷؛ «الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ»، اعراف، ۵۴؛ «فَنَظَرَ نَظْرَهً فىِ النُّجُوم. صافات»، ۸۸؛ «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبارَ النُّجُومِ»، طور، ۴۹؛ «فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ»، واقعه، ۷۵؛ وَ سَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومُ مُسَخَّراتٌ بِأَمْرِهِ»، نحل، ۱۲؛ «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ»، حج، ۱۸؛ «فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ مرسلات»، ۸؛ «وَ إِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ»، تکویر، ۲٫
[۳] جهت اطلاع بیشتر به تفاسیری مراجعه شود.
[۴]. و گیاه و درخت براى او سجده مىکنند. الّرحمن، ۶٫
[۵]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۳، ص ۱۰۳، دار الکتب الإسلامیه، تهران، ۱۳۷۴ ش؛ سبزوارى نجفى، محمد بن حبیب الله، ارشاد الاذهان الى تفسیر القرآن، ص ۵۳۶، چاپ اول، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۱۹ق؛ زمخشرى، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ۴، ص ۴۴۳، دار الکتاب العربی، بیروت، ۱۴۰۷ ق؛ طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج ۱۹، ص ۹۶، دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین، قم، ۱۴۱۷ ق؛ طبرسى، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج ۴، ص ۲۱۷، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۷ ش.
[۶]. المفردات فی غریب القرآن، ج ۱، ص ۴۴۶٫
[۷]. مصطفوى، حسن، تفسیر روشن، ج ۱۶، ص ۷۱، مرکز نشر کتاب، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۰ ش؛ مترجمان، تفسیر هدایت، ج ۱۴، ص ۲۹۰، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، ۱۳۷۷ ش.
[۸]. «کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ»، نور، ۳۵؛ «فَلَمَّا جَنَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ رَأى کَوْکَباً»، انعام، ۷۶؛ «إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً»، یوسف، ۴؛ «إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَهٍ الْکَواکِبِ»، صافات، ۶؛ «وَ إِذَا الْکَواکِبُ انْتَثَرَتْ». انفطار، ۲٫
[۹]. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، محقق، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج ۴، ص ۵۴۹، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق.
[۱۰]. حسینى استرآبادى، سید شرف الدین، على، تأویل الآیات الظاهره، ص ۶۱۳، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق.
[۱۱]. «وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ».
[۱۲]. بیان شد که مراد از نجم، رسول الله است.
پاسخ دهید