اهل سنت معاویه را خلیفه شرعی می دانند و خروجش را بر امام علی(علیه السلام) از روی اجتهاد می دانند ولکن باید دید حکم معاویه نزد خدا و رسول چیست؟

رسول خدا می فرماید: «اذا بویع لخلیفتین فاقتلوا الاخر منهما»[۱]
اگر با دو خلیفه بیعت شد آن دیگری را بکشید

دیگری در اینجا معاویه است و حکمش نزد خدا قتل است !

رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)معاویه و گروهش را به قاسطین توصیف کرده اند.از ابو ایوب انصاری روایت شده: «امر رسول اللّه علی بن ابی طالب بقتال الناکثین والقاسطین والمارقین»[۲]

رسول خدا به امیرالمومنین(ع) امر کرد تا با ناکثین و قاسطین و مارقین جنگ نماید.

ناکثون اصحاب جمل و قاسطون معاویه و یارانش و مارقون خوارج هستند. (واما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا)[۳] !

(ومن احسن من اللّه حکما لقوم یوقنون)[۴]

مضافا بر این روایات قول نبی(صلى الله علیه وآله وسلم)در مورد علی(علیه السلام) است که می فرمایند: «حرب علی حربی، وسلم علی سلمی» ، وقول ایشان که می فرمایند: «عدو علی عدوی» ، و : «من آذى علیا فقدآذانی»[۵].

آیا این نصوص برای ما در شناخت جایگاه معاویه در اسلام کفایت نمی کند؟سرنوشت کسی که با پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)جنگ می کند و ایشان را اذیت می کند چیست؟برای چه با تاویل و اجتهاد از این نصوص تجاوز می کنیم؟!

 

 

منبع:پرسمان


[۱]- مصدر سابق ، باب اذا بویع لخلیفتین

[۲]- ر.ج ترجمه الامام من تاریخ دمشق ، ابن عساکر : ۳/۱۶۸ . المناقب ، الخوارزمی

[۳]- الجن: ۱۵

[۴]- المائده: ۵۰

[۵]- المستدرک للحاکم : ۳/۱۲۲ وصحیح دانسته وذهبی هم قبول دارد .مسند احمد بن حنبل : ۳/۴۸۳ . ترجمه‏الامام علی از تاریخ دمشق ، ابن عساکر : ۱/۳۸۹ . شواهد التنزیل ، الحاکم الحسکانی الحنفی :۲/۹۸ . کفایه الطالب ، الکنجی الشافعی : ص‏۲۷۶ . مناقب علی بن ابی طالب ، ابن المغازلی‏ الشافعی : ص‏۵۲ . المناقب ، الخوارزمی الحنفی: ص‏۹۲ . مجمع الزوائد : ۹/۱۲۹ . نور الابصار ،الشبلنجی: ص‏۷۳ . الاستیعاب بهامش‏ الاصابه : ۳/۳۷ . الاصابه : ۲/۵۴۳ . الصواعق ‏المحرقه :۷۳/۷۴ . انساب الاشراف : ۲/۱۴۶ . کنوز الحقائق ، المناوی ص‏۱۴۴ . کنز العمال : ۱۵/۱۲۵ .منتخب کنز العمال بهامش مسند احمد : ۵/۳۰ . الجامع الصغیر ، السیوط‏ی : ۲/۱۳۵ . تذکره‏الخواص : ص‏۴۴ . الریاض النضره : ۲/۲۱۸ … ملحق المراجعات : ص‏۳۹۱ ۳۹۲ .