آیا عقیده به ظهور منجى، به غیر از ادیان در میان غربىها و سایر اقوام نیز مطرح بوده است؟
باورداشت ظهور یک نجات دهنده بزرگ و رفع کاستىها و مشکلات جامعه بشرى و برچیده شدن بساط ظلم و تبهکارى از میان انسانها، منحصر به شرقىها و یا ادیان نیست ؛ بلکه این یک اعتقاد عمومى و جهانى است که به شکلهاى مختلف، در عقاید و اندیشههاى اقوام گوناگون دیده مىشود. این حکایت از ریشهدار بودن و فراگیرى اندیشه «منجى گرایى» در کلّ جهان است. البته باید خاطر نشان ساخت، این اعتقاد – چنان که در میان شیعه بسیار عمیق، عینى و راهبردى است – در بین بیشتر مکاتب و اقوام به عنوان آموزهاى اصیل و بنیادین مطرح نیست و به عنوان باورى فرعى و احتمالى تلقّى مىشود. در واقع شیعه با اندیشه «مهدویت» زنده و پویا است و با آن زندگى مىکند و نفس مىکشد و آن را رکن اساسى، اعتقاداتش مىداند ؛ امّا در میراث مکتوب و شفاهى بیشتر ملل و ادیان، تنها اشاراتى گذرا به آن شده و مطالبى اجمالى درباره آن طرح گشته است. این اعتقاد، هنوز به عنوان باورى اثرگذار و یقینى تبدیل نشده و جایگاه استراتژیک خود را نیافته است! با این حال همین اشارات و بیانات نیز، نشانگر فراگیرى و ریشه دار بودن اندیشه «ظهور رهایى بخش بزرگ» و حقانیت و درستى آن است.
منجى گرایى در غرب
یکى از اعتقادات غربیان مسیحى، باور به بازگشت عیسى مسیح – به عنوان نجات دهنده مسیحیان و تحقق بخش ملکوت و سلطنت الهى – است. با این حال در میان اقوام مختلف غربى نیز سخن از یک منجى بزرگ مطرح بوده و پارهاى از افراد از چنین انتظارى بهرهبردارى کردهاند.
نام پنج تن از مدعیان که از انگلستان برخاستهاند، جیمزنا یلور، یوحنا سوثکات، ریچارد برادرز، جان نیکولز و هنرى جیمز پرینس ذکر شده است حکومت جهانى مهدى، ص ۵۹٫.
برخى از فیلسوفان و دانشمندان غربى نیز آشکارا اعلام کردهاند که جهان در انتظار مصلحى بزرگ است که زمام امور جهان را به دست گرفته، همه انسانها را زیر یک پرچم و یک شعار گرد مىآورد ؛ به عنوان نمونه : دانشمند بزرگ انیشتین مىگوید : «روزى که سراسر جهان را صلح و صفا فرا گیرد و مردم با یکدیگر دوست و برادر باشند، دور نیست» همان، ص ۷٫.
به طور فهرستوار مىتوان به بعضى از اقوام و نژادهاى غربى اشاره داشت :
۱ – نژاد اسلاو بر این عقیده بودند که از مشرق زمین، یک نفر برخیزد و تمام قبایل اسلاو را متّحد سازد و آنها را بر دنیا مسلّط گرداند.
۲ – نژاد ژرمن معتقد بودند : یک نفر فاتح از طوایف آنان قیام مىکند و «ژرمن» را بر دنیا حاکم مىگرداند.
۳ – اهالى صربستان، انتظار ظهور «مارکوکر الیویچ» را داشتند.
۴ – ساکنان جزایر انگلستان، از چندین قرن پیش آرزومند و منتظرند که : آرتور از جزیره آلون، ظهور کند و نژاد ساکسون را در دنیا غالب گرداند و سعادت جهان نصیب آنها گردد.
۵ – اسنها معتقدند : پیشوایى در آخرالزمان ظهور کرده، دروازههاى ملکوت آسمان را براى آدمیان خواهد گشود.
۶ – اقوام اسکاندیناوى بر این باورند که : براى مردم دنیا بلاهایى مىرسد و جنگهاى جهانى اقوام را نابود مىسازد ؛ آن گاه «اودین» با نیروى الهى ظهور کرده و بر همه چیره مىشود.
۷ – اقوام اروپاى مرکزى، در انتظار ظهور «بوخص» مىباشند.
۸ – یونانیان مىگویند : «کالویبرگ» نجات دهنده بزرگ ظهور خواهد کرد و جهان را نجات خواهد داد و… .
منجى گرایى در آمریکا، آسیا و آفریقا
بر اساس تحقیقات و بررسىهاى صورت گرفته، اعتقاد به ظهور یک منجى در میان چینىها، مصریان و سایر ملل و تمدنها و نحلههاى فکرى رایج بوده است.
در میان قبایل سرخ پوست آمریکایى این عقیده رایج است که روزى «گرد» سرخپوستان، ظهور خواهد کرد و آنها را به بهشت زمین رهنمون خواهد ساخت.
ایرانیان باستان معتقد بودند : «گرزاسپه» قهرمان تاریخى آنان، زنده است و در کابل خوابیده و صد هزار فرشته او را پاسبانى مىکنند تا روزى که بیدار شود و قیام کند و جهان را اصلاح نماید.
چینىها باور داشتند که : «کرشنا» ظهور کرده، جهان را نجات مىدهد.
گروهى از مصریان (که در حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در شهر «ممفیس» زندگى مىکردند)، معتقد بودند : سلطانى در آخرالزمان با نیروى غیبى بر جهان مسلّط مىشود ؛ اختلاف طبقاتى را از بین مىبرد و مردم را به آرامش و آسایش مىرساند.
گروهى دیگر از مصریان باستان معتقد بودند که فرستاده خدا در آخرالزمان، در کنار خانه خدا پدیدار گشته، جهان را تسخیر مىکند.
ملل و اقوام مختلف هند، در انتظار مصلحى هستند که ظهور کرده، حکومت واحد جهانى تشکیل خواهد داد.
برهمائیان از دیر زمان بر این عقیده بودند که در آخرالزمان، «ویشنو» ظهور مىکند و بر اسب سفیدى سوار مىشود. شمشیر آتشین در دست گرفته و مخالفان را خواهد کشت و تمام دنیا برهمن گردیده و به این سعادت برسد.
اعتقاد به منجى هستى در میان بومیان مکزیک نیز وجود داشته است و… او خواهد آمد، ص ۸۷و۸۸ ؛ ظهور حضرت مهدى از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، ص ۴۴و۴۵٫.
از مجموع آنچه گفته شده، این نتیجه به دست مىآید که انتظار ظهور یک مصلح آسمانى و نجات دهنده بزرگ، منحصر در ادیان نیست و جنبه منطقهاى ندارد ؛ بلکه گسترده، فراگیر و جهانى است و ریشه در فطرت انسانها و نیازمندى آنان به رفع مشکلات و دشوارىهایشان به دست یک انسان برتر دارد. (مهدویت۱، رحیم کارگر، کد: ۳/۵۰۰۰۲۷)
منبع:پرسمان
پاسخ دهید