مى‌گویند کعب الاحبار یهودى تازه مسلمان که بسیار مورد اعتماد عمر بن الخطاب و حکومتش و حکومت امویان بود، پس از اظهار اسلام، بر قرائت تورات و ترویج آن مداوم بوده. و او یکى از متّهمان اصلى نفوذ اسرائیلیات در تفسیر قرآن بوده است، چنانچه ابن کثیردر تفسیر القرآن العظیم ٣: ٣٧٩ و عبد المنعم حنفی موسوعه فلاسفه و متصوفه الیهودیه ص ١٨۴ و دیگران به این حقیقت تلخ اشاره کرده اند.
امام ذهبى مى‌گوید: کان یحدِّثهم عن الکتب الإسرائیلیه سیر اعلام النبلاء ٣: ۴٨٩. یعنى براى صحابه از کتاب‌ها و روایات إسرائیلیات ـ که معمولا کذب و خلاف واقع است ـ نقل مى‌کرد .
سوال ما از برادران اهل‌سنت این است که چرا جناب عمر، کعب الاحبار یهودی که تازه به ظاهر اسلام را قبول کرده بود را مشاور اعظم خود قرار داده‌است مگر در قرآن نیامده که غیر مسلمانان را صاحب سر خود قرار ندهید (یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا بطانه من دونکم آل عمران ١١٨) و آیا این کار عمر مخالف نص صریح قرآن نیست؟
لذا همین نزدیکی این یهودی به ظاهر مسلمان به خلیفه مسلمین باعث شد اسرائیلیاتی را وارد اسلام کند که هنوز دامن گیر آن هستیم از جمله اعتقاد به جسمانیت خدا در روز قیامت که برادران اهل سنت به ان معتقدند.

 

 

منبع:پرسمان