شیخ على نمازى شاهرودى چندین سال در محضر مرحوم میرزا مهدى اصفهانى دروس فقهى اصولى و معارفى را تلمّذ نموده است. دیدگاه وى در برخى معارف دینى الگویى صحیح براى طالبان معارف دینى به شمار مىآید.برخى از نظریات ایشان :
ـ بداء به معنى حدوث رأى و ظهور امر و مشیّت جدید خداوند است.
- علم خداوند دو قسم است: استقلالى که مخصوص خداست، غیر استقلالى و وهبى که خداوند به هر که بخواهد و به هر اندازهاى که بخواهد، مىدهد.
ـ خطبه غدیر در کمال صحت و اعتبار است و براى اثبات علم غیب پیامبر ۹ و امیرالمومنین ۷ به این خطبه استدلال شده است.
ـ کتب اربعه حدیثى شیعه معتبر و احادیث و روایات آنها صحیح مىباشد.
ـ تمسّک به ثقلین (قرآن و عترت) فرض و واجب است.
ـ خداوند متعال به معرفت فطرى خودش را به مردم معرّفى کرده و اگر این معرّفى نبود کسى خالق و رازق خود را نمىشناخت.
ـ علم نورى الهى است که در قلب مقدّس پیامبر ۹ قرار گرفته و از ایشان ۹ به امیرالمومنین ۷ منتقل گشته است. از آن به نور ولایت نیز تعبیر شده است.
مرورى بر پاره اى از آراى علّامه نمازى
مقاله ای از علىاكبر تلافى داريانى : جستار هایی در قرآن و احادیث
پاسخ دهید