آیات عظام امام، بهجت، خامنهاى، فاضل، مکارم و نورى: خیر، این شرط صحیح و  نافذ نیست؛ ولى اگر شرط کند که زن وکیل شوهر باشد چنانچه شوهر  ازدواج مجدد کند، خود را طلاق دهد، صحیح است.[۱]

آیات عظام تبریزى، سیستانى و صافى: آرى، این شرط صحیح و نافذ است  و اگر شوهر بعد از ازدواج به این شرط عمل نکرد و ازدواج مجدد نمود، گناه کرده است.[۲]

آیهاللّه وحید: بنابر احتیاط واجب، این شرط صحیح و نافذ نیست؛ ولى اگر شرط  کند که زن وکیل شوهر باشد چنانچه شوهر ازدواج مجدد کند، خود را طلاق دهد،صحیح است.[۳]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – امام، استفتائات، ج ۳، احکام ازدواج، س ۵۵؛ مکارم، استفتائات، ج ۲، س ۹۰۷؛ خامنهاى، استفتاء،  س ۷ ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج ۱، س ۱۵۳۳؛ نورى، استفتائات، ج ۲، س ۶۳۷ و توضیحالمسائل، م ۲۵۳۴ ؛ دفتر: بهجت.

[۲] – سیستانى، منهاجالصالحین، ج ۲، م ۳۳۳؛ تبریزى، منهاجالصالحین، ج ۲، م ۱۳۹۵؛ صافى،  جامعالاحکام، ج ۲، ۱۲۵۵٫

[۳] – وحید، منهاجالصالحین، ج ۳، م ۱۳۵۹٫