آیات عظام امام، بهجت، خامنهاى، صافى و فاضل: آرى، جایز است؛ ولى بهتر آن است که قرآن باز را بدون طهارت بر سر نگذارند.[۱]

آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر موهاى سر تابع و جزء سر شمرده نشود (یعنى کوتاه نباشد)، جایز است.[۲]

آیات عظام مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، بدون طهارت جایز نیست.[۳]

تبصره. فرض مسئله، جایى است که سر شخص مو داشته باشد و بخواهد خط قرآن را بدون طهارت به آن برساند. در غیر این صورت حکم تماس بدن با خط قرآن را پیدا مىکند.

 

 

پی نوشت ها


[۱] – صافى و بهجت، توضیحالمسائل مراجع، م ۳۱۷؛ امام و فاضل، تعلیقات على العروه، ج ۱، غایات الوضو، م ۳ و دفتر: خامنهاى.

[۲] – سیستانى و تبریزى، منهاجالصالحین، ج ۱، م ۱۶۴ و وحید، منهاجالصالحین، ج ۲، م ۱۶۴٫

[۳] – تعلیقات على العروه الوثقى، غایات الوضو، م ۳٫