چگونه دانسته هاى خود را در زندگى پیاده کنیم، مثلاً بنده در عرصه رفتارشناسى، چگونگى برخورد با دیگران در موقعیتهاى گوناگون و… مطالب زیادى مى دانم ؛ ولى در هنگام بروز رفتارها، آن دانسته ها را فراموش مى کنم و بعد از آنکه رفتار نادرستم را مرور مى کنم، مدام مورد سرزنش وجدان قرار مى گیرم که چرا تو که مى دانستى در این موقع، شایسته است این کار را انجام دهى، نادرست انجام دادى؟! مثلاً چرا دل یک نفر را بى جهت شکستى و…؟! چه کنم تا بتوانم دانسته هایم را در عرصه هاى گوناگون به کار بگیرم؟
یکى از مشکلات بیشتر انسانها این است که کمتر موفق مىشوند به دانستههاى خود عمل کنند؛ عوامل گوناگونى باعث این ناکامى مىشود:
یکم. بسیارى از دانسته ها، به باور و اعتقاد تبدیل نشده است؛ باید این دانستهها را تبدیل به باور کنیم. در این صورت جزء وجود ما مىشود و با شخصیت ما عجین مىگردد؛ آن گاه مىتوانیم به آنها عمل کنیم.
امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه و در ضمن دعاى «مکارم الاخلاق» مىفرماید: «ایمان مرا به کاملترین ایمان برسان، و یقینم را برترین یقین قرار ده و نیتم را به نیکوترین نیتها ختم فرما و کردارم را به نیکوترین کردارها پایان بخش».[۱]
از این دعا استفاده مىشود که تنها دانستن کافى نیست و براى اینکه داشتههاى خود را به عمل و رفتار در آوریم، باید اینها به یقین (مرتبه بالاترى از علم) مبدل شود. نیت نیز که نقش مهمى در رفتار دارد، به بهترین نیتها تبدیل گردد؛ یعنى، یقین و نیت خالص جزء ساختار شخصیت ما شود. در این صورت مىتوان انتظار داشت علم و عمل انسان، با هم هماهنگ شود. رسیدن به این مرتبه از کمال، نیاز به تمرین، مراقبت و پشتکار مداوم دارد و از همه مهمتر براى دستیابى به آنها، همواره باید از خداوند مدد جست و دست توکل به دامن کبریایى او زد.
دوم. دنیاطلبى، لذت خواهى و دنبال ارضاى غرایز حیوانى بودن، یکى دیگر از موانع است. همه ما مىدانیم نگاه به نامحرم حرام است و دروغ گفتن یا تهمت زدن کار بدى است؛ ولى هنگامى که اسیر شهوت و لذت نفسانى شدیم – برخلاف دانستههاى خود – به همه این گناهان آلوده مىشویم! در این گونه موارد، باید با هواى نفسانى خود مبارزه کنیم و خود را از چنگال نفس اماره نجات دهیم. در غیر این صورت نفس اماره همواره ما را به بدىها دعوت مىکند و ظواهر دنیا را در نظر ما زیبا و لذت بخش جلوه مىدهد و در این حالت ما دچار نوعى غفلت مىشویم.
سوم. وسوسه هاى شیطان یکى دیگر از عوامل فریب، غفلت و فراموشى است؛ باید دائماً با این وسوسهها مقابله کنیم.
علاوه بر آنچه گفته شد، راهکارهاى زیر نقش مؤثّرى در حل این مشکل دارد؛ بکوشید به طور جدى راهکارهاى زیر را عملى سازید:
۱ – ایمان خود را تقویت کنید و بهترین راه براى تقویت ایمان، عمل به آموزههاى دینى و انجام تکالیف واجب و ترک محرمات و گناهان است.
۲ – دفترچه اعمالى براى خودتان تهیه کنید ؛ هر شب حدود ده دقیقه اعمال روزانه خود را کنترل کنید و اشتباهات و موفقیتهاى خود را در آن یادداشت کنید.
۳ – بدون اینکه خود را سرزنش کنید و نگاه منفى نسبت به خود داشته باشید ؛ نقاط ضعف رفتارى خود را شناسایى کنید.
۴ – یک برنامه هفتگى یا ماهانه براى خود طراحى کنید ؛ مثلاً بگویید: من مىخواهم نمازم را سر وقت بخوانم یا در سلام کردن پیش قدم شوم و… تغییر یا اصلاح آن را آغاز کنید ؛ مطمئن باشید اگر از امور کوچک و آسان شروع کنید و پشتکار داشته باشید، به تدریج مىتوانید رفتارهاى خود را اصلاح کنید.
۵ – به خود تلقین کنید و اطمینان بدهید که من مىتوانم در خودم تغییر رفتارى ایجاد کنم.
۶ – با خود تعهد اخلاقى ببندید که اگر در انجام رفتار مورد نظر کوتاهى کردید، جریمه بپردازید (مثلاً مبلغى به صندوق صدقات بیندازید یا یک روز روزه بگیرید).
۷ – در پایان هفته مجدداً خود را ارزیابى کنید ؛ اگر احساس کردید در عمل به برنامه در طول هفته موفق بودهاید، به خودتان امتیاز بدهید و بلافاصله شکر خدا را به جا آورید و از او بخواهید در ادامه کار به شما کمک کند.
۸ – اگر به هر دلیلى در اجراى برنامه شکست خوردید، مأیوس نشوید و دوباره تصمیم بگیرید آن را عملى سازید ؛ آن قدر تکرار کنید تا موفق شوید.
۱۰ – با افراد مؤمن و اهل عمل و در عین حال منظم و جدى، بیشتر معاشرت داشته باشید و از تجارب آنها استفاده کنید.
کتابنامه
۱ – قرآن مجید، ترجمه استاد محمد مهدى فولادوند.
۲ – شیخ عباس قمى، مفاتیحالجنان.
۳ – نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتى، انتشارات آستان قدس رضوى، ۱۳۸۲٫
۴ – دیل کارنگى، آئین دوستیابى، ترجمه ریحانه جعفرى و پروین قائمى، انتشارات نشر پیمان، ۱۳۷۸٫
۵ – سید روحاللّه موسوى خمینى، آداب الصلوه (پرواز در ملکوت)، مشهد، آستان قدس رضوى، ۱۳۶۶٫
۶ – حسین آزاد، آسیبشناسى روانى، تهران: انتشارات بعثت، ۱۳۷۶٫
۷ – محمد رضا نیکخو، آشنایى با رفتارهاى جنسى، انتشارات مهارت، ۱۳۸۳٫
۸ – ناصر مکارم شیرازى، استفتائات جدید، ج ۲، تهران: انتشارات دارالکتبالاسلامیه.
۹ – صدرالمتألهین شیرازى، اسفارالاربعه، ج ۹٫
۱۰ – محمد بن ابراهیم کلینى، اصول کافى، به تصحیح علىاکبر غفارى، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
۱۱ – سید محمدحسین طباطبایى، المیزان فى تفسیر القرآن، بیروت: موسسه الاعلمى للمطبوعات.
۱۲ – محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
۱۳ – بحران خودکشى، على اسلامى نسب.
۱۴ – حسن بن شعبه الحرانى، تحف العقول، قم: انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۰۴ ه.ق.
۱۵ – سید محمد حسین طباطبایى، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوى همدانى (تلخیص)، قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى چا، بى تا.
۱۶ – مهدى نراقى، جامع السعادات، ترجمه سید جلال الدین مجتبوى، انتشارات حکمت، ۱۳۶۶٫
۱۷ – سید روحاللّه موسوى خمینى، جهاد اکبر، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، ۱۳۷۸٫
۱۸ – جهاد با نفس، آیه اللّه مظاهرى ؛
۱۹ – سید روحاللّه موسوى خمینى چهل حدیث، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، ۱۳۷۶٫
۲۰ – چهل منزل سلوک، سید کاظم ارفع ؛
۲۱ – محمدباقر مجلسى، حلیهالمتقین، فصل اول در بیان اوقات خواب.
۲۲ – على قائمى، خانواده و مسائل جنسى کودکان، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۷۶٫
۲۳ – کاپلان سادووک، خلاصه روانپزشکى، ترجمه نصرتاللّه پورافکارى، انتشارات شهرآشوب، ج ۲، ص ۲۲۸٫
۲۴ – محمد شجاعى، خواب و نشانهاى آن.
۲۵ – مؤسسه پژوهشى – فرهنگى اشراق، خودارضایى یا ارضاى انحرافى جنسى، بابل: مبعث، ۱۳۷۹٫
۲۶ – غلامعلى افروز، خود درمانگرى لکنت، انتشارات دانشگاه تهران.
۲۷ – خودسازى، آیه اللّه ابراهیم امینى ؛
۲۸ – خودشناسى در تربیت اسلامى، تألیف سید یوسف ابراهیمیان آملى.
۲۹ – خودکشى: پیدایش، عمل، درمان، پییر مورون، ترجمه مازیار سهند.
۳۰ – شهید مطهرى، داستان راستان، تهران: صدرا.
۳۱ – درمان رفتارى وسواس، ترجمه عباس بخشىپور.
۳۲ – محمد محمدى رى شهرى، دوستى در قرآن و حدیث، ترجمه سید حسن اسلامى، قم: دارالحدیث، ۱۳۷۹٫
۳۳ – DSM_IV ؛ راهنماى تشخیص و آمارى اختلالهاى روانى، ترجمه محمدرضا نیکخو و یاماهاک آوادیس یانس، تهران: انتشارات سخن، ۲۰۰۰٫
۳۴ – میرزا جواد ملکى تبریزى، رساله لقاء اللّه.
۳۵ – ام رابین دیماتئو، روان شناس سلامت، ترجمه سید مهدى موسوى اصل و همکاران، تهران: انتشارات سمت، ۱۳۷۸٫
۳۶ – کارل هافمن (و دیگران)، روانشناسى عمومى از نظریه تا کاربرد، ترجمه: سیامک نقشبندى و دیگران، تهران: ارسباران، ۱۳۷۸٫
۳۷ – پریرخ دادستان، روانشناسى مرضى تحولى از کودکى تا بزرگسالى، انتشارات سمت، چاپ دوم ۱۳۷۶٫
۳۸ – هلیگارد واتکینسون، زمینه روانشناسى، ترجمه براهنى و همکاران، تهران: انتشارات رشد، چاپ هشتم، ج ۲، ۱۳۸۵٫
۳۹ – محمود ارگانى بهبهانى، شناخت و درمان وسوسه و وسواس، انتشارات مجمع ذخایر اسلامى ؛
۴۰ – محمود ارگانى، شناخت وسواس و درمان آن.
۴۱ – حائرى، شناخت وسواس و درمان آن، انتشارات مجمع ذخائر اسلامى، ۱۳۷۷٫
۴۲ – صحیفه سجادیه، ترجمه على شیروانى، قم: دارالفکر، ۱۳۸۲٫
۴۳ – عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدى، غررالحکم، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۷۳٫
۴۴ – سید عبدالحسین دستغیب شیرازى، گناهان کبیره، انتشارات صبا، ۱۳۶۰٫
۴۵ – ناصر مکارم شیرازى، مسائلى از دیدگاه اسلام.
۴۶ – ملا احمد نراقى، معراج السعاده، انتشارات حکمت، ۱۳۶۶٫
۴۷ – غلامعلى افروز، مقدمهاى بر روانشناسى و آموزش و پرورش کودکان استثنایى، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۴٫
۴۸ – محمدى رى شهرى، میزان الحکمه، ج ۳، انتشارات دارالحدیث.
۴۹ – محمدبن حسن حر العاملى، وسائل الشیعه، قم: مؤسسه آل البیت لإحیاء التراث، ۱۴۱۴٫
۵۰ – حسن حسن زاده آملى، هزار و یک نکته، انتشارات فرهنگى رجا.
۵۱ – www.Porseman.org
[1] – صحیفه سجادیه، ترجمه على شیروانى، انتشارات دارالفکر، چاپ سوم، ۱۳۸۲٫
پاسخ دهید