من به تازگى دچار فراموشى شدید شدهام به طورى که نیم ساعت قبل را به یاد ندارم و همچنین خیلى افسرده هستم؟
ابتدا علل فراموشى را مرور مىکنیم و سپس عواملى که در تقویت حافظه مؤثّر است بیان مىگردد.
یک. علل فراموشى
یکى از نگرانىهاى شایع – به ویژه در میان دانشجویان – فراموشى است.
دانشجویان معمولاً از حافظه خود و فراموشى سریع مطلب همواره شکایت مىکنند. این نگرانىها در زمان امتحان دو چندان مىشود و گاهى منجر به از دست دادن اعتماد به نفس مىگردد؛ چرا این نگرانىها درباره حافظه وجود دارد؟
به طور کلى مىتوان علل فراموشى را به دو دسته تقسیم کرد:
۱ – آسیبهاى جسمانى ؛ (مانند بعضى از بیمارىها)، آسیبهاى مغزى (مثل بروز ضایعهاى در مغز، ضربه مغزى، سکتههاى مغزى و مسمومیتهایى که منجر به تخریب یا آسیب نورونهاى عصبى مىشود). همچنین انواع دمانسهاى مغزى، مشکلاتى از قبیل بیمارى آلزایمر را به دنبال دارد که همه این مشکلات جسمانى، مىتواند موجب کاهش کارآیى حافظه و بالاخره فراموشى شود.
۲ – مشکلات روحى ؛ (مانند اضطراب، افسردگى و…).
علاوه بر اینها عوامل دیگرى نیز در فراموشى نقش دارد که بیشتر در زمان حفظ و یادگیرى رخ مىدهد؛ از جمله:
الف. عدم توجه و تمرکز کافى هنگام رمز گردانى و به خاطر سپردن؛
ب. محدودیت ظرفیت حافظه؛
ج. گذشت زمان و عدم تکرار مطالب؛
د. به هم ریختگى و عدم انسجام مطالب هنگام یادگیرى؛
ه . تداخل مطالب و موضوعاتى که قبل یا بعد از یادگیرى رخ مىدهد؛
و. بىانگیزگى و بىهدفى هنگام یادگیرى و به خاطر سپردن مطالب؛
ز. مشکلات روحى هنگام یادگیرى و زمان بازیابى (مثل افکار اضطرابآمیز)؛
ح. نامناسب بودن زمان و مکان یادگیرى؛
ط. زوال مطالب در انبار حافظه؛
دو. راههاى بهسازى حافظه
۱ – توجه و تمرکز کافى هنگام رمزگردانى مطالب؛
۲ – تکرار و تمرین مطالب حفظ شده تا از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت شود؛
۳ – دستهبندى و سازماندهى مطالب؛
۴ – تقطیع مطالب هنگام حفظ کردن (براى افزایش ظرفیت حافظه، باید اعداد و ارقام و کلمات و جملات را تقطیع کرد. براى مثال اگر بخواهید یک عدد ۱۶ رقمى را حفظ کنید، قطعاً با مشکل مواجه خواهید شد؛ اما اگر آن را به چهار قطعه تقسیم کنید به راحتى مىتوانید آن را حفظ کنید)؛
۵ – استفاده از رمز معنایى (یعنى هنگام رمزگردانى و به خاطر سپردن، به جاى اینکه عین جملات و کلمات را حفظ کنید، معناى آنها را به خاطر بسپارید)؛
۶ – انتخاب زمان و مکان مناسب براى یادگیرى مطالب؛
۷ – داشتن آرامش روانى هنگام یادگیرى؛
۸ – اجتناب از عوامل حواسپرتى؛
۹ – تصویر سازى ذهنى؛ مثلاً مکانهایى که هنگام قدم زدن در خانه از آنها رد مىشوید را به خاطر بسپارید سپس به تعداد این مکانها واژههاى بىارتباط با یکدیگر را حفظ کنید. براى این کار تصویرى ذهنى مىسازید که در آن اولین واژه به اولین مکان و دومین واژه به دومین مکان و… اختصاص دارد و این کار را تا آخر ادامه دهید. پس از اینکه واژهها را به این طریق حفظ کردید به راحتى مىتوانید آنها را با «قدم زدن ذهنى» به یاد آورید. هر مکان یک تصویر ذهنى و هر تصویر ذهنى یک واژه را بازیابى مىکند. این روش، بدون شک مؤثر است که به طور حرفهاى، براى تقویت حافظه از آن استفاده مىشود.[۱]
۱۰ – حفظ کردن قرآن و نقش مؤثرى در تقویت حافظه دارد؛
۱۱ – استفاده از روش پس ختام (پیش خوانى، سؤال کردن، خواندن، به خود پس دادن و آزمودن).[۲]
شاید یکى از علل افسردگى همین فراموشىها باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که افسردگى باعث فراموشى و کاهش توانایى ذهنى شده است. در هر حال باید با مراجعه به متخصص مسئله بررسى شود.
پی نوشت ها
[۱] – اتکپنسون و هلیکارد، زمینه روانشناسى، ج ۱، انتشارات رشد، چاپ ۱۴٫
[۲] – همان، صص ۴۹۱ – ۵۵۸٫
پاسخ دهید