چرا بر خلاف موارد مشابه، ضمیر در «علیهُ الله» در سوره فتح مضموم است؟
چرا ضمیر در «علیهُ الله» در سوره فتح مضموم است؟
پاسخ اجمالی
ضمیر موجود در «علیه» در آیه دهم سوره فتح،[۱] بر خلاف استاندارد رایج در ادبیات عرب، در قرائت حفص از عاصم به صورت مضموم قرائت می شود.
مفسّران قرآن و ادبای عرب دلایلی نیز برای آن ذکر کرده اند؛[۲] از جمله آن که گفته اند چون در آیه مورد بحث بعد از آن لفظ «الله» قرار گرفته مضموم خوانده شده تا با تفخیم[۳] «لام» در «الله» سازگارتر باشد.[۴]
به هر حال باید گفته شود که مضموم بودن «علیه» در این آیه، یک قرائت است و قرائات دیگری نیز وجود دارد که به همان مدل رایج، «علیه» را به کسر می خوانند.[۵]
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. «إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَیْهُ اللهَ فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیم»؛ کسانى که با تو بیعت می کنند [در حقیقت] تنها با خدا بیعت می نمایند، و دست خدا بالاى دست آنهاست پس هر کس پیمان شکنى کند، تنها به زیان خود پیمان شکسته است و آن کس که نسبت به عهدى که با خدا بسته وفا کند، بزودى پاداش عظیمى به او خواهد داد».
[۲]. ر. ک: درویش، محیی الدین، اعراب القرآن و بیانه، ج ۹، ص ۲۳۶، سوریه، دارالارشاد، چاپ چهارم، ۱۴۱۵ق؛
[۳]. تفخیم در لغت، به معنای «بزرگداشت و گرامی داشتن» می باشد، و در اصطلاح تجوید قرآن، عبارت است از: درشت و غلیظ اداء کردن حرف به طوری که دهان از صدای آن پُر شود.
[۴]. ر. ک: ملاحویش آل غازی، عبدالقادر، بیان المعانی، ج ۶، ص ۲۷۱، دمشق، مطبعه الترقی، چاپ اول، ۱۳۸۲ق؛ ابن جنى، عثمان بن جنى، الخصائص، ج ۱، ص ۵۰، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ سوم؛ دمیاطى، احمد بن محمد بن عبد الغنى، اتحاف فضلاء البشر فی القراءات الأربعه عشر، ص ۵۰۹، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۲۲ق.
[۵]. ر. ک: آلوسى، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج ۱۳، ص ۲۵۲، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۵ق.
پاسخ دهید