بدان که از خصایص و مزایای مذهب شیعه -نصرَهمُ الله تعالی- اعتقاد به «مقام ولایت» است. و ولایت را محقّقین اهل عرفان، فوق مقام عقل میدانند و میگویند: الوَلایهُ طَورٌ وراءَ طَورِ العَقل «ولایت حقیقتی است برتر از مرحله و مقام عقل».
و همچنان که در مرحلهی حسّ و محسوسات مشکلاتی برای انسان روی میدهد که قوّهی حسّ از حلّ آن عاجز است، مثل اعتقاد به صانع عالم -عزّ اسمُه- و تجرّد روح؛ و لیکن همان مشکل، در محضر عقل و در مدرسهی تعلیمات ادراک عقلی، آسان میشود و قوّهی عقلیه، حلّ مشکلات را حس مینماید؛ همینطور که در مرحلهی عقل و ادراک عقلی هم مشکلات و عجایبی است که حلّ آن، در محضر انور ولایت و در مدرسهی تعلیمات نبوّت و ولایت روشن و هویدا میشود. و در حقیقت همین مطلب موجب احتیاج حوزهی بشر به ولایت و نبوّت و وجود انبیا و کتب آسمانی گردید.
منبع: کتاب پندهای آسمانی، ص ۱۳۳
پاسخ دهید