آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر اصل آن هم مایع بوده، نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۱]

آیات عظام تبریزى و خامنه اى: اگر اصل آن هم مایع بوده، بنابر احتیاط واجب نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۲]

آیات عظام سیستانى و وحید: اگر اصل آن هم مایع بوده، بنابر احتیاط مستحب نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۳]

آیه اللّه  مکارم: بنابر احتیاط واجب نجس است، هر چند اصل آن هم مایع نبوده باشد ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[۴]

 تبصره. اگر مایع مست کننده از مخلوط کردن یک چیز جامد (مانند بنگ و حشیش) با محلول آب تهیه شود، نجس نیست ؛ هر چند این محلول مست کننده باشد (چون اصل آن مایع نبوده است) ؛ ولى استعمال آن حرام است.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[۱] – توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳٫

[۲] – خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۳۰۱ و تبریزى، توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳٫

[۳] – سیستانى، توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳ و وحید، منهاج الصالحین، الاعیان النجسه، الثامن.

[۴] – توضیح المسائل مراجع، م ۱۱۱ و ۲۶۳۳٫